Blog

Tényleg? Miért halt meg? Az eddigi ismereteim alapján csak sejtéseim vannak. Ha valaki tud a kérdés végleges megoldásában szóljon.

2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part I.
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part II. - Hajtókar

2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part III. - Hengerfej le

2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part IV. - Hengerfej leszedve
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part V. - Hengerfej, szelepek
2020.10.14. Motorbontás (gyakorló motor) - Part VI. - Dugattyúk

2020.10.18. Motorbontás (gyakorló motor) - Part VII. - Törött dugattyú


2020.10.18. Motorbontás (gyakorló motor) - Part VIII. - Olajzócső

2020.10.18. Motorbontás (gyakorló motor) - Part IX. - Gyűrűk
2020.11.17. Motorbontás (gyakorló motor) - Part X. - Főtengelycsapágy

Amit a motor előéletéről tudok:
A motorban kb. 275ezer km volt, olajfogyasztás 3000km/1 liter
Kb. 50 ezer km-el ezelőtt kapott új gyűrűket és hajtókar csapágyat. A csere után az olajfogyasztás nem változott.
Selenia Racing volt benne, szinte mindig, egyszer volt benne Liqui Mollyt.
15 ezrenként volt olajcsere, aztán hobbiautó lett és már nem érte el a 15ezret a futást évente.
A tavaszi ébresztésnél kb. 2 éves volt benne az olaj, km-ben még messze volt a 15 ezer.
A bemelegedés után pörgetve egyszer csak jött a csattanás és a nagy füst a kipufogón.
Amikor le lett engedve az olaj kb. 1 liter víz is kijött.

Szétszedés utáni tények:
- víz volt az olajban, valószínűleg az egyes henger repedésén át jött be a víz,
- az egyes hengerben túlmelegedett és elolvadt a hajtókarcsapágy, elszíneződés mid a főtengelyen, mind a hajtókaron jól látható,
- az első főtengelycsapágy tele kosszal, elkopott a csapágyfém, darabokban válik le a hordozóról,
- összetörött a dugattyú, leszakadt az alja, a csapszeg a karterban volt,
- a hajtókar alja eltört, a csapágynak csak a nyomai vannak meg,
- a többi hajtókarban a csapágy vastagsága rendben van, úgyhogy nem beszélhetünk csapágykopásról,
- az összetört dugattyú egy darabja a 2-es henger szívószelepe alá volt szorulva (valahogy a szívószelepen keresztül elhagyta az egyes hengert és a kettes beszippantotta)
- a főtengelyt nagyon nehezen lehet forgatni, mert a sérült első főtengelycsapágy blokkolja,
- a motorban elég sok olajsár található.

Mi történt?
A nyomok alapján megszűnt az egyes henger hajtókarcsapágyának kenése, a motormelegítés során túlmelegedett a csapágy és beállt. Elgörbült, leszakadt a hajtókar, szétszabta a dugattyút, elrepesztette a hengert és kiütötte a blokk oldalát.
A kérdés az, hogy mitől szűnt meg a kenés?
A dolgok jelenlegi állása szerint két dologra tudok gondolni,
- Az olajsár – ami a téli állás alatt leülepedett – eldugította a főtengely olajozó furatát és a hajtókarcsapágy nem kapott olajat. A főtengely csapágya még kapott valamennyit így az „csak” elkopott.
- A főtengely első nyugvócsapágya elkopott és az abból leváló darab tömítette el az olaj útját a hajtókar felé.

 

Megvizsgáltam a főtengely csapágyazását.
Először a 3-4 henger közti (1. kép), ami teljesen rendben lévőnek tűnik.
Aztán a legelső, ahonnan az első henger hajtórúd csapágyazása kapja az olajat.
Nagyon csúnya a helyzet. Az egész koszos, de lehet hogy ez az odaégett olajjal függ össze, a főtengelyen keresztül kaphatott a melegből rendesen.
A csapágyfém mintha elkopott volna, vékony darabokban leválva.
A első hengerhez menő főtengely olajcsatorna nincs eltömődve.
A csapágyat kiszedve a főtengely könnyen forgathatóvá vált, korábban a 1/2-es krova hajtószárral se tudtam átfordítani.

Ki kellene szedni a másik oldalit is, hogy megnézzem az is kapott-e a melegből. Az hogy most már könnyen forog több csapágy nem lehet kakukk.

 
>> AutóápolásWarbiRunner (Gyuri) // Alfa Giulietta 1.4 Multiair // 2020-11-17

A ködszitálós reggeleken az eredeti törlő lapátok már nagyon nem működtek. Érdekes, hogy teljesen épek a lapátok, puhák a gumi élek, viszont eldeformálódtak a sok egyhelyben fekvésben. Jó régóta semmire nem használták őket. Az már biztos, hogy telet nálunk lát először az autó- már ha el nem marad idén is - de kezd gyanús lenni, hogy az esővel is mi ismertettük össze.

Mára hozták meg nekem az SWF ablaktörlőket, amit rendeltem. Veszettül drága, de...
A zöld TD-nél a gumit kellett cserélgetni a karban, nem szerettem gyakran csinálni. Így kitapasztaltam, hogy melyik márka ami tényleg jó. És az SWF annak bizonyult, több szezonon keresztül hibátlanul, hangtalanul törölt. Így legyen most is.

>> EseménySanyiJTD // Alfa GT 1.9 JTDm 16V // 2020-11-17

Nyári le, téli fel. Gumik leápolva, autó lemosva.

Az első nyomtávokat fel kellett használnom a GTV-hez, igy kicsit bénán néz ki az első tengely, de majd szerzek előre egy szett 15mm-es (20mm is szóba jöhet) nyomtávot. Csak aluminium érdekel...

Ha valakinek lenne csavarokkal, meg is kereshet vele.
Update: Vásároltam.
Viszont a 147 Q2 felni, ami amúgy keskeny, 7" ET40.5, felmegy a nagyfékre. :) Talán ez az egyetlen 7" széles felni ,ami elfér.

 
>> Szervizjago // Alfa Brera/Spider 2.2 JTS // 2020-11-17

Gyerek hiányában is kell néha a bölcső kérdéssel foglalkozni, ha az ember olyan dolgokra adja a fejét, hogy vesz egy Brerat (Spidert/159-et, tökmindegy). Na igen, ugyebár ez ezeknél népbetegség, hogy az alkatrészt megeszi az idő. Pontosabban a rozsda.

A kocsi "asvájc"-ból származik, nem olyan vészes az állapota, de egy ideje már nem alszom nyugodtan miatta.

Szóval mindig kell az embernek valami kis projekt amivel szívhat, úgyhogy nekem ismét egy alkatrész felkutatása lesz. A terv:
- Felkutatni a megfelelő bölcsőt.
- Homokszórás, korrózióvédelem.
- Régi le, új fel.
- Boldogság.

Nos ez így jól hangzik, csak mivel "népbetegség" ezért ennek megfelelően nem is nagyon van alkatrész. EPER szerint a cikkszám SGR10002, nyilván semmi találat nincs erre a kereső szerint.

Kíváncsi leszek, hol áll meg összegben és szívásban a dolog, de aztán lehet, hogy pozitív csalódás lesz. :)

Szívás faktor: ?/10

 

A múltkori kísérleteket ma folytattam. Sikerült motor nélkül úgy beállítani az emelőt hogy kézzel akadás nélkül tudtam mozgatni.
A motort még a visszaszerelés előtt leteszteltem és meglepve láttam hogy a fogaskerék nem forog. A motor megy, de nincs áttétel.
Nagy nehezen szétszedtem, valami ragasztóval van összerakva a műanyag ház, és meglepve láttam hogy a fogak eltűntek. (1.kép)

Nosza előszedtem a tartalék motort a 166-ból.

Nos, Giovanniék teljesen más szerkezetet gyártottak. Hasonlít, de más a méret és nem csereszabatos. (11.kép)
166 - 2-6 kép
Spider - 7-10 kép
Elakadt a projekt, motort kell keresni.

 
>> Tuning és extrapdenes // Alfa Spider / GTV 2.0 TS "Cup" // 2020-11-09

Sikerült szereznem egy szett hibátlan, javításmentes Blackline felnit :) Tetszett nagyon a Teledial felnivel is, de azért szerintem így sokkal vagányabb kiállása van az autónak. Persze az ültetést igényli, tervben is van. Utolsó képen látható a körülbelüli elképzelés :)

 

Hogy ez is rögzítve legyen, még szeptemberben megkapta a piros autó a szélesebb, kényelmesebb, térkövesebb beállót. Szerettem ott nézegetni a 159 formáját, de így logikusabb, kényelmesebb a napi sürgés forgás.

>> SzervizParaBella // Alfa 166 2.4 JTD 100Kw // 2020-09-07

Egy ideje már tologattam az olajcsere időtartamát magam előtt. Egyrészt ez a k*csög COVID miatt, illetve az új kedvenc szerelőm Turpi szabad időpontja miatt (nyugi csak 1K plusz ment rá, azaz pont belefértem a 10K periódusba).

Szeptember 7.-re esett a szabad időpont, amit teljesen megfelelt, mivel éppen dokihoz mentem aznap, szóval legalább letudtam egy nap mindent. Felhívtam Turpit mielőtt elindultam hozzá, hogy tudjak intézni fuvart haza, de ő csak annyit mondott, hogy nem lesz rá szükséget, max 1 óra és mehetsz is. Meg is örültem - hogy is mondják ? - mint majom a farkamnak... úgy értem khmm... farkának !! hogy egy gonddal kevesebbet kell oldanom.

Odaérve minden előkészítve fogadott, már csak a garázsba kellett beállni. A műveletet szerelőgödör nélkül is játszi könnyedséggel hajtotta végre, csupán csak az olajleengedő csavar elnyalt fejével birkózott. Közben mint minden rendes szerelő, az előző szerelő hanyag munkáját dicsérte cifrábbnál cifrább szavakkal.

Az egész művelet cca 1 órába telt, a következő elemek cseréjével együtt:
Olajcsere: Motul X- clean 8100 5w40 (10w 40 Selenia volt benne mindig is, de 10+ év tapasztalat ellen nem akartam felszólalni) + zsír új csavar
Filtercsere: pollenszűrő + Filter

Lehet csak beképzelem, de mintha az új ritkább olajjal egy arasznyit finomabban járna a motor.