Blog
2023-ban újra ellátogattunk Monzába. Ekkor már jött velünk Frusciante tagunk egy 147 GTA-val és még egy magyar résztvevő egy Giulia 2,2D-vel. A program ismét ugyanaz, mint 1 évvel korábban. Épp ezért hosszú sorokat nem írnék újra, inkább meséljenek a képek. 2024-ben sajnos nem került megrendezésre ez a rendezvény.
Még 2021-ben a Stelvio-hágón kirándulva futottam bele véletlenszerűen egy Alfa Romeo találkozóba melyet az Alfa Romeo Club Dolomiti szervezett. Facebook csoportjukban láttam meg, hogy Olaszországban évente van egy rendezvény a monzai versenypályán a Scuderia del Portello szervezésében.
A Scuderia del Portello-ról annyit érdemes tudni, hogy 1982-ben alakult az Alfa Romeo Management Centre részeként. Neves rendezvényeken és versenyeken vesznek részt klasszikus, történelmi Alfa Romeo versenyautóikkal. Az egyetlen “mozgó Alfa Romeo múzeum” a világon.
Szóval amikor megtudtam, hogy 2022-ben is lesz ilyen rendezvény, azon kezdtem gondolkodni, hogy hogyan tudok oda eljutni. Szállásokat és útvonalakat nézegettem. Ha már ott vagyok, akkor kirándulással szerettem volna egybekötni az Alfázást, egy milánói városnézéssel, Alfa Romeo múzeum látogatás sál és egy Comói-tó környéki autózással.
Végül összejött a dolog és egyedüli magyarként 2022. április 3-án ott voltam én is. Először a pályán kívül egy kisebb parkolóban kellett leparkolni és intézni a regisztrációt. Már ebben a parkolóban voltak érdekességek, mint például régi Giulia-k, 75 Evoluzione, 147-156 GTA-k. Innen a box utca mögötti parkolóba vezetett utunk, ahol klubok szerint elkülönítve parkoltattak le bennünket. Én a Dolomiti Club tagjaként érkeztem a rendezvényre, így közöttük parkoltam le.
A Scuderia del Portello kiállította autóit, melyek közül az egyik legnagyobb dobás a 33 TT volt. A résztvevők autói között több Montreal-t, Scalino-t, Spider Duetto-t, 8C-t, régi Giulia-t és Giulietta lehetett látni. Újdonságként az Alfa Romeo hozott 2 db Tonale-t, amit Magyarországon csak pár hónappal később mutattak be. Kuriózumnak említeném még a Giulia GTA-t és GTAm-et, 1-1 db volt mindegyikből. A látogatók autói közül egy Bugatti EB110-et emelnék ki a 90-es évekből.
A rendezvény részeként fel lehetett menni a régi oválpálya egy részére. Itt csak egy fél kört tettünk meg, azt is csak 30-40 km/h sebességgel, de így is hatalmas élmény volt.
A versenypályán 25 percet lehetett eltölteni. Klubok szerint voltunk csoportosítva itt is. Bukósisak használata kötelező. Jó érzés volt élőben ott körözni, ahol gyerekkorom kedvence Ayrton Senna versenyzett, vagy ahol annyi PC játékot játszottam. A célegyenes végén 220 km/h-t sikerült elérnem, de ekkor már elég neccesre sikerült a féktáv. Az autó és az utas is jól viselte ezt a 25 percet.
Ezen kívül volt még egy alkalom, amikor felmehettem a pályára. Ekkor az összes autó fent volt, úgynevezett Parádé jelleggel, lassú tempóval.
Nap végén élményekkel teli tértünk vissza a szállásunkra, majd másnap haza Magyarországra. Viszlát jövőre.
Eléggé lehetett már érezni az autón, hogy a lengéscsillapítók elfáradtak. Még az eredeti 1999-ben a gyárban beszereltek voltak benne.A gumikat is félrekoptatta. Elvittem futómű állítására, ahol azt mondták, az értékek jók, hiába állít rajta, dőlnek befelé a kerekek.
Ezért az idei műszaki vizsga előttre beterveztem a futómű cserét. Sajnos nem bírta ki addig és a jobb hátsó rugótányér megadta magát. Szerencsére a mankókerékkel haza tudtam vele jönni.
Elvileg a sportcsomagos rugó és a normál lengéscsillapító nem házasítható össze, ezért próbáltam a gyári alkatrészeket beszerezni. Korábban érdeklődtem az Elaforgnál, rendelhető a rugó, a toronyszilent és az első lengéscsillapító. Hátsót sajnos nem kapni. Tutti.ch oldalon találtam egy pár eladó új gyárit, melyeket meg is vásároltam. Az Elaforgtól akkor nem kértem a többi alkatrészt, ami hiba volt. Idén érdeklődtem újra és már rugót se lehet kapni. Ezeket Olaszországból sikerült megvásárolni. Eibach a gyári rugó. A toronyszilentek közül az elsőket az Elaforg hozta tartókonzollal együtt elég jutányos 15.000 Ft / db áron. A hátsókat Németországból rendeltem a hátsó porvédőkkel együtt. Ezeken kívül kellett még néhány gumialkatrész a rugók alá és fölé, illetve néhány csavarból is vettem újakat.
Ha már ennyi minden cserélve lesz, volt itthon egy gyári új hátsó stabilizátor rúd, vettem hozzá két gyári stabpálcát is, 4 új keresztlengőkart (2 db TRW, 2 db Meyle) és 2 db TRW hosszlengőkart. Első futóműben a szilentek és a gömbfejek rendben voltak.
Ha esetleg valakinek szüksége lenne a cikkszámokra:
60656311 rugó első
60656313 rugó hátsó
60656819 lengéscsillapító első
51755238 lengéscsillapító hátsó
60625003 toronyszilent konzollal jobb első
60625004 toronyszilent konzollal bal első
60663773 toronyszilent hátsó
60650551 lengéscsillapító porvédő gumiharang
60650550 lengéscsillapító porvédő gumiharang
60656522 stabilizátor rúd hátsó
60613575 stabilizátor pálca
60629903 keresztlengőkar hátsó első
51749913 keresztlengőkar hátsó hátsó
51777717 hosszlengőkar jobb hátsó
51777718 hosszlengőkar bal hátsó
60624994 gumigyűrű első rugó fölé
46746068 gumigyűrű első rugó alá
60613567 gumigyűrű hátsó rugó alá
60625097 hátsó futómű csavar rövid
60616479 hátsó futómű csavar hosszú
Visszakerültek a Contik.
Ebben a szezonban 11.133 km-t mentem a nyáriakkal, összesen 16.555 km van bennük.
km: 32.190
217.055 km-nél cserélve lett az olaj, olajszűrő, levegőszűrő, pollenszűrő és a fékolaj.
Fuchs Titan Race Pro S 10W60 motorolaj
Ricambi Originali olajszűrő
Ricambi Originali levegőszűrő
Fuchs Maintain DOT514 LV fékolaj
~40.000 Ft
Ma még gurultam egyet a benzinkútig, meg vissza, oda fele a tetőt is lenyitottam.
A középkonzolon az órák bepárásodtak, ezeknek már annyira nem tetszik a hideg, egyébként kabátban sapkában elviselhető volt, még esetleg sállal, meg kesztyűvel komfortosabb lett volna a kocsikázás...
Töltöttem bele még némi téli szélvédőmosó folyadékot, meg spricceltem is ki egy kicsit, hogy biztosan ne legyen elfagyás.
Lekötöttem az akku sarukat, és letakartam. Kézifék kiengedve, téglával a kerék megtámaszva, így várja a tavaszt. :)
11.18. update:
Felnyomattam a kerekeket 3bar-ra, és résnyire megnyitottam az ablakokat...
Időszerű volt már az olaj és szűrők cseréje.Hívtam is Ferkét (Grósz Ferenc) Tárnokon,hogy mikor vihetném.Szerencsére be tudott elég gyorsan vállalni “minket”.
Közben estembe jutott,hogy vajon a vezérlés cseréje mikor lenne aktuális.Ugyan csak 20000” km volt a vezérlésben,de 2019-ben történt a csere,azt mondta,hogy az időkorlát miatt cseréljük.Mondanám utólag cartársakkal való beszélgetés után,hogy fekesleges volt,de aztán kiderült,hogy mégsem.Ugyanis a motor megbontásánál vette észre,hogy a szívósor,ami sajnos műanyagból van,elrepedt.Ez magyarázta is azt a jelenséget,hogy miért volt időnként hiány a hűtőfolyadék tartályban.Gyors tekefonos egyeztetés,majd alkatrésztendelés után ez is cserélve lett.Az összeg?Az bizony húzós lett,de egyrészt ez van,másrészt tulajdonképpen az első jelentős egyösszegű kiadásom volt a 159-el kapcsolatban.
Lehet,hogy csak a kifizetett költség okozta placebó érzés,de piszok jó lett a gép,elképesztően jól megy,mintha most értek volna benne össze a dolgok.
A tesztkör is meglett ezutàn egy Caorle-i nyaralás alkalmával.
Km.: 208337
Mivel az én 159-em nem Ti felszereltségű,ami egyébknt nagyon tetszik,sőt,kijelenthető,hogy a 159 Ti felszereltséggel a legkívánatosabb,arra gondoltam,hogy ez a gyári “tuning” még igazán belefér és nem tesz bazárivá egy “sima” Distinctive felszereltségűt,egyszer én is felrak(ok)atok egyet az enyémre.
Jó pár év trlt el,mire a vágyból megvalósulás lett.
Nagy segítségemre volt ebben Droberto és Shadin cartárs!Ezúton is köszönom nekik.
Robi garázsában Pakson került sor a műveletre.
A küszöböt bonottan sikefült beszereznem 50000 ft-ért,nevezzük úgy,hogy egy cartárstól.
A fényezése szintén 50000 ft volt,illetve ugyanannyiba kerültek az anyagok,pattentek,stb.,amik felhasználàsra,illetve beépítésre kerültek.
A Ti küszöb szakszerű felhelyezése nem csak felragasztással történik,hanem pattentekkel is,amihez ki kell fúrni a gyári küszöböt sablon alapján,ami Robinak volt,hiszen már csinálta a saját 159-én is.Hogy a rozsdásodás biztosan elkerüljön a furatok helyén,az egyébként már üregvédőzött küszöbök újra ki lettek töltve Mike Sanders üregvédő zsírral.
Nagyon sokat lehet tanulni két profitol,figyelve a folyamatot.Nèha megengedték,hogy egy-két helyen besegítsek.
Mivel a hideg évszakban szinte elő sem veszem az autót,a száraz hidegben meg az Uniroyal Rainsportok egész jól “ viselkedtek”,igy 2 nyári gumin eltöltött szezon után,erre a télre újra felrakattam a téli szettet.Még márciusban sikerült vennem jó áron (80000 birodalmi forintért),gyári méretű (225/55r17) 2021-es Dot számú,nagyon keveset futott Good Year téligumikat,ezek váltják most a Yokohama Wdrive-okat.
Km.:210364. A Rainsport 5-ök 23575 km-t futottak eddig.
Ui.:nagyon tetszik a 17-es felni is a 159-en.És kicsit agilisebb is az autó a kisebb kerekeken.