Blog >> 159

>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 159 2.4 Jtd Elegante 4x2 TI // 2017-05-17

A munkámhoz kellett egy tapi képernyős PC, hogy majdan érintő képernyőre is tudjunk fejleszteni. Gondolkoztam, hogy és mint legyen, végül beszereztem egy Win 8.1-et futtató tabletet. Felújított darab, így elérhető árban került, normális hardvere van és ami kritérium volt, full size USB csatlakozása van. No mindegy, ez a munka része, de igazán azért is döntöttem a tab mellett, mert kigondoltam, hogy mennyi mindenre fogom én ezt még használni. Az androidos tabik nem nyűgöztek le sosem, de ez..

Naná hogy első dolgom volt ezzel kipróbálni, hogy a múltkor rendelt Bluetoothos ELM-327 működik e. Mivel lényegében egy picire összezsúfolt (10.8") billentyűzet nélküli PC-ről van szó, nyilván simán fut rajta a MES. Nagyon egyszerű volt csatlakoztatni az interfészhez, semmit nem kellett telepíteni (kábelnél kell USB serial illesztő driver). Pár perc és már olvastam is ki vidáman az autóm paramétereit.

Kicsit próbálgattam, stabilnak tűnik, nem találtam hátrányát az USB kapcsolathoz képest. Sőt. Egyszerűen óriási, hogy beülök, és szabadon pakolászhatom a kis képernyőt, miközben szaladnak a görbék a grafikonon. Ha kell, kiszállok vele, nincs kábel, és hamarosan kinyitott diagnosztika fedél sem.

Ugyanis a projekt úgy lesz teljes, ha a Bluetooth adaptert beépítem a fedél alá, hogy ne kelljen többé csavarhúzózni, fedelet nyitogatni, fedéltől normálisan nem elférni, szitkozódni, hogy ki volt az a.... szóval aki oda tette. Úgyhogy rendeltem eBay-ről egy kis OBD hosszabbító kábelt, amivel reményeim szerint be tudom úgy fordítani az interfészt, hogy efér a fedél alatt. Persze gondolkoztam ám...

A Bluetooth-t mivel más is láthatja, és nem kell doktori disszertáció kitalálni a párosító kódot, megpróbálkozok egy kapcsolható OBD hosszabbítóval. Készíteni akartam, de felesleges. Ugyanis van ilyen készen, és nem drága. Ha megérkezik, frissítek.

Update: megérkezett a kapcsolható hosszabbító. Szépen beépíthető vele a Bluetooth adapter. Legnagyobb hibája, hogy nincs jelölve a be és kikapcsolt állapot. Ideiglenesen (ami aztán úgyis úgy marad) felcimkéztem. A kormányoszlop mellett kandikál ki a kapcsoló. Kicsit ügyeskedni kell a ki-be kapcsoláshoz, de használható. Így most végre nagyon egyszerű bármikor bármilyen adatot kiolvasni.

Visszajött a rángatás...
Nem durván, indítás után 1 percig csinálta és kísértetiesen csak 15 fok körüli hőmérsékletnél (?). Gondoltam ránézek a korrekciókra. Na már ott nem stimmelt valami. MIndenképp végére akartam járni, mert nem szeretnék vészmódban hazavánszorogni valami messzi messzi galaxisból...

Lehúztam a boxot, hátha az a gond. Hát nem. Beindítottam box nélkül és azonnal vészüzembe vágta magát. Kivételesen 3-mas henger no signal.
A vezetéken itt is van egy kis törés, de a múltkor meghámoztam az 5-öst, az erek belül jók. Valószínűleg a késes csatlakozóknak van valami típushibája.

A lusta énem felülkerekedett, nem hoztam csatlakozót a bontóból, és nem csináltam nagy ügyet az egészből. Egy pici csavarhúzót két oldalt a késes csatlakozó alá és fölé benyomkodtam. Ezzel összébb nyomtam a csatlakozót. Szépen visszadugtam mindent a helyére, és kipróbáltam.

És megjavult. A korrekciók helyre jöttek, a rángatáskori -5 (!) és 5-ös hideg motornál mért korrekciók 1.5 alá lementek minden hengernél. Melegen pedig simán 1 alá. A motor szebben, simábban jár, és D-ben fékkel tartva feltűnően kellemesebb, nem rezeg úgy az autó. A gázpedál kisebb mozdításokra is normálisan reagál, nincs az a fura bizonytalan érzet, ami néha előfordult. Azóta sem rángatás, sem fehér füst nem volt egyáltalán.

Viszont lett egy érzetre finomabb autóm. A hangja is szebb, tényleg. És valahogy jobb érzéssel is ülök bele, megvan az a minden OK élmény. :-)

>> EseménySeriff // Alfa 159 SW 2.0 JTDM // 2017-04-09

Benzines autót akartam. Volvót és Mazdát néztem az elmúlt napokban, de nem győzött meg a hazai kínálat. JTS-t, akárki akármit mond, nem akartam venni, ezért nem is nagyon nézegettem Alfákat. 2 MX5ös után már nem is idegenkedtem annyira az OFFos verdáktól, de hát végül csak hazatértem.

És igen, dízel lett. Ezt még meg kell emésztenem, de a kocsi segít benne. Hála a 66 ezer valós kilométer futásnak, illetve Ákos vigyázó kezeinek, nincs olyan nehéz dolgom.

Megnéztük, megalkudtam, elhoztuk.

PS: a tetőablak király dolog és ritka is, de nem lőttem még róla képet.

>> Tuning és extraptom // Alfa 159 Progression 1.9 JTDM 16V SW // 2017-04-09

Lakásprojekt miatt mostanában kevesebb idő és anyagi forrás jutott a kocsira.. Most folytattuk két kisebb esztétikai dologgal. A képeken jól látszódik miért érett már az embléma cseréje. Tartóval együtt rendeltem, mert így jobban tetszik. Ezenkívül a középkonzolon található három beömlőt cseréltük le, eléggé használhatatlan állapotban voltak már.

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2017-04-09

Yani jóvoltából szert tettem gégecsőre és rendbe tettem kicsit a motor közeli vezetékek borítását. Elporladtak, nem bírták a hőt :-( Pár patentot is pótoltam, ill. cseréltem.

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2017-04-08

Kopogás kapcsán ránéztem a nagynyomású üa. pumpára, de nem az a forrás.
Görgővel van hajtva a szívó vezérműtengelyről, "nyugalmi" állapotban is kicsit előfeszítve.

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2017-04-08

Sajnos nagyon úgy néz ki, hogy az autó előző gazdája nem bánt vele rendesen.

Az olajcsere óta egyre erősödő kopogó hang jelentkezik a motorból.
Gázfröccsre, gázadásra kopog, alapjáraton és meleg motornál halkabb.
Nem placebo, Yani és Giuntini is tudja igazolni :-(

Reménykedtem, hogy a vezérléscsere és a szíjtárcsa javítása megoldja a problémát, de sajnos nem.

Ezután a nagynyomású környékén kerestem a hibát, leszedtem, de nem lóg semmi, nincs törve semmi, vezérmű bütykök rendben vannak. Visszatettem és összedugtam a pumpát, a nyomkodóhengert kihagytam. lA pumpa nélkül is indítható az autó, az alapjárathoz nem kell a nagynyomású. A hang továbbra is jelen van. Ennél a tesztnél már Yani is segédkezett és támogatott lelkileg...

Összeszerelés után rögtönzött sztetoszkóppal (hosszú csavarhúzóval) kezdtük meg, nem volt kirívó zaj a szelepek felől. Kinyitottuk az olajsapkát és így sem onnan hallatszott a kopogás.

Ezt követően megszüntettük a gyújtást egyesével a hengereken és a 4-es lehúzásával a hang megszűnt, gázadásra sem jelentkezett. Többször teszteltük, a kopogás konzekvensen megszűnt, ha a 4-es henger trafóját lehúztuk.

Köszönöm Yani-nak a segítséget!

Most rendesen belenyúltam :-(

Idézetek a zinternetről:

1.

"Egy mondatra azért itt álljunk meg. Amikor azt hallják, hogy tegyen motortisztító adalékokat a motorba olajcsere előtt, akkor NE tegye ezt, mert akkor biztos lehet a közeljövőben egy hajtókarcsapágy garnitúra cserében. A motortisztító adalékok ugyanis a csúszócsapágyak felületéből, mikroszkóppal jól látható mélyedéseket (puha fémeket) oldanak ki, amik a kenést szolgálnák az olaj mellett."

2.

"Az is a hajtókar csapágy hiba forrása lehet, ha motortisztító adalékokat szoktak önteni a motorba az olajcserék előtt. Ez ugyanis előbb-utóbb tönkreteszi a sérülékeny hajtókar csapágy készletet. A motortisztító adalékok ugyanis a kenést szolgáló puha fémeket oldanak ki a csúszó hajtókar csapágyak felületéről."

Tehát okuljatok, nekem már késő :-(

Hurrá

>> Szerviz156er // Alfa 159 SW 2.0 JTDm ti // 2017-04-07

Műszaki vizsgára felkészülvén, cserélve lett a két kézifékkötél, illetve az első fékbetétek.
Így már hozta az elvárt szintet.
Kézifékkötél csere nem egy leányálom, erről ennyit.....

A munkát ismét a Csöri csinálta, a megszokott színvonalon!
Majd ezután sikeres vizsgát tett az autó!

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2017-04-03

Aktuális volt már a vezérléscsere többek között a P0365-ös hiba miatt is, miszerint a szívó oldali vezérműtengely pozíciója helytelen. Ennek oka volt a (hideg)indításkor jelentkező kerregő hang, ami a beindulást követő 1-2 másodpercig volt hallható.
A jelenséget első sorban a szívó oldali "VVT" tárcsa hibája okozta.

1-es kép: Beragadt a lock


2-es kép: Mert a rugó felfutott a műanyagra és amikor megkapta az olajnyomást, rászorult a lock "kupak"


3-as kép: Aztán megreparálva, (még működik)


4-5-ös kép: Ennek köszönhetően ennyivel volt eltolva a szívó oldal indításkor


Slusszpoénként, miután összejelöltem a tárcsákkal leszedtem a szíjat, majd beforgattam a helyére a vezérműtengelyt és rögzítettem, a másik oldalon a tárcsa visszatért persze nyugalmi állapotba (ahol lock-olnia kellene, de nem tette), visszatettem rá a szíjat befeszítettem a megfelelő értékre és két fog elcsúszás volt a vezérlésben. Tudom, hogy ez így nem pontos mert nem oldottam a tárcsák csavarjait, de két fog akkor is sok. Márkaszerviz :-( Bocsi.

Bontott nincs, nem is javasolja senki, bár nem értem miért, hiszen nem egy elromlós dolog...
Ha legközelebb jön a P0017-es hiba, megyek és másnapra rendelek egyet 60k-ért.

Senki se gondolja, hogy a Tibinek nem lesz semmi hibája, a nagy számok törvénye itt is érvényes, minél több lesz belőle annál több hiba fog jelentkezni.

Album...

>> Eseményptom // Alfa 159 Progression 1.9 JTDM 16V SW // 2017-03-28

209.355km-nél új akkumulátort kapott az autó. Exide premium J+ 77AH - 760A.