Blog
A fél éve történt futómű felújítás nem sikerült valami jól. Ugyanis pár nappal ezelőtt vettem észre hogy mindkét első gumim belső fele rongyosra kopott volt ahol már szét is hasadt a gumi. Elvittem futómű beállításra és elvileg a V6 helyett a JTD paramétereire lett beállítva. Futóműves szólt, hogy a bal első -felső lengőkarom is már kotyog így azt is kicseréltem, valamint a jobb oldalit is. Műszakikor szóltak, hogy a lengéscsillapítók is a végét járják így azokat is cseréltem.
- Első felső lengőkarok cseréje
- Első lengés csillapítók cseréje
- Jobb első ABS szenzor javítás
- Futómű beállítás
János haveromnak köszönhetően, nem kellett fizetnem munkadíjat !
Végre meglett a gyári turbócső, gyorsan ki is cseréltük. A Kamaz feeling eltűnt, de majd az alsót is ellenőrizni fogom.

Július 18-án hajnalban indultunk Horvátországba a párommal Rabac településre. Az autót előző nap este az Agip kúton csurig tankoltam "prémium", DieselTech névre hallgató gázolajjal. Az odavezető út sem volt unalmas, a gps szerinti 5óra 10perces utat majdnem 9óra alatt sikerült megtenni, köszönhetően a 2órás araszolásnak 80km-en keresztül. Két személlyel, csurig rakott csomagtartóval, végig klímázva szerintem nagyon baráti 6.53as átlagfogyasztás jött ki. A település és környéke nagyon jó, izgalmas, hegyi szerpentinekkel övezett útjai jó igénybevételnek teszik ki a gépjárműveket, pláne, hogy parkolóhelyért nem egy kört kell megtenni nem akármilyen utakon.
A szomszédos Labin-ban, Ina kúton tankoltam ismét csurig az autót alap gázolajjal. A hazaúton jobb fogyasztás jött ki, igaz az araszolás mértéke is kisebb volt. A Lucko-i kapunál volt egy 1,5órás araszolásunk, pont délben, úgyhogy ment is a klíma rendesen egyhuzamban hazáig. Mindkét irányban természetesen tempomattal mentünk, óra szerinti 140-145 körüli sebességre beállítva. A hazaút fogyasztása 6,14-re jött ki. Minden egyéb részlet a képeken.
A nyaralás nagyon jól telt, jól éreztük magunkat, a gépsárkány is jól viselkedett a megtett cirka 1200km-en.




A tegnapi javítgatás eredménye javulás, de nem mondható gyógyultnak a beteg. Szebben indul, mintha jobban is menne, szebb a hangja, egy gázon közlekedve a néha levő apró kis rántás eltűnt, de még mindig nem az igazi. Telefonálgattam, keresgéltem, a legolcsóbb no-name is 9900 darabja, 25-30 a Bosch, Albaalkatrészéknél lenne valami 14-ért. Vissza mentem TZolihoz, berakott négy használt, de nem repedt darabot, ha eltűnik a hiba, valóban a trafók a ludasok, remélhetőleg nem lesz más probléma. Holnap reggel újra teszt.
Eljött az ideje a pajzs rendberakásának, ahonnan a nagynyomású mosó leszedte a festéket. Ezúttal Plastidip festéket használtunk, remélhetőleg ez tartósabb lesz.




Reggel kellemetlen meglepésként, nem indult el a nagylány. Kulcs behelyez, de az indítógomb megnyomásakor egyet tekert csak és jött egy üzenet:
A biztonsági kódrendszer nem elérhető.
Bújtam a kézikönyvét és a netet, de jobb híján felhívtam egy (pontosabban 2) itteni alfa szervizt. Az első elég megbízhatatlannak tűnik, mert 4-5 óra elteltével sem telefonáltak vissza. Viszont a második a megígért időpontban kijött, megnézte. Akksi hibájára gyanakodtak. Bebikázták és indult. Ezután elmentünk a szervizükbe, ahol egy ellenőrzést tartottak. Valóban csereérett lett.
Az árajánlatukat elfogadtam.
Akkumulátor (Exide 74Ah) + csere + kiszállás összesen 190 Euro
Az előlről hallható kopogás az alsó lengőkarok hátsó nagy szilentek múltkori cseréjével sem szűnt meg, tulajdonképpen nem történt kopogás-téren javulás, ami rém idegesítő lett már.
Volt egy olyan sanda gyanúm is, hogy hátha nem is futómű, hiszen azt már vizsgálták, hanem mi lehet a legrosszabb alapon mondjuk kormánymű.
Tekintve, hogy a legutóbbi rázópados vizsgálaton a stabrúd szilentek is cserésnek tűntek és időközben azokat beszereztem (gyári, Erhardtól futárral 4400 Ft), az autó újra emelőre került.
A gyanú beigazolódni látszik, kiderült, hogy a kopogást valószínűleg a kormánymű felfogatás meglazulása okozhatta, amit rendberaktak, míg a stabrúd szilentek cseréjére végülnem lett szükség.
Üröm az örömben, hogy a szerelőm, és egy odahívott kormányműves szaki szerint a kormányműnek már nincs sok hátra... nemsokára áldozata leszek a FL előtti 159-esek típushibájának.

Már jó egy éve is előfordult nagy ritkán, hogy hidegindítás után elkezdett két-három hengerezni, de egy pici gázfröccs megoldotta a problémát, utána szépen beállt minden helyesen. Mivel nagyon ritkán csinálta, nem foglalkoztam vele, de az utóbbi egy hétben rendszeressé és egyre komolyabbá vált, egészen leállásig fajulva. Ma ellátogattam újra TZoli cartárshoz, segítségét kérve, mivel kisujjában van a típus :) Első körben kiolvastuk, ami jól végződött, még mindig hibaüzenet mentes a gép. Így más felé kellett keresni a problémát, első körben meglestük nem folyik-e be a motorolaj a gyertyákhoz, mivel a kipufogó oldali vezérműtengelyem végén szivárog enyhén az olaj. Jó hír, hogy teljesen szép, tiszta minden, viszont a trafók szépen el vannak repedve. Remélhetőleg ez okozta a problémát, pillanatnyi megoldásként ki lett kenve ragasztóval az összes repedés, holnap reggel kiderül segített-e. Mivel nem szerettem volna ingyen rabolni a Zoli idejét és tudását, így egy kőkemény ezresben kiegyeztünk :)



Ez az időpont is elérkezett. A kötelező nagy szerviz elvégzése 147ekn-nél.
A következő dolgok lettek kicserélve az autón:
Vezérlés vízpumpával
Motorolaj+szűrő csere
Váltóolajcsere
Pollen+Levegőszűrő
A kocsi teljesen át lett nézve, meg lett mérve a fékerő és a futómű is.
Megjött a gyári festékjavító szett is amit majd nemsokára a kőfelverődések eltüntetésére fogok használni
0
554