Blog >> ablaktörlő
A havi bontás folytatásaként szeptemberben az alábbi dolgokkal kellett foglalkozni az alfát illetően.
Szó volt már többször is róla a blogomban, hogy vajon mitől hallom az a fura hangot, tavaly nyár óta nagy melegben az első futómű környékéről. Ezt eddig több embernek sem sikerült megfejtenie. Szabolccsal beszélgettünk róla, ő a toronycsapágyra gyanakszik. Említettem ezt Német Misinek is, de azt mondja a nincs toronycsapágy csak toronyszilent, tehát nem adhat recsegő/ropogó hangot a kormány elfordításakor - nagy hőségben, mert alacsonyabb hőmérsékletnél továbbra sincs semmi hangja.
Az izzók kiégése továbbra is téma, úgy látszik most ezen túl kell esni. Utoljára a helyzetjelzőket (2db HELLA H6W) és a tompítottakat (2db HELLA H7) kellett cserélnem (0902). Ezeket most a UNIXban szereztem be, egy kis segítséggel.
Az augusztus 20-án tönkrement gumim helyett ma (0904) felkerült a HoZeetól kölcsönkapott enyhén ferdén kopott:) Falken Ziex ZE912, melyet apujától vettem át Szentendrén. A gumicserét Pesti Tamással vegeztettem Dunakeszin, ahol kiderült, hogy a gumi szerkezete nem sérült, „csak” a peremvédő vált le. Hát köszönöm szépen:) amikor már szinte látni a szálakat benne, akkor lehet ha inkább nem használnám tovább. km óra állás: 196.537. Aznap még gyorsan ki akartuk cserélni a nem rég beszerzett izzókat, kisebb-nagyobb sikerrel és küzdéssel sikerült is. Csak az egyik helyzetjelző izzó beesett a búrába.. de sikerült úgy becsúsznia a foncsor alá hátulról, hogy semmivel nem lehet hozzáférni, és még a mágnes sem fogja, mert nem mágneses.. :) Nincs túl nagy szerencsém az izzókkal.. sőt, most már elmondhatjuk, hogy semennyi. Viszont a két helyzetjelzőt sikerült kicserélni normálisan. km óra állás: 196.542.
Az Elaforgtól hosszas e-mailezés és telefonálgatás után sikerült megbeszélnünk egy időpontot amikor mindkettőnknek jó volt a házhozszállítás időpontja (0905) egy 2 literes Tutela ZC 75 SYNTH 75W-80 váltóolajjal kapcsolatban. Ingyenesen vállalták a házhoz szállítást és nem mellesleg náluk volt a legolcsóbb ez az olaj. Köszönet érte Ofinak!
Itt a kicsit hidegebb idő – reggelente, így a csomagtér ajtó telók elkezdtek nyikorogni, kaptak egy kis WD40-et, azóta csendben vannak:) (0910) Viszont valami nincs rendben velük, mert mióta felkerült a szárny, azóta ez már egy újabb szett és nem akarja megtartani az ajót. Vagy lecsapódik, vagy hátra az ablakra. Ha elengedem óvatosan az ablak előtt – végállásban, akkor a frász kerülget, hogy vajon mikor esik rá az ablakra. Nem tűnik valami biztosnak, inkább megállítom félúton függőleges helyzetben, de így meg jártam már úgy hogy egy nagyobb szélnél a hátamra csapódott, vagy végül az ablakra.. Ezzel kezdeni kell majd valamit, mert így nem túl komfortos:) A seprűnyelet meg csak nem tehetem oda..
Reggel 8-ra elvittem Német Misihez az autót szervizbe, ő a telókra így elsőre azt mondta, szinte látatlanba, hogy lehet hogy hosszú..? Lehet:) Ha odajutunk, majd utánajárunk ennek is. 8:45-kor eljöttem tőle, ő pedig nekikezdett a kézifékkötelek, a kuplung és a stabilizátor rúd szilentjeinek a cseréjéhez. Belekerült a nem rég vásárolt Tutela váltóolaj is, ill. nagyjából át lett nézve az autó, hiszen egy hónap múlva műszaki vizsgára megy. 15:35-kor már szólt a telefonom, hogy komplikációmentesen sikerült a műtét, mehetek az autóért. Elszaladtam érte és kiderült, amire nem számítottam, hogy minden a legnagyobb rendben volt az autóval, nem kell sem a futóművéhez, sem semmihez nyúlni. Így ahogy van át fog menni a vizsgán. Ennek nagyon örültem. Leszurkoltam 60db ezrest a műtétért és eljöttem vele. De mindenek előtt mentünk egy kört az autóval. A kuplung vaj puha. Kiderült, hogy a 2.0 TS tárcsáját kaptam meg anno Marektől, így egy nagyobb tárcsa került bele, ami azért jobb, mert nagyobb felületen tapad egymáshoz a két oldal, ezáltal jobban fog. Állítólag, más, aki komolyabban foglalkozik a tuninggal, kemény tízezreket fizet egy ilyenért.. :) hát nekem meg végülis ezzel csak szerencsém volt, de jobban jártam, az biztos. Szokni kell még, mert tényleg sokkal puhább lett a kuplung pedál, de nem az a beesős. Tetszik. A futómű felől mindenhol csend honol. Egy hangja sincs.. de rég ”hallottam” már ilyennek.. úgy suhan át a gödrökön, bukkanókon, mint talán még soha:) Nagyon tetszik. És mindez két gyári stabilizátor szilentnek köszönhető (mivel a Kareszkától kapott két Powerflex szilent belső átmérője nagyobb volt a kelleténél, így azt nem tudta beszerelni korrekten a helyére). Végül megbeszéltük, hogy műszaki előtt egy héttel jelezzem, hogy mikor szeretnék menni, aztán mindenki ment a dolgára. Köszönöm Német Misinek a korrekt munkát!
A hibás nyári gumit, meg a párját meghirdettem több helyen és egyszer csak jött egy telefon (0928), érdeklődtek, hogy megvan-e még a két gumi.. Hát elsőre nem örültem neki túlzottan, mert már este volt és a kettő közül az egyik még az autón volt a HoZeetól kapott Falken mellett elől.. A srácnak még aznap este, vagy legkésőbb másnap reggel fél 8kor, Pesten kellett volna átadnom. De hát a gumi még ráadásul felnin is volt.. Nem egyszerű eset, viszont ha most nem, akkor talán soha sem adom el a sérült gumit, egy db jó gumival meg mit kezdjek.. Persze nem árultam zsákbamacskát, fotókkal és leírással is alátámasztottam hogy bizony hibás gumit árulok. Többek között azért is annyi az ára. Viszont neki driftelni kellett, tehát ennyiért végül is ajándék volt. Megbeszéltük, hogy korán reggel találkozunk az éjjel-nappali gumisnál a Szentmihályi úton, aztán megoldjuk a leszerelést is egyben, ő pedig robog tovább a rendezvényre a Drivingcamp-be. De ahhoz hogy ez összejöjjön, nekem még aznap este le kellett cserélnem a kerekeket a téliekre.. Segítségül hívtam Zolit, aki készséggel jött és segített, így későn este is, úgyhogy másnap már csak fel kellett kelni és elvinni a gumikat a megbeszélt helyre.
A kerékcsere közben láttuk, hogy az alvázra már igencsak ráférne egy alvázvédelem, mielőtt nagyobb gond lesz. Ennek több jelével is találkoztunk, pl. az emelési pontok már nem az igaziak, a küszöbbel párhuzamosan futó perem már teljesen el van nyalva a sok kontár emelőtől (nem én:) ill. sajnos az egyik kipufugócső tartó konzol is elhagyta magát. Úgyhogy azt le is szedtem, viszont így azt mondta Német Misi, hogy a rezonátor cső veszi fel a mozgásokat, aminek végül is nem teljesen ez a feladata, a kelleténél gyorsabban megadhatja magát az is, úgyhogy ezt is orvosolni kellene mielőbb. Kaptam egy kipufogós szerviz kontaktot itt a közelben, már csak valamikor el kellene jutni.. km óra állás: 196.773. A nyári gumikba: 2779 km tettem idén nyáron, ezzel a korai kerékcserével. Ez egyáltalán nem mondható soknak, sőt! A kölcsön Falkenbe 236 km került:) Így erre se mondhatni, hogy szét tapostam HoZee gumiját:) Másnap reggel pedig átadtam a két Goodyear gumit. A sráctól kérdeztem, hogy esetleg nem érdekli-e még két db, ép, de kopottabb 215/45 R17-es nyári Dunlop Sportmaxx gumi? Amire végül is igent mondott, csak egy-két hét múlva lenne aktuális. Úgyhogy erre még visszatérünk:) Hazafelé a Metroban vettem két olcsó, univerzális ablaktörlő lapátot, mert úgy néz ki lassan itt az esős ősz és a tél is.. a mostani meg már eléggé pattog és csíkoz a szélvédőn..












Bonrath egykaros ablaktörlő szerkezet, Bosch motorral beműtve,
Nem hagyott nyugodni ezért ma szétkaptam a cuccot utoljára:-)
A tartólemezből ki kellett vágni felül és oldalt 2cm-t, lefújtam, éleket levédő szalagoztam és láss csodát befért!!( A mechanika tartólemezénél meg szintén egy másik lyukat kellett fúrni .)
2óra elment vele, az Uno elektronikát és mechanikát és motort ezáltal nyugdíjaztam is.Ami eladóvá válik ezáltal, szigorúan anyagárban.
A kar holnap kap egy 52,5 cm-es lapátot és végre kész.
Tökéletesen működik de Jürgen azért lehetne precízebb 2cm-rel......ha már egyszer típushoz gyárt le valamit.








Ma végre kész:-)
Minden elektronika át és bekötve, relék 2db és egy dióda is ami az egyik powert egyirányúsítja, leszigetelgettem mindent, rögzítve és működik!:-)
Jó kis lego volt...
Csináltam még eső és víz elleni védelmet is illetve az Uno kar csavartakarója lekarbonfóliázva mert volt egy kis repedés rajta, a rácsban a másik törlő ledugózva.
Majd kap 1 új 50cm-es lapátot mert ez csak 45cm-es.
A Bonrath kar és mechanika meg pihen a garázsban....De szétfogom szedni atomjaira és megcsinálom, olyan nincs, hogy nem lehetséges a 155-höz gyártott mechanikát belefaragni....:-)











Nem egyszerű ám az élet ha precíz német teknikával dolgozik az ember:-(
Egy kicsit sikerült előrelépni, de még kell egy kicsi a Ziel-hez:-)
Fiat Uno ablaktörlőmotor beszerezve, letakarítottam,szétszedtem full majd össze, ez Magnetti Marelli - tehát : tuti!
Tartókonzolokat legyártottam, festettem fúrtam faragtam, kész.
Autóvillamosságis Mester ma 2x volt hát nem olyan pikk-pakk ám a bekötés...miért is lenne?
Az Uno motoron a végálláskapcsoló elektronika a motornál van az 55-ben meg a relé chipje végzi, dejóóóóóóóó....
Behúztam ma pár vezetéket de már szétbontottunk mindent mire a szikra végre kipattant és nem is oly vészes a megoldás.
2 db vezetékkel kijöttem a motortérbe-blankol,forraszt,szigetel-( még jó, hogy reggel 4-et meg behúztam..) a kormánykapcsolótól ami ad testet.Relé kiugrott most az nem fog dolgozni.
A kijövő 2 testvezetékre ráfaragunk 2db 4lábas relét ami majd fordít a kockán és máris power lesz a madzagok végén, na ez kell az Uno motorjának, innen már gyerekjáték lesz a vége.( Remélem...:-DD)
De, hogy ma sem telt el a német teknika miatti svájze párszor...természetesen a Bonrath kar racsnija kb 2tized mm-rel vastagabb mint a motoron a tengely...nehogy már jól érezzem magam...ezért A:vagy megy fel az Uno kar vagy abból kivágom a felfekvő részt és B: a Bonrath kar közepét kifúrom majd ezt bele, pötty hegesztés és akkor kompatibilisság hegy.Nem egyszerű ez a ' precíz ' tipus specifikus cucc.








by Bonrath.
Ritka.
Teljes felújítás, alapozás-fényezés után majd beműtjük:-)
Ma fémtisztára tisztítottam és kapott 1 horganyspray alapot.
Kész : gunmetal fekete.
THX Marklar155!





A hátsó ablaktörlő kar nem bírta a márciusi hómennyiséget, és kettétört. Ma kicseréltem, Champion A380R ment rá, Unixtól (bepróbálkoztak, hogy csak gyári van 4-5 nap alatt 13ezerért, de szerencsére Csöri felvilágosított, melyik jó még rá, köszi még egyszer...).
Az első szélvédőn lévő Bosch Aerotwin AR 552 S ablaktörlőket ugyanilyenekre cseréltem és a hátsó ablaktörlő gumit is kénytelen voltam már cserélni.
Kapott az autó egy pár tescós Valeo ablaktörlőlapátot. Múltkor vettem rá Aerotwin jellegű no name-eket. Véleményem szerint az a fajta nem a legjobb választás a 156-ra. Egyrészt én azokat nem is tudtam normálisan rögzíteni. Másrészt az ablakmosó használatakor a lapátokra nyomja a vizet amíg el nem indul az ablaktörlés. A régi hagyományos jellegű ablaktörlő lapátoknál pedig pont a réseken keresztül spricceli a vizet egyből a szélvédőre. Nekem ráadásul nem is törölt valami szépen, de ezt tudjuk be annak, hogy gagyi volt. A mostani Valeo eddig jónak tűnik. Legközelebb ebből is gyárit fog kapni.
Ha szerviz, akkor valami esik, vagy eső vagy hó.
Olaj, olajszűrő és a szokásosokon kívül javítva a KH a helyzethelzőben, pótolva lett a kipufogó rögzítő így nem zörög, működik ismét a csomagtér világítás és a tolatólámpa.

Tegnap este vettünk pár dolgot a Tescóban. Az Alfa jussa két Valeo ablaktörlőlapát, egy légfrissítő és 2 liter szélvédőmosó nyál.
Az ablaktörlőkre kíváncsi leszek, meddig bírják majd. A másfél éves AeroTwinek nagyjából most lettek csereérettek.