Tagok >> WarbiRunner (Gyuri) >> Blog
Az autó kedden műszakizik. Épp a szerelőnél várja a felkészítést. Most nem ússzuk meg annyival mint két éve, akkor semmit hozzá se nyúltunk, csak elvittük és átment Most az alábbi dolgok lesznek cserélve:
-baloldali kormányösszekötő
-lengőkar szilentek (a jtd-hez volt egy tartalék szettem a polcon)
-bal külső féltengely porvédő
-hátsó fék felszabályzás, betét ragasztás
2015.11.11.
Az autó ismét két év műszakival gurult ki a vizsgasorról.
Végül egyedül a porvédő csere maradt el, mert nem engedett a féltengely anya. Nem rizikóztunk, hogy esetleg megmelegítve lejön a menet és várnunk kell alkatrészre, a műszaki meg lejár közben. Majd megoldjuk utólag.
A rázató pad szerint 75% körüliek a gátlók, ami egy ennyi idős autótól több mint jó. A fékpad volt necces, a frissen ragasztott hátsó betétek elsőre nem akartak elég jól fogni, az egyik oldalt valószínűleg nem illesztették hozzá a dobhoz rendesen. Aztán rendben lett az is, a fékhatás meg persze azóta is egyre jobb, ahogy kopik össze.
Bírom ezt az autót. Öregnek öreg, de ez ránézésre és vezetve sem jön le róla. Ránézek a műszerfalra, 136500km-t mutat. Logikusan ilyen nincs, ennyit futott majd' 20 éves dízel nem létezik. Beülök, és az egész azt sugallja, hogy márpedig DE.
Csak adalék, hogy a vizsgáztató srác 147-ese ott parkolt kint. Alfásnak lenni jó :-)
Az erősebb programhoz a gázpedált is érzékenyebbre vettem, mert így sokkal direktebb a reakció és az élmény is. Egy gond lett, túl fent van a gázpedál kényelmes, országúti autózáskor, ahol a rugó még nem tart ellen rendesen a lábamnak, fárasztó.
Első megoldásként próbáltam a gázpedált "beljebb" programozni, valamennyire működik is a dolog, de elvész a bowden feeling. Sehogy nem találtam programmal a megoldást, így visszaírtam, első szempont, hogy a feeling rendben legyen. :-)
Aztán megsufniztam a gázpedál rugót. Tudtam, hogy kb 8 mm-t akartam beljebb programozni, kimértem, hogy hol tartja meg a lábamat erőfeszítés nélkül. Nem tudom miért bonyolítottam túl, a megoldás végtelenül egyszerű :-)
Lásd alábbi kép. Hosszútávú teszt hamarosan.
Voltunk egy spontán pár napos nyaraláson Visegrádon. Hát persze hogy szuper volt, gyönyörű az a környék. Autós szempontból pedig lehet találni jó kis hegyi szakaszokat, nem véletlenül (persze a látvány miatt is) Dobogókőre is felszaladtunk. Ez a vas pedig ide való. Kellett neki a sok sok programozás, de most nagyon szerpentin vadász. A gázreakció, a nyomaték, a könnyű visszaváltások...minden stimmel. Dühödten csörtet fölfele, igazi élményautó így.
Aztán visszafelé pedig elő tudja adni a hangtalan családbarát limuzint is. 2000 alatt tartva a fordulatot, szépen elgurulgat, közben cseppet sem lassú, a gyerekek meg békésen alszanak.
Volt viszont egy parám.. már 1-2 hónapja figyelem, hogy az autópályás útjaim után hiányzik az olajból. Rá fogtam, hogy nagy melegben hajtva biztos normális, hogy 3 decit becsípett. Aztán kevésbé hajtva meg csak alig, de fogyott. Vagy a turbónál enné?
Aztán Visegrádon ez is kiderült. Haza indulás előtt, amikor pakoltam a cuccokat a csomagtartóba feltűnt, mintha folt lenne alatta. Először csak legyintettem, biztos ott volt. Aztán már csak megnéztem. Jól tettem, mert az enyémből csöpögött. Elsőre látszott, hogy az olajszűrőtől jön, és alul már mindent összeolajozott. Na a következő adag csomaggal együtt hoztam egy marék szállodai szalvétát. és neki feküdtem.
Az olajszűrő volt lelazulva. Sose jártam még így, elég necces. Simán tudtam kézzel lefelé tekerni a szűrőt, épp csak valamennyit szorított a tömítés. Egy kis rázkódás+az olajnyomás szerintem letolta volna hamarosan a helyéről.
Kézzel meghúztam ahogy bírtam, aztán olajszint ellenőrzés. Itthon pont a fogyás miatt felöntöttem max-ra, úgyhogy nem kellett olajért rohangálnom, olyan 3/4 körül állt a szint a nívón. Amúgy eddig szoktam tölteni, úgyhogy így haza is jöttünk. Hazáig nem fogyott olaj. Végre...
Ilyen se volt mostanában, kicsit meglepett. Még lassan se mentem, akit értem előztem. Tisztán országút.
Az örök küzdelmem, hogy az autónak nem tetszik a hangja. Morog, vagy harsog vagy alapjáraton huhog. Valahogy a dízelség egy csomó idegesítő zajjal jár, amit egyszerűen nem bírok megszokni, nem tudok felülemelkedni rajta. Az amúgy nagyon élvezetes vezetés élményét is el tudja rontani..
Ezen sajnos változtatni nem tudok, nekem az ilyen hangok mind azt jelzik, hogy valami nem jól működik, önkéntelenül is figyelem, és zavar. Pedig győzködöm magam, és mások is engem, hogy ez dízel, ez ilyen, ez így jó.
Nekem nem jó. Úgyhogy rááldoztam 2 délutánomat és nekiültem számolni és kísérletezni.
Először az alapjárattal játszottam, mert itt könnyű kipróbálni hogy mire mit változik a hang. 4 mezőt kell csak átírogatni, aztán fülelni. Már az első próbára teljesen egyértelmű lett, hogy az ötlet és az irány jó, az előtöltést kell ügyesen eltalálni és akkor halkul. Csináltam 3 változatot és kipróbáltam őket. A legjobbat meghagytam és visszaültem a laptop elé kielemezni, hogy ez a legjobb beállítás mit is jelent.
Konkrétan megpróbáltam kiszámolni, hogy az üzemanyag gyulladása mikor következik be. Annyira nem egyszerű, mert befolyásolja az üzemanyag nyomás, az üzemanyag minősége, a levegő hőmérséklete, páratartalma és amire én magam sem gondoltam (de neten találtam egy szép görbét), maga a befecskendezés időzítése is.
Mégpedig a hengerben lévő nyomás változása miatt. Nyilvánvaló, hogy pontos számításról itt szó sem lehet, de talán nem is kell.
Lényeg, hogy végül készítettem egy olyan előtöltés térképet, aminél az égés kezdetét vettem beállítandó paraméternek, nem a befecskendezés végét (EOI). Egyértelműen össze-vissza ugráltak az értékek, és igen, itt végre találtam valamit 2100-nál! Kilógó értékeket. Ez egy fizikusnak izgalmasabb, mint egy kincses térkép egy nagy piros X-szel :-)
Szintén találtam 3500rpm fölött is oda nem illő értékeket, és igen, pályán hajtva 3500 körüli fordulattól picit melegszik.
Úgyhogy fogtam magam, és az egész előtöltés táblát átírtam. De nagyon. Kicsit bennem volt a para, hogy egyáltalán eljutok e a bölcsiig a kislányomért, vagy buszozunk.
Aztán beindult. Huhh...eddig jó. Pár gázfröccs, forog, nem kelepel, nem cicereg, nem csörög. OK. Akkor gyí, induljunk. Óvatosan, kis gázzal. Így is jó. Na akkor haladjunk. Néé, nincs hangja! 2000rpm, még mindíg nulla hang az utastérben. Na jó, akkor nesze 2100. :-) Nebassz.... alig hallani hogy elérte a szokásos morgós fordulatot.
3000, énekel a motor. És kényelmesebb váltani. Na jó, akkor itt a vasúti felüljáró, kapjon egy teligázt 4-esben 1800-ról. Wooooooáááááazzzta....ez megindul. Húú mennyivel jobb autó lett...
És hát az az éneklős motorhang, kezd végre szép hangja lenni. BIztos vagyok benne, hogy fogok én még ezen alakítani, egyelőre próbálgatom, szokom. Hihetetlen mennyivel nyomatékosabb és forgósabb is lett. Még szívó üzemmódban 1700 alatt is rendesen élénk lett az autó, nagyon jó lett vezetni.
Egy másik problémát is orvosoltam, ezt már pár hete, csak nem jegyeztem fel még:
A baloldali féklámpa valahogy sose volt jó. Kontakt spray-vel befújtam, akkor 1 hétig működött, aztán megint nem. Megmozgattam, befújkáltam, visszább hajlogattam a csatlakozó lábakat jó lett. Aztán 1 hét és megint nem világít. Arrggghhh.
Hát szétszedtem úra, de immár szétbontottam a csatlakozót is. Kimértem, hogy melyik a féklámpa szálja, és kihúztam az érintkezőt a csatlakozó burkolatából. Na igen..a hiba nyilvánvaló volt. És gyári beépítésű. Csodálkozok, hogy ez valaha jó volt.
Ugyanis sikerült a kábel szigetelésére rároppantani a csatlakozó tüskét. Egyszerűen nem volt blankolva a kábel. Ami miatt működött (néha), hogy 2 szálacska kilógott a szigetelés alól. Ez valameddig működhetett is, de most ez a két szálacska ami épp érintkezett már el volt oxidálódva.
Úgyhogy levágtam a tüskét, fel ónoztam, kapott zsugorcsövet, felforrasztottam, visszatettem a csatlakozóba és ennyi. Azóta JÓ!
Egy városi szaladgálós autónál könnyen gyűlnek a plezúrok. A TD is szerzett egyet. a jobb hátsó sárvédőívnél. Az egész autó "fellelt" állapotú, sok apró karc, ajtórányitások, apró puklik, ahogy egy 20 éves gyári fényezésű autó kinéz. Szóval szóba se jöhetett hogy fényezőhöz rohanjak vele. Majd egyszer kap egy teljes fényezést.
Most csak gyorsan le akartam fedni a "sebet", nehogy elkezdje enni a rozsda. Úgyhogy 1k javító spray-vel én magam vettem kezelésbe. A szokásos amatőr hibákat mind elkövettem. Van megfolyás, látszik a maszkolás vonala, és nem is lett túl magasfényű az eredmény, de így is jobb lett mint volt. Persze semmi komoly cél eszközöm nem volt itthon, se kitöltő kitt, se csiszolópapírok, úgyhogy kész csoda, hogy egyáltalán néz ki valahogy.
Az utolsó kép az a festés után készült, azóta még dolgoztam kicsit rajta. Gravírgépbe fogott pici filckoronggal és Prevent pasztával szépen elkezdtem eldolgozni az átmenetet. Már a jtd-nél bevált ez a módszer, egy elég erősnek tűnő karcot kivettem így. A polrozás így hihetetlen lassan halad, de halad. MAjd ha lesz időm és keményedett még picit a festék, akkor rámegyek megint. Alul a megfolyást is megpróbálom szépen ledolgozni. Tökéletes nem lesz, de legalább nagyon feltűnő sem.
A jó állapot fenntartása már korábban is restaurálásba hajlott, hajszál vékony a határvonal. Az autót 7 évesen vettem, korának megfelelő jó állapotban, mindíg igyekeztem azt az állapotot fenntartani. Aztán talán túl is lőttem a célon, ezt egy 15 éves atónál talán már hívhatjuk "rolling restoration"-nak.
Ma is felkerült pár apróság, ami eddig hiányzott róla.
1. a váltó oldali kiegészítő műanyag borítás
2. újonnan sem minden autóra szerelt (?) első ajtók előtti zajcsillapító elem. Mára elég kevés 146-oson van meg, én is onnan tudok a létezéséről, hogy a TD-n ott van. Most a Jtd is megkapta.
Volt itthon egy pollenszűrőm, gondoltam ha már van, belerakom. Nem volt vészes állapotban a bent lévő sem, de beleült már a por, apró levéldarabok, ilyesmik. Ez ellen viszont van egy módszer. Mármint hogy ne fészkelje magát oda a sok apró levéldarab, lim-lom. Ha már a levélfogónak nevezett műanyagon valahogy túljut.
Szóval vágtam egy darab geotextilt, kertes övezetben ez általában van raktáron .
Beraktam a pollenszűrőt, és a geotextil darab széleit egy pici imbuszkulccsal (mer' az volt kéznél) körben begyűrtem a szűrő mellé.
Ez a légáramláson nem fog lényegeset, ellenben a nagyobb darabok már ezen fennakadnak, nem a szűrő harmonikájában landol.