Blog
Megizzadtam...
Mi is a kanyarstabilizátor, miért van rá szükség? A kanyarstabilizátor tulajdonképp egy rugalmas rúd, ami összeköti a jobb és bal lengőkart. Feladata, hogy a két lengőkar egymáshoz képest viszonyított elmozdulását, és a kaszni billenését csökkentse. Az autó középvonalátol egyenlő távolságra a bölcsőn le van fogva egy-egy szilenttel, ezek között a rúd egyenes, ám a kerekek felé haladva elgörbül, majd az egyenes részhez képest előrébb rákapcsolódik az összekötő, ami a közel vízszintes rudat derékszögben a lengőkarhoz kapcsolja, ez is szilentekkel, gumipogácsákkal van megtámogatva.
Hogyan működik pontosan? Amikor kanyarban haladunk az autó kasznija megdől a különböző körmozgás miatt ébredő erők hatására. Ilyenkor az autó tömegközéppontja a kanyar külső íve felé vándorol, ami kedvezőtlen a kanyarstabilitás szempontjából, illetve az ívbelső kerék el is emelkedhet. A stabilizátor keresztrúdja összeköti a kasznit, és a lengőkarokat úgy, hogy amikor a bódé megbillen, és a két kerék nagyon eltérő elmozdulásokat végez a stabrúd terhelődik és rugalmas mivoltából ellenerőt fejt ki a felfüggesztési pontokon és a langőkarokon, így "stabilizálva" az autó haladását a kanyarban.
Az összekötők cseréje:
Műhely, akna vagy csápos emelő híján sokat szoptam, mire rájöttem a legegyszerűbb megoldásra. A fő probléma az, hogy az összekötő menetes szára túl hosszú, és nem lehet ráhúzni a felső szemet a stabrúdra, mert az egész cucc befeszül. Több megoldás van, ebből az utolsót hajtottam végre, a többiről nem tudom, hogy mennyire szívás. Tehát: vagy a stabrudat, vagy a lengőkart kell annyira elmozdítanu, hogy össze tudjuk tenni a szerkezetet.
- Egyik lehetőség: a lengőkar és a csonkállvány kapcsolatát szüntessük meg, így lebillen a kar, és minden oké. Itt a csonkállványnál valszeg szétösszevissza berohadt csavarral találjuk szembe magunkat, és az egész eléggé össze lehet gyógyulva.
- Következő lehetőség: a stabrúd összes felfogatását oldjuk, és így könnyen mozgatva szépen ráhúzzuk az összekötő felső szemét, majd alul bedugjuk a lengőkarba. Ez azoknak tök jó, akiknek van aknájuk, és elég helyük. Ja, és itt egyszerre ajánlott cserélni mindkét oldali összekötőt.
- Amit szerintem a legegyszerűbb, az a következő: fent lazítsuk meg a gólyaláb 3 csavarját, és engedjük le fél centit. Szedjük le a kormányösszekötő anyáját, és szedjük ki a csonkállványból a csapot. Ehhez kell majd egy kis kalapácsos rábeszélés. Ekkor a lengőkar is leereszkedett, és az összekötő se lesz a stabilizátor útjában, így szépen rátesszük a felső szemet a rudra, majd megemelve azt (itt kell egy kis powererő) betehetjük a menetes szárat a lengőkarba.
Eresszük le az autót, én a felső, és az alsó anyát is így húztam meg.
Ez valószínűleg nem az összes lehetőség, nekem ennyi jutott eszembe szerelés közben. Szerintem ma délután 3 és 6 között az Alfa Romeo 155 típus tervezőgárdájának tagjainak anyukái igen csak csuklottak. Persze, ha lett volna rendes műhelyem, nem lett volna annyira szívás.
Jó áron sikerült hozzájutnom egy 2000évjáratú 2.4 10v 166-hoz,melyben momo bőrbelső volt,ami a mai napon át is került az fl-es 166omba :)



Az történt,hogy egy szép délelőtt haladtam egy körforgalomban és egyszer csak jobbról beledurrant egy babettás az autó jobb elejébe.
Személyi sérülés szerencsére nem történt,felelősséget helyszinen elismerte.
Kék-sárga kitöltése után irány a biztossító,majd 4 nap múlva megkaptam az árajánlatot.
207ezer ft a jobb első lámpa és első lökhárító fényezés,ezt el is fogadtam,most várom az utalást. :)

Úgy mentettem meg mert szegénykével nem nagyon foglalkoztak :-(
Ma voltam a flexi csövet cseréltetni. Egy amolyan öreg róka akihez kipufogó ügyben szoktam menni, az a szimpatikus fajta. :-)
A flexicső nem volt kérdés, vagy három helyen volt teljesen szétesve belül, fújt ki orrán-száján. Plusz még a szaki talált egy felfüggesztési pontot ahol elnyílt a függesztő kampó és egy lyukacska tátongott alatta.
Pikk pakk megcsinálta. Ami érdekes az a végén egy rövid megjegyzése volt:
"majd figyeld meg, majd egy literrel fog kevesebbet enni"
Na erre rácsodálkoztam, mert pontosan ez az egyik ami idegesít, a legutóbbi pesti utamon 7.7-et evett az autó, ami extrém sok. Ezek után kíváncsi vagyok. Ennyit számítana egy szanaszét ment flexicső?
Javítás után már alapjáraton hallható hogy csendesebb, tisztább a motorhang. Menet közben pedig teljesen eltűnt a morgás, újra hallom a turbo sziszegését (és azt a ##censored## csörgést is mégjobban ).
És...a legérdekesebb, hogy hiányoltam az alacsony fordulati nyomatékot. Olyan nehézkesen indult mostanában, és a gázra is lomhábban reagált. Na ez feljavult, ennyitől.
Volt alkalmam alulról jól átnézni az autót, ideje egy alvázvédő kezelésnek, főleg a hátsó űléssor alatti részen.



Ma elhoztam az új kipufogó rendszert, legalábbis a katalizátor mögötti részt, mivel az autó összetörése előtt néhány nappal sikeresen leszakítottam néhány úton hagyott fadarab miatt.
A kocsi javításához nagy szerencsémre csak sárvédőt kellett szereznem, mert áll a szervizben egy másik 146 (még a színe is ugyanaz), de arról hiányzik a sárvédő. A sárvédőt a napokban hozza a futár, de az sajnos világosabb, mint az autóm színe, és mivel a többi cserélt elem színe is el fog ütni, nagy valószínűséggel át lesz az egész autó színezve. Úgyis fehér vagy fekete autót akartam, de ennek a hirdetése fogott meg úgy, hogy ezt nézzem meg először aztán el is hoztam egyből.
A kipufogó 26.000 ft volt, a sárvédő postával együtt 10.000 lesz. Mivel nincs semmilyen bevonat a kipufogón, le fogom valamivel fújni, hogy legalább kívülről ne rohadjon el két év alatt.
Tegnap megérkezett az új hátsó lámpa, s ma végre ki is cseréltem! :)
S hogy ne legyen unalmas az élet, kilyukadt a turbócső. Holnapra is kell valami progi! :)

A Black Out matrica lekerült a hátuljáról, s kapott rá egy Alfa Romeo Matricát.
Az ültetést is kiszedtem alóla, de nagyon gondolkodom, hogy visszarakjam! :)
Ezután került bele egy kis fénytechnika. Kilépőfény, helyzetjelzőt is ledesre cseréltem, s egy ledsor is került a kocsi alá.




2014 márciusában boldog tulajdonosa lettem ennek a példánynak. Ismertem előtte a gépet, tudtam a gyengéit, de mégis valamiért úgy éreztem ez kell nekem.
Vásárlás után természetesen a kötelező szervizt megcsináltam.
Amit cseréltem: Olajszűrő, légszűrő, pollenszűrő, üzemanyagszűrő, olaj, komplett vezérműszíj szett, hosszbordás szíj, pár lengőkar... :)
Hatósági vizsgára készülve, előbukkant néhány hiba. A tolatólámpa nem égett, köszönhetően egy sérült vezetéknek, s az index nagyon el volt dugva.
De végül minden rendben volt.
Sajnos a motorháztetőt úgy gányolták rá, s menthetetlen volt... :(
Ezért visszakerült egy gyári géptető!


