- Típus:159 1,9 jtdm 8V SW Gabriel Arkangyal
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2008
- Színe:ARGENTO
MOL EVO Diesel
22,05 L
előző tankolástól futott km: 824
átlagfogyasztás: ??? km
költség: 10 141 Ft
pontjóváírás: 0 (507 pont)
A mostani nyári/téli cserekor a gumisom megfosztotta a felnijeimet a leharcolt 255/35 ZR19-es Michelin PS2 abroncsoktól. Mindezt széles vigyorral a száján, és hozzátette: "Csak, hogy tavasszal ne legyen kísértés'"
Kényszerpályán lévén elkezdtem hát nyárigumi szett utánnézelődni.
Egyet eldöntöttem: szigorúan a 235/40 ZR19-et fogom venni, és min 95%-ost, vagy inkább újat.
Volt egy srác, aki mondta, hogy a Hankook-nál melózik, majd néz nekem K117-est, 45-50 per darab lenne.
Még tavaly leadtam a drótot egy ismerősömnek, aki Ausztriából szokott behozni jó állapotú használt gumikat. Szeptember végén hívott, hogy lenne a kívánt méret, de akkor nem volt egy fillérem sem (féltengelycsere előtt álltunk). E hét kedden újra hívott, hogy van zsír új PIRELLI 235/40 19 méretű 40 000 Ft/ db áron.
Azt sem tudtam, hogy PZN vagy PZR-e, esetleg csak sima zero és azt sem, hogy mi a DOT száma. Így hát szerda este elmentem és megnéztem.
Azt hittem, leesik az állam:
Pirelli PZERO NERO
235/40 ZR19 96Y XL
! ZSÍR ÚJ ! (ld. fotók) - még szőrösek :-)
DOT 1410 (azaz 2010 14.heti) mind a 4 darab
160 000 Ft a garnitúra
Háttérsztori: osztrák gumisnál egy faszi megrendelte 1,5 évvel ezelőtt, hagyott 300 € előleget, de azóta nem jelentkezett a gumisnál. Az én ismerősöm, meg többek között ettől az osztrák gumistól szokott behozni használt gumikat. Most ez az osztrák gumis mérgében bagóért odaadta az én ismerősömnek ezeket a gumikat, mert ott nem kell senkinek ez a méret, az én ismerősöm pedig már egy ideje kereste nekem ezt a méretet. (vagy igaz, vagy nem, tőlem lophatta is)
Ma este el is hoztam őket :) Mostmár csak legyen mielőbb tavasz!
Ma megvolt a nyári/téli szett váltás.
A gumisom azzal fogadott, ahogy kipakoltuk a téli kerekeket, hogy ezennel ezek a gumik megkezdik az utolsó szezonjukat.
A nyári 19 colos kerekeimet leszedés után átforgattuk: a két jobbos ütött (azon az oldalon kaptam el egy szép kis kátyút a nyáron - blog). Szóval ezeket már el sem hoztam, maradtak javításra - majd e hónap vége felé készen lesznek.
A két balosról, amik tökéletesen futnak, viszont lekapta a jó kis Michelin PS2-es gumijaimat, mondván "ne legyen kísértés tavasszal". (a hátsók a kopásjelzőn voltak, az elsők meg 1 mm-re a kopásjelzőtől)
Szóval srácok ezennel érzékeny búcsút vettem a 255/35 ZR19-eseimtől. Az új nyári szettem mindenképp a gyári, 235/40 ZR19 lesz. Ha új, akkor Hankook K117, de próbálkozom legalább 90%-os használt beszerzésével a télen.
Azért a Michelin az csak Michelin! A múlt héten full nyomvályús úton szakadó esőben mentem 100-110-es tempót és a kopásjelzőig koptatott PS2-es gumijaim sem úsztak fel!
Ma előkészítettem a téli kerekeket és az alfás dísztárcsáimat a jövő heti felrakásra.
8 db kerék (159 és 147 kerekei) elsúrolása...volt velük meló, bár leszedéskor el voltak takarítva, és mégis rájuk fért.
MOL Diesel
62,46 L
előző tankolástól futott km: 794
átlagfogyasztás: 7,87 l/100 km
költség: 26 602 Ft
pontjóváírás: 0
A múltkor, mikor kicseréltük a féltengelyeket, persze kifolyt a váltóolaj. Gyönyörű, szép, makulátlanul tiszta, piros olaj jött ki. Természetesen felfogtuk egy tiszta olajoskannában és a művelet után visszatöltöttük, de volt némi veszteség.
Hát most eljött az ideje a pótlásnak.
A szerelőm szerint nem kellett aggódjak, mert 1 - 1,5 dl-t észre sem kellene vennie egy váltónak, de hát én már csak ilyen vagyok.
Amúgy is, akárki akármit mond, én hallottam, hogy nem úgy klattyan ahogy kell. :) És hát a 159manuális váltója (GM-gyártmány), nem a hosszú életűek közé sorolható, jó vele vigyázni, a megfelelő gondoskodás sokat jelent. Mondjuk az egész 159 ilyen...igényli a törődést.
Na szóval Csabi barátom hozott 1 L olajat ma estére, miután reggel átküldtem neki a gépkönyv vonatkozó oldalát:
TUTELA CAR MATRYX SAE 75W-85,API GL-4,ALLISON C4,ZF TE-ML 06,FIAT 9.55550
A gond csak az volt, hogy 2012.02.02-án, röviddel a kocsi megvásárlása után, mikor szintén hülyén klattyogott, ellenőrizve volt a váltóolaj szint, és akkor fel lett töltve.
Most előástam a flakont. Hát az TUTELA CAR EXPERIA SAE 75W-80, API GL 4, FIAT 9.55550 CONTRACTUAL TECHNICAL REF. N°F178.B06 volt.
A féltengelycserekor kifolyt olaj színe piros volt. A MATRYX is piros, az EXPERIA viszont sárgászöld.
Ergo 2012-ben a MATRIX-ra rátöltöttünk kb. 9 dl EXPERIA-t, most meg újra a MATRYX menne bele.
Rövid telefonos véleménykikérés droberto-tól. Ő nem öntené össze, mondta.
Viszont a speckója mindkettőnek ugyanaz: FIAT 9.55550. Nem lehet gond.
Amúgy a teljes feltöltési mennyiség 2,3 L.
Haspáncél levettem (ezt mindig én csinálom, mert Csabi annyira utálja, hogy félek mikor elfordulok kihajintja :) ).
Szerencsére a 159-nek van szintellenőrző csavarja.
A kocsit balról megemeltük, hogy ferdén álljon, és a hatodikig is szépen elfolyjon az olaj, majd a szintellenőrző csavart alulról, az aknából, kitekertük. Ezután Csabi elkezdte fentről önteni, én meg alul figyeltem. Mikor kibuggyant, akkor gyorsan betekertem a csavart a helyére.
A feltöltéssel meg is voltunk. Mintegy 2,5 dl ment bele.
Alulról ellenőriztük még a féltengelynél, hogy nem-e szivárog a váltóolaj, mert a múltkori cserekor nem raktunk új szimeringeket. Kár is lett volna, mert nem szivárog.
Viszont a difi alján van némi olajtaknyolás. Lehet, hogy ott viszont szivárog a tömítésnél. Viszont annyira jelentéktelen, hogy egyenlőre kár megbontani. Viszont úgy döntöttem, hogy legkésőbb a 2015 januári olajcserekor kicseréljük.
Van más is.
Néhány napja olyan gumis nyöszögést hallok jobb elölről, de kizárólag lassú, lassításos fékezéskor. Ha tolok egy satuféket, akkor semmi.
Ez azért érdekes, mert azon az oldalon kapott a kocsi 3 hete egy vadúj alsó lengőkart (TRW-t), meg a lengéscsillapító új felütközésgátlót.
Tegnap a próbakör során tudtam reprodukálni Csabinak a zajt.
Ma megrángattuk, megnyúztuk, de semmi. Átnéztük az összes csavart, nem-e valami nincs meghúzva esetleg (merthogy első alkalommal én raktam össze a felét a futóműnek és én húztam meg az összes csavart), de semmi.
Csabi azt mondta, hogy figyelgessem, hátha erősödik, és akkor jobben tudjuk detektálni a forrást.
A gyanúm ezek után az, hogy a rugó összerakása után (a lengéscsillapító felütközésgátlójának felrakása után) a rugó igazodik a gumibakjában. Vagy esetleg még a felső lengőkar szilent kezdődő halódásának lehet a hangja.
Feleségem szerint meg simán tekerjem feljebb a hangerőt a kocsiban és fejezzem be a zajok fülelését.
Csabi is azt mondja amúgy, nincs olyan kocsi, amiben nem jönnek elő időről időre apróbb zörejek, és igazából sohasincs vége...talán egy Bently esetében lehet más a szitu :)
Költségem, 1 L TUELA CAR MATRYX olaj, 2.750,- Ft volt.
Most kivételesen nincs fotó.
UPDATE
A zörej 2 hét után magától megszűnt :)
MOL Diesel
61,97 L
előző tankolástól futott km: 881
átlagfogyasztás: 7,03 l/100 km
költség: 28 810 Ft
pontjóváírás: -620 Ft
Drága feleségem, akit sikerült megfertőznöm, így az itt az amore-n Signora Dömpi néven ismeretes, idén két dologgal lepett meg szülinapomra:
1) egy alfás pulcsival
2) egy alfás tortával, amin az én drága Arkangyalom és én vagyunk
Hétfő este 7-re mentem Csabihoz, a szerelőmhöz.
Mivel elöl már mindkét oldalon volt a lengőkar kiszedve szilentcsere miatt, így nem számoltunk berohadt, vagy gyárilag beragasztott csavarok okozta nehézségekkel.
Szokásomhoz híven a motorvédő leszedése az én reszortom volt, Csabi egyszer azt mondta, ha ő egyszer leszedi, többé nem teszi vissza :).
Kezdtük a jobb oldalt, ott volt több munka.
Kerék le (1. kép), féltengely csavar le, kormányösszekötő ki, futómű szétakaszt (alsó-felső lengőkar), majd a fékolajcsövet és az ABS-jeladó vezetékét kipattintgattuk a kis rögzítőfüleikből, a kerékcsapágyat pedig a féktárcsákkal/féknyergekkel együtt félretettük a kerékjáratban, alápóckolva egy nagy kockafával (2. fotó)
Ezután kiszedtük a lengéscsillapítót. A 3. fotón a bűnös: rommátörött a porvédő rögzítője.
A régi, szakadt porvédőjű lengőkar is könnyen kijött. Hát a porvédő gumi kissé viseletes volt más (4. fotó).
Kicsréltük a lengéscsillapító porvédőjét (5. fotó), majd félretettük mert még ki kellett kapni a "táncot járó" féltengelyt (6. fotó). Jó pár deci váltóolaj kifolyt, amit sikerült felfognunk. Gyönyörű, tiszta színe van még, mondjuk nemrég volt cserélve.
A féltengelynél a hosszú oldalon van egy függőleges rögzítése, egy csapágyban forog. Nos, mi elkövettük azt a hibát, hogy először felraktuk rá a csapágyat, ezután beraktuk az új alsó lengőkart, valamint a lengéscsillapítót. Mindezek után csodálkoztunk, hogy
1) nem megy keersztül a csapágy rögzítőkerete a lengéscsillapító villáján
2) nem pattan a helyére a féltengely a váltóban.
Na, akkor féltengelyről csapágy le, majd a csapágy rögzítőkerete felcsavaroz. Csabi aknába le, én tolom a féltengelyt be. Most patent volt minden (7. fotó).
Ezután Csabi elszaladt tankolni a kocsijába nehogy bezárjon a benzinkút (sajna nem non-stop), addig én meghúzgáltam minden csavart.
Ezután helyére tettük a kerékagyat, és összeakasztottuk a futóművet...da alul valami nem stimmelt.
Bakker, a vadiúj TRW lengőkarhoz nem adták a perselyt, ami rámegy a gömbfej pöcsére. Igenám, de a régiről meg nem akart lejönni. Ilyen fasza kúpos módzserrel van rajta, de piszkosul rá volt gyógyulva. Kb. 40 perces sz*pás volt mire lejött. Az első lehúzószerszám megmérettetett és gyengének találtatott. Ezután jött a melegítés, de az sem segített sokat. Ezután egy bikább, kicsit más rendszerű lehúzó oldotta meg a dolgot...bár lehet a melegítés is közrejátszott a sikerben.
Az még hab a tortán, hogy a csavarja tök gagyi, és nem is olyan, mint amilyen idevaló, nincs pereme (8 fotó).
Most, hogy sikerült a jobb oldalt végre összerekni, szétszedtük a balt. Itt viszont sem a lengőkart, sem pedig a lengéscsillapítót nem kellett kiszedni, itt csak a féltengely lett kicserélve. Ez már ment pikk-pakk.
Mostmár csak a váltóolajat kellett Csabinak visszatölteni, amíg én visszaraktam a motorvédőt.
Csabi hozott még nekem a 159-re és a 147-re is hátsó ablaktörlőgumit, amik egyenlőre a csomagtartóban landoltak, majd a hétvégén felapplikálom őket a helyükre.
A munkadíjat már korábban rendeztem, Csabinak készíttettem a műhelybe egy célszerszámot, melynek a költségét én álltam (9. fotó). Ő cserébe elvégezte ezt a szerelést.
A teljes költségvetés:
TRW lengőkar: 52 820,-
lengéscsillapytó porvédő felütközésgátló: 7 915,-
célszerszám Csabinak (munkadíj): 10 000,-
hátsó ablaktörlő gumi a 159-re: 1 167,-
féltengelyek: 50 000,-
féltengelyek elhozatala
pályamatrica: 2 950,-
kávé: 1 200,-
üzemanyag: 12 000,-
összesen: 138 052,-
Eddig az előző, kapcsolódó blogokban feltüntettem 66 150,- Ft-ot, így ide még bekerül 71 902,- Ft.
Még vettem a 147-be is hátra ablaktörlő gumit ( 1 100 Ft), illetve 1 L Selénia 20K olajat 2 477 Ft), arra az esetre, ha után kellene tölteni a TS-nek.
Ma este 7:00-kor indultunk Tatabányára. Van ott egy ismerősöm, aki időnként behoz Olaszból néhány ezret futott 159 vagy Brera alkatrészeket. Ő szólt, hogy van 2 pár féltengelye, az egyik egy 12000-ret futott, de rommátört JTS brera-ból, a másik egy 36000-ret futott, szintén lezúzott 159 TBI-ből. Mindkettő passzol az én 8V-s 1.9 jtdm-embe.
Este fél 9-re értünk oda.
Érdekes módon, ha egyedül megyek akkor csak padlózáskor ráz be a féltengely. Ha viszont ül valaki mellettem az anyósülésen, akkor 130 km/h környékén szinte folyamatosan, de van amikor nem. Gondolom, ez függ attól, éppen hogyan tud a belső csukló csillagházába belefeküdni a csillag.
A legnagyobb gond az M1 emelkedőivel volt, mikor kellett volna a nyomaték, akkor beremegett a belső csukló és úgy rázott, mintha "8"-as lenne a kerékben. Kénytelen voltam visszalassítani 110-re és visszapakolni 5-be.
Minden esetre épségben odavitt az Arkangyal és vissza is hozott. Kb. éjfélre értünk vissza.
Vittem a szerelő haverom is, nehogy valami szart rámtukmáljanak. Szerencsére tényleg megérte elhozni a féltengelyeket. Mi a kevesebbet futottat hoztuk el. Látszott a féltengelyek végén a kopáson, hogy szinte nincs is kopás.
Hétfő este beszereljük őket, azután meglátjuk.
Költségeim:
- féltengelyek darabja 25 000 Ft
- pályamatrica: 2950 Ft
- kávé: 1200 Ft
- üzemanyag: 12 000 Ft
OFF
Egyébként itt voltunk a cuccért: http://www.motor-classic.hu/gallery/en - itt dolgozik a srác. Egy élmény volt látni a restaurálás alatt lévő oldtimereket, még akkor is, ha mergák.
ON