Blog

- Motorolaj (Selenia PE WR 5W30 4,2 liter) és olajszűrő (Mann HU 8006 Z)
- TCT hidraulikaolaj (Liqui Molly 1127 Zentralhydraulik-Öl 0,5 liter [csak a tartály])
- Turbó vákuum szelep cseréje (55256638)
- LMM cseréje (Bosch 0 281 006 054)
- MAP szenzor cseréje (Bosch 0 281 006 028)

183 642 km

EGR szelep cseréje (55209609)

182 566 km

>> Szervizmikorsodroczky // Alfa 159 Sw turismo // 2020-02-22

Element a power... De csak úgy hirtelen, majd visszajott majd elment.Szóval váratlanul leeset a fordulat és 2000 felé nem nagyon akart menni. Néztem mértem mindent. Mentem lègtömeg mérő nélkül, úgy jó volt, vettem légtömegmérőt azzal se volt jó, nem az a hiba. Ugyanitt vatta új légtömegmérő eladó...
Mindenki mást mondott, ilyen szenzor meg ilyen-olyan lambda meg labda szonda...
Majd a megoldás egy vasárnapi családi ebéd utáni beszélgetés alatt lett meg fèlittasan.
LEVANRAGADVAATURBOGEOMETRIA és punktum.

Ezen ne múljon hátha ez a gond tényleg, nem annyira hittem benne amúgy.
Szóval másnap kocsiba be, Miskolc-Mezőkövesd-Miskolc pályán 160-nal 170-nel(180) mentem egy jót .
Jólét, azóta nem volt gond vele.
A következő hiba remélem soha nem következik be...
De, van még mit korrigálni az olaszon.

 
>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2020-02-23

Kicsit korainak bizonyult az öröm, az eBay-ről rendelt tükör nem ment fel az autóra. Azt hittem 10 perces munka lesz tükörlap tisztítással együtt. Hát nem.
Kiderült, hogy ez egy 145 tükör, ami nagyobb (lásd kép), mint a 146-é. Úgyhogy az eladóval felvettem a kapcsolatot, korrekt módon felajánlotta, hogy visszautalja az árát.
Aztán gondoltam egyet, jó lesz ez így nekem, az autó letört gyári tükréből és a 145 tükörből építek egy jót, ami fel is megy az autóra.
A 145 tükrön a belső váz hibátlan, a csavarok, szigetelő gumi újszerűek.
Pár órám ráment, de sikerült, jó lett. A legnagyobb gondot az okozta, hogy az alu vázba úgy belerohadnak a csavarok, hogy semmilyen trükk nem szedi ki, az egyiket fúrni kellett.De találtam normális, stabil megoldást.
Most köt még a ragasztás, holnap felteszem az autóra, a saját felújított belsejű tükrét.

>> Eseménycarver // Alfa Giulia 2.0 Super 200 // 2020-02-22

Na megvolt a tréning - Halesz még javában kint van a délutáni csoporttal, gondoltam elsőzök :D

Először is köszönet a szervezőknek, mert tényleg minden összejött: tökéletes szervezés és lebonyolítás, remek hangulat amiről az alfások és a tanpálya csapata gondoskodtak és szuper időjárás.

És akkor jöjjön hogy 4 hónapnyi ismerkedés után a Giuliával és sok év kihagyás után - ami alatt max pár száz kilométert mentem hátsókereskes - utcai - autóval - mire lehet menni egy ilyen tréningen.

Összességében azt mondom szuperül sikerült, és ez a más autókban szerzett sok, a Giluában szerzett kevés és a Giulia - szinte minden helyzetben - remek technikájának tudható be.

Első állomás - vészfékezés és rántópad. A vészfékezés csillagos ötös lett, amennyire láttam/hallottam a "wokitokin" alig volt másik autó a csapatban aki hasonló féktávot produkált. Rántópad: na itt gondoltam jön majd a tanulási görbe de mind a négy alkalommal tökéletesen sikerült visszaterelni az autót egyenesbe. És ez csak részben tudható be annak hogy nem lepődök meg, ha megindul az autó fara (sőt :), de a Giulia menetstabilizátora fantasztikusan oldja meg az ilyen helyzetet ha a sofőr a megfelelő vehemenciával a megfelelő irányba/szögbe kormányoz.

2. állomás: szlalom verseny: fokozódik a feszültség, felébred a versenyszellem... Szlalom műanyag rudacsakák között úgy hogy a bólyák bal oldalán aszfalt, jobb oldalán vizes (nagyon csúszós) műgyanta, fordító, rövid gyorsítás után még egy felemás tapadású szlalom visszafelé, még egy 180 fokos kanyar, célfotó.

Első menetben kicsit óvatosabb az ember, az előbb már megtapasztaltuk, hogy mennyire csúszik a vizes műgyanta, próbálok csak az aszfalton gyorsítani, a műgyantán nagyon szépen viselkedik a kocsi, a második fordítóra már túl bátran (gyorsan) esek rá, tolja az orrát, de az idő nem rossz, első harmadban van. Na akkor no risk no fun nézzük meg hogyan viselkedik az autó D módban ahol már jobban elengedni a farát ami kockázatos mert egy bólyaérintés 5 másodperc büntetés. A számítás beválik amellett, hogy a rövidke száraz szakaszokon, fordítókban, gyorsítón jobban ugrik az autó így értékes időt nyer az ember, a műgyantán is évezetesen rakosgatja a farát. Ez mondjuk idő szempontjából lehet hogy nem optimális, de annál élvezetesebb, sikerül kordában tartani a farát és csak annyira csúszkálni hogy ne csapjak el egy bólyát sem viszont az idő a végül összetettben 3. helyezett QV idejétől kevesebb mint 0,5 másodperccel maradt el. Azt gondolom ez 4 hónapos ismerkedés után ígéretes együttlétet vetít előre :D

Egyébként innen is üdvözlöm a fehér 159-es gazdáját akinek nem csak gyönyörű az autója de a vezetési tudása is elképesztő, a QV-től emlékezetem szerint csak 0,04 másodperccel maradt el és minden állomáson látszott hogy ismeri az autó minden rezdülését...

Harmadik kihívás - körpálya -mekkora sebességnél veszti el az autó a tapadást. Először a vizes aszfalton körözünk tapadáshatárig ami a sebességkijelzőből ítélve megint valahol az első 1-2 autó között van, a gumi, az ESP (VDC stb) és a kormánnyal folyamatosan tesztelgetve korrigálva olyan sebességet sikerül elérni, hogy amikor a tanpályás hölgy bejelenti hogy még két kör van hátra akkor már javában azon gondolkodtam, hogy mégiscsak kellett volna az a sportülés meg az oldaltartása.

Na ez már túl jól megy akkor menjünk a kanyarban a vizes műgyantán, itt azért már látni tengely körül keringőző autókat. Itt már készülök a szórakozásra, DNA kapcsolót be D módba, ha már kikapcsolni nem lehet azt az átkozott menetstabilizátort legalább egy kicsit táncoljon az autó és jöhet móka. És remekül működik a dolog, nem avatkozik be drasztikusan kis ellen (vagy ahogy most tanultuk "rákormányzással") folyamatosan vissza lehet hozni az autót és a csúszós burkolathoz képest is megelepően dinamikusan és folyamatosan a határon lehet körbe-körbe vinni a Giut.

Utolsó állomás: (először aszfalt majd) műgyanta fordító majd gyorsítás kaptatón, szintén csúszós műgyantán. Na itt ér az első meglepetés. A "verseny" itt abból áll hogy a lejtő tetejére ki éri el a legnagyobb sebességet (illetve ki fejlődik a saját első idejéhez képest a legtöbbet). Az előzőekből tanulva már ki sem veszem az autót D-ből - ez mindjárt hibának bizonyul. A kanyart tökéletesen bevéve nekiiramodok az emelkedőnek de az autó nem gyorsul úgy (sem) ahogy egy ilyen burkolaton várnám. A fehér 159-es 68 kmh-val érkezik a tetőre (mindenkire jócskán ráverve) nekem 53 jön ki. Mi vaaan?

Ok, felejtsük el a D-t hiszem hóban sem jutna eszembe betenni (hacsak nem egy üres parkolóban autózok), hiszen a nagyobb nyomatéktól elpörög a kerék amit a kipörgésgátló keményen büntet - ezért az alacsony végsebesség.

Második menet: "N" mód. Megfelelő kanyarsebesség, kanyarból kijövet határozott gázadás, megindulunk az emelkedőn, talán jobban megy az autó de érzem hogy dolgozik a kipörgésgátló. Végeredmény: 55 kmh. Fehér 159 sw: 70 kmh. Még a piros Giut vezető hölgy végsebességétől is elmaradtam akit úgy éreztem inkább a tökéletes technika elsajátítása hajtott mintsem a versenyszellem. Mi lehet a gond.

Sajnos nincs több menet így marad az elméleti magyarázat. A gumival nem lehet gond mert, az összes többi gyakorlaton a legjobb eredményeket sikerül produkálni, a gumi mind vizes aszfalton mind műgyantán a legjobbak között, legjobban teljesít.

Marad két tényező:

- az egyik hogy miután kevés időt töltöttünk együtt - főleg extrém körülmények között - a Giuval és a gumival, egyértelmű hogy nem sikerült még megtanulni hogy mi az a maximális gázadás aminél az autó még pont nem veszti el a tapadását
- a másik amiről már többször beszéltünk, és Levi is emlegette, hogy a kipörgésgátló túl drasztikusan avatkozik be. Ha a sofőr nem megfelelően adagolja a gázt és a kerék kipörög, az ESP nagyot fékez az autón ami ennél a gyakorlatnál biztos bukás, mert a csúszós lejtőn felfelé már nem fog az ember lendületet venni ha egyszer megtorpant.

Tehát összeségében a Giu egy elképesztően összeszedett, kiforrott konstrukció, még kevesebb tapasztalattal is biztonságosan vezethető autó, a hátsókerekességet még a kifejezetten csúszós felületen sem éreztem hátránynak, de az az igazság, hogy nem is hátsókerekesen viselkedik. Ez talán a legjobban a tempós körözésnél nyilvánult meg ahol nem az orrát és nem a farát tolja az autó hanem szinte egyszerre indul meg kifelé és korrekcióra egyszerre vissza is jön. Elképesztő technika, tényleg öröm vezetni ezt az autót.

Az egyetlen kérdőjel ott marad bennem, hogy - ahogy azt korábban már írtam, hogy kerültem ilyen helyzetbe - ha egyszer tényleg egy havas, csúszós emelkedőn találom magam, akkor vajon fel tudom-e küzdeni magamat úgy hogy a kipörgésgátlót nem tudom kikapcsolni. De ilyen mondjuk 10 évente egyszer fordul elő (és az időjárást elnézve lehet hogy a következő 10 évben egyszer sem) és ahogy azt korábban is írtam, akkor majd jöhet a hólánc. A maradék 9 évben és 364 napban pedig marad a széles vigyor az arcon, mert ezzel az autóval tényleg öröm minden hátrahagyott kilométer :D

P.S.: és ezt valószínűleg minden második posztban le fogom írni: nem bocsátom meg az Alfásoknak hogy nem lehet kikapcsolni a kipörgésgátlót. Legyen extrafelszerelés vagy bármi, de hát ez mégis csak egy 200 lóerős hátsókerekes sportszedán könyörgök, ha nem tudok vigyázni magamra akkor veszek egy Mondeót. Itt, biztonságos körülmények között igazán lehetett volna mókázni egy kicsit...

 
>> Szervizpdenes // Alfa Spider / GTV 2.0 TS "Cup" // 2020-02-22

Nagy nehezen sikerült végre egy újszerű állapotú (még hajszálrepedések sincsenek rajta) szívócsövet szereznem, be is került a helyére :)

 
>> SzervizLaczkog // Alfa 159 1.9 16v Sportwagon // 2020-02-22

Második autóként használom a gépet, szinte hobby célra, mert a cégest nem sajnálom, plusz nem én tankolom, őt meg a városban nem nyírom, ha egy mód van rá. Sajnos a hideg tél és a ritkább használat együtt megtették a hatásukat, az akku beadta a kulcsot. Mivel tapasztaltam némi nehéz indulást is, illetve mintha kicsit darabosabban járt volna a motor az első pár másodpercben, gondoltam átnézetem a szektort, de ha már szerelőnél van akkor olajcsere is éppen aktuális lehet. Szóval szerelőm bemérte a porlasztókat, az izzítógyertyákat, töltést, és az akkut is. Minden rendben volt, leszámítva. hogy az aksi csak 65 Ah-s volt, és valószínűleg zárlatos, mivel egyszer csak a szerelőnél is megadta magát, egyik percről a másikra szinte.
A végeredmény, egy 77 Ah akku lett, egy komplett olaj , olajszűrő, levegőszűrő, üzemanyagszűrő, pollenszűrő csere, és a tudat, hogy a fúvókák dízelbajai minket nem érintenek.

Tudtam, hogy ez a nap is egyszer el fog jönni :-(
Nem hittem, hogy ennyire hozzá tudok nőni egy autóhoz. Viszont egy dolog vigasztal. Úgy érzem jó kezekbe került az új tulajnál.
Majdnem 4 évet és majdnem 12eKm-t töltöttünk együtt. Minden nap és minden km öröm volt.

km állás: 113.887km

 

CSere megtörtént.
Km. állás: 275765km

>> SzervizVTR146 // Alfa 146 2.0 TD // 2020-02-22

Észrevettem mikor a feleségem használta az autót akkor kívülről látszott hogy enyhén füstöl azért a kis TD. Persze vezetésnél tükörből semmi.
Még régebben kicsit feljebb lett 'állítva' hogy jobban menjen, bár úgy hogy nem sokat értettem az adagolóhoz, meg most se igazán mivel nem volt gond vele. Kértem tanácsot hogy hol kell állítani rajta.
Úgy hogy lett rajt tekerve, persze nem sok, de igazából nem volt túl célszerű. A képen a bekarikázott helyen.
Aztán még a napokban úgy voltam hogy módosítom az LDA tüskén hogy magasabb fordulaton jobban húzzon mint ahogy, és ezen pedig amit régebben eltekertem, vissza teszem az eredeti pozícióba. Az eredeti helyét én anno megjelöltem.
Most hogy vissza lett állítva, szebben is indul, bár ez majd reggel derül ki igazán, és most nem látni azt a füstöt sem egyáltalán. Jobb az alapjárati hangja is, mondjuk így a fordulat is vissza esett egy 100ast. Eddig kicsit talán magas volt. Erőben most sincs hiány, úgy hogy az LDA valószínűleg marad az eredeti. Majd egy városon kívülin kiderül hogy mennyi erő lesz benne, bár nem akarok én száguldozni és mindenkit is meg előzni. Arra ott a TS :D normál körülmények között.

Egy másik dolog. Az olaj betöltő sapka tömítése kilapult mára, eresztett. Kapott újat.

+ kipróbáltam a Bluetooth-os lejátszót telefonról, nagyon király. Nekem még ez újdonság egy ilyen idős autóban :))

Az LDA tüskével kapcsolatba köszönöm WarbiRunnernek a honlap linkjét, ahonnan lehetett okosodni.