Blog
Elkészült az állófűtés,tökéletesen működik,de még zajlik a tesztüzem :D
-5 fokban 15 perc alatt 50fokra melegiti a hűtőfolyadékot a rendszerben,nem rossz.
Az utastér ventillátort egyelőre nem kapcsolja,mert igy is eléggé terheli az akkut,megnézem igy mennyire birja,aztán ha nem merül le egyszer sem akkor megpróbálkozok a belső ventivel is.
Jól működik a programóra is,de következő szezonra valószinűleg felváltja majd egy GSM modul és a Webasto ThermoCall app.
50perc alatt elérte a 90 fokot is(kint még mindig -5 volt :))





Hibajelenség:
Menet közben betapad a fék, leginkább a bal első.
Észrevételek:
A diagnosztika nem mutat semmilyen aktív, vagy tárolt hibát.
Geometria beállítás előtt felvillant a VDC Error hibajelzés, majd az összefutás beállítása után ez nem jött elő többet.
Ha nem léptem rá a fékpedálra, akkor később jött elő a blokkolás, néha egyáltalán nem blokkolt, valamikor pedig anélkül, hogy ráléptem volna a pedálra, elkezd a kocsi fékezni.
Hidegindításkor ki van oldva a fék, könnyen gurul az autó. Ha elkezd blokkolni, és leállítom a motort, a következő gyújtás ráadásakor egy erős pukkanó hang hallatszik az ABS kocka felől, a hanggal párhuzamosan érezni egy ütést a fék és kuplung pedálokon.
Ahogyan vészhelyzetben kiküszöböltem a hibákat:
Menet közben félreállás, leállítás, újraindítás, majd vártam, hogy hűljön le.
Miközben haladnom kellett, kézifék felhúzása, ekkor szintén pattan az ABS kocka és kiold a fék.
Mikor a fék kiold, a pedál szinte beesik a padlóig, ha megnyomom.
Diagnosztikán keresztül a leeresztő szelep működik, de magától nem oldja ki a fékeket.
Ma kiszereltem az ABS kockát, szemmel láthatóan nincs baja. Első körben ezt szeretném kicserélni. Feltételezem, hogy mivel a diagnosztika semmilyen hibát nem írt (kivéve egy memóriában tárolt P0704), így mechanikai probléma lesz a háttérben.
Reggel figyelmeztetett a Google Naptár: GTV projekt kezdés!
Múlt év őszén beszerzett autó felújítása hivatalosan is indul.
Teendőim a teljesség igénye nélkül:
- teljes külső festés (rosso)
- alváz védelem, üreg védelem
- esztétikai javítások beltérben (tetőkárpit csere, oldal panelok pirosítása, középkonzol festés)
- apróbb hibák javítása (központi zár, elektromos tükör, ajtó nyitó, gázrugók)
- futómű állapot felmérés utáni javítása (eddig csak a két6 hátsó gátlóról tudom hogy rossz)
- kényelmi extrák (ülésfűtés, központi zár rádiós vezérlése)
- felnik esztétikai javítása (R16 Teledial)
- rendszám, műszaki vizsga, dézsma befizetés
Hát ennyi induláskor:)!

Bármennyire is hihetetlennek tűnik egyeseknek, de a "Nagy Felújítás" alatt sem tudtam mindennel foglalkozni. A munkaterület határa a padlólemez elejéhez érve mondhatni "eltérítődött" a motorblokk tetejére és az az alatti részekkel - úgy mint az első váznyúlványok, az első futómű, a féltengelyek - nem foglalkoztam. Ennek oka, hogy szerintem a 2-3 éve álló motort kellett mielőbb beindítani és nem tovább rontani az újraélesztési esélyeket azzal, hogy rozsdaporral meg fémszilánkokkal veretem tele a motorteret. Az persze, hogy ti. "nincs ott semmi rendbetennivaló" - nyilván önámítás volt...Ahogy egy ismerősünk mondaná erre - "hát már igen!" - tényleg csak kivonatosan a hibalista:
-a balos féltengely-gumiharang kiszakadt, már mindkét fajta felnit televágta grafitos zsírral ; a jobb oldali élesen alászedve és megforgatva kb. 10 éve kolompolt és már az ő gumiján is megjelent a szakadás...
-az összes gömbfej (oldalanként 1 talpas és egy kormányösszekötő-) védőgumijai kiszakadva...
-25 éves szilentek a lengőkarokban és a hosszmerevítőkben...
-a már említett hossztartókon és a belső sárvédőlemezen millió apró kis rozsdafolt...
... és végül, de nem utolsósorban: évek óta idegesít, hogy az kasztni enyhén, de észrevehetően a bal hátsó kerékre "rá van ülve". Lakatoltam a hátulját hosszú órákon, napokon át - láttam, hogy a rohadásokat leszámítva nem sérült, nem deformált és nem javított a kasztni. 10-ből 11-en rugótörésre tippeltek - és igazuk lett: a jobbos, azaz a magasabban álló rugóból (!!!) egy fél menetnyi le volt törve, kapott két bontott, de egyforma 16V rugót - nem lett jobb. Mindkét lengéscsillapítót cseréltem - vadonat újra. A teljes futómű kint volt, újra lett szilentezve, ellenőrizve lett deformálódásra - ez sem okozhatta. A Panhard-rúd elsőkerekesnél egyféle és nyíl egyenes - ez is kilőve. Már csak 127_sud cartárs elsőre furcsának hangzó ötletében bízhattam - ti. hogy elöl lesz elb..szva valami , jóllehet a teóriát erősítette az a jelenség, hogy a kormányt jobbra-balra alászedve egyik irányban felerősödött, a másik irányban pedig megszűnt a "ráülés"...
Továbbá ha az időtényező nem szól közbe, a futómű/féltengelyfelújítás remekül bővítherő szárny-projektekkel, úgy mint:
- a júliusi "garambol" nyomainak eltüntetése a lökhárítón és vidékén
- klíma-projekt egy részének megvalósítása, konkrétan klímabox beépítés, esetleg csövezés a lökhárító alatti kondenzátorokig
- padló-projekt, azaz festés, zajcsökkentő bitumenlapozás, szigetelőfilc-beépítés, padlókárpit felújítás, stb...
A melóhoz hozzálátva rögtön lett egy nemvárt pozitív eredmény: korábban a sötét színe miatt motorolajnak hitt csepegés az autót felbakolva egyből tiszta sárgás folyásra változott. Ez már korábban is gyanús volt, az nemkülönben , hogy a váktódekni festése törölgetéskor szépen jött lefelé. Ja, és fogyott emberesen a fékolaj - miközben a kerékdoboknál melózással tetőzve gyakorlatilag a teljes fékrendszer át lett vizsgálva folyás, csepegés után kutatva - eredménytelenül. Persze gondolhattam volna, nem először szívat meg ez a kettős hidraulika-szisztem: eddig mindig, ha fékre gyanakszom, mindig a kuplung a ludas! Most is a munkahengerre akartam épp visszapattintani a gumiharangot, amikor egyértelművé vált a szitu - ereszt a henger nem is gyengén, itt megy el a fékolaj és ez az a lötty, ami bakoláskor tisztán, amúgy meg a váltó koszát felvéve magát motorolajnak álcázva csöpög lefelé! Rég örültem ennyire rossz alkatrésznek, egy új munkahenger 5e ft (10 évet bírt és szerintem ha ebből nem áll négyet a verdával együtt, tovább is húzza...), kis matatás (a féltengely és futómű hiányában megúsztam a cseréjénél amúgy elkerülhetetlen gyújtáselosztó ki-be szerelését és az előgyújtás újbóli beállítását) , légtelenítés az öcsémmel - és kész is volt!
A többi csak rövidítve:
-hossztartók és sárvédő csiszolás, festés, üregvédelem
-új lengőkarok szilentekkel (a régit felújítani és átszilentezni biztosan nem jött volna ki mérnökórában számolva az 5e ft-os árkülönbségből) , javítófestve, üregvédőzve
-hosszmerevítő javítófestve, üregvédőzve, átszilentezve
-csavarok és a kormánygömbfej-anya (gyakorlatilag pótolhatatlan kincs!) fémtisztára csiszolva, horganyoztatva ; új alátétek és anyák
-új talpas és kormányösszekötő-gömbfejek
-tengelycsapok lefestve, új SKF első kerékcsapágyak
-gólyalábak szétszedve, balos "toronycsapágy-aprólék" cseréje újra ; egy angol blog-kereskedés toronyalkatrész-képeit dogmaként kezelve kiderült, hogy az alsó rugótányérjaim valószínűleg fel lettek cserélve - ezeket visszacserélve raktam össze újra a rugó-tornyokat.
A mellék-projektekből sajnos időhiány miatt le kellett nyesegetni, a klímából semmi nem valósult meg (nyilván elbagatellizáltam, hogy a kondenzátorok nyomáspróbái mellett nem kevés ropiratört műanyagalkatrészt kellett volna még hozzá felújítani) , a "garambolelhárítás"-ból is csak egy balos fényszórócsere (extra beszarás, mennyivel jobban világít!), továbbá a lökhárító és a csak a szétszedéskor észrevett kerékdob-bélés repedésének hegesztése Vittorio által, illetve pontosan a "miheztartás végett" bekerült minden szükséges rögzítőlelem, így lesz pár hónapom agyalni azon, mit kell majd és merre "pászítani" ahhoz, hogy az autó orra is egyszer ugyanolyan gyári kinézetű legyen, mint a fara. A padlóprojektből a festés, egy korábban ellazázott padlólemez-rohadás "hegesztésmentes" orvoslása, üregvédelem (kivéve a jobb hátsó sárvédő környékét bizonyos okokból) és a pedálgumik cseréje lett elvégezve. (plusz az én Recarom pár hónap használat után szétrepedt alsó feszítőanyagát is megragasztattam)
A felújítást néhány "apró" nehézség zavarta meg, úgy mint hogy a garázsban bekrepált a lámpa (szerencsére a konnektor nem, de így is szívatós volt a dolog) , itthon bedöglött a bojlerünk (tűztérileg menthettelen volt, isteni szerencse, hogy lett rá megoldás...) és a végén egy csavart egyszerűen nem lehetett valamiért rendesen meghúzni. Ja, és a szuperspéci gumiharang-bilincseket is el kellett felejteni - mivel pont úgy jöttek ki az átmérők, hogy nem tartottak annál a pozíciónál, ahol meg tudtam feszíteni - jöhetett a jó öreg gyorskötöző és annak "Paganinije" - vagyis Én :-)
Végül utolsó percben készen lettem, a nemszorulós csavart hagytam a fenébe (Egert oda-vissza kibírja alapon) , mindössze a jobb oldal adott ki elég furcsa hangokat menet közben. Ellenálva a családi nyomásnak - ti: "menjünk már!" - újraellenőriztem a munkát és elég megdöbbentő volt az eredmény: jóllehet előtte a féltengelyanyát stangával ráhúztam kerékre téve az autót - párszáz méter menés után mégis lógott, annyira, hogy a kéziszárral simán mozgatható volt!!! (Természetesen megkapta a szükséges stangás kezelést és onnantól OK!)
A próbaút a tavaly óta már szokásosnak mondható egri Karácsonyozás volt.
Eredmény: alapvetően jó, bal oldalról viszont időnként morgásszerű zaj, mintha nem új, hanem éppen hogy elhasznált kerékcsapágy hangja lenne...Mindegy, erre való a két Ünnep közti időszak , hát nem? Hát de! Miért, nem? Hát de...
Epilógus:
Mivel már az Újév első napján egy sokkal komolyabb túra vár Ránk , a két Ünnep közt kellett megoldani a felmerült porblémákat. Az a bizonyos anya ahogy feljebb nem ment - úgy lejjebb sem, muszáj volt leflexelni -hogy mitől sikerült így megrekednie egy bizonyos pozícióban, ne kérdezzétek! Volt új csavar - persze ahogy a régit kivettem, a hossztartó egyből elfordult a helyéről. Mivel elvileg ez az első csavarkötés, amit létre kell hozni a futómű beszerelésekor - naná, hogy minden más elem útban volt valamiért, kis túlzással (tengelycsap maradhatott a talpason + a féltengely is a helyén) újra le kellett bontanom azt az oldalt :-( Mindegy, túléltem és a rendellenes zaj forrása is meglett: a sietségben és/vagy félhomályban a külső fékbetét kimozdult a nyeregből...Bolondbiztos megoldás lévén kiesni nem tudott, helyette a megszokottól eltérően nem oldalirányból , hanem menetirányban a kerékagyra felfekvő dobszerű felületénél fogva fékezte kedve szerint a féktárcsát...Néhány apróság - az egri csomag-cűgöléssel kimozdított "ék" miatt nem működő jobb hátsó és a kiégett izzó miatt sötét (új) bal első helyzetjelző felvillanyozása - után próbakör és jelentem: NA MOST VAN KÉSZ!
A konklúzió a szokásos:
-1 L nitrohígító 600 ft
-ecsetek 870 ft
(és itt jöhet mindennemű materiális költség felsorolása...)
-érzés, hogy megint működőképesre kivakartál valami 25 éves sz.rt a g.ciből -MEGFIZETHETETLEN! :-)
Külön köszönet:
Drótos László autószerelő mester - kerékagy-anya "megindító jelenetek", tengelycsap-kerékcsapágy-kerékagy szét-és összeszerelés (préselés)
Jaskó János autószerelő mester - törött biztosítógyűrűs féltengelycsukló-leszerelés (amit 99%, hogy anno ő szerelt össze :-)
Tóth Róbert "Kolléga Úr"/sporttárs - csavarhorganyoztatás - logisztika
Befejeződött ez a projekt is. :)
Az elképzelt beltér megvalósult végre. Ma ki lett cserélve a meglévő kormány, váltógomb és kézifékkar, a nemrég elkészült Ti szettre. Nagyon jó a fogása mind a 3 elemnek. Most már minden a helyén. :)


A Facebook-on szerveződött Alfa Romeo találkozó Szilveszter napjára. Elgurultunk Visegrádra, pizzáztunk egyet, beszélgettünk, kicsit fotóztuk, aztán átfagyva hazaautóztunk. Ha nem lett volna ilyen hideg, akkor még jobb lett volna!

Összegezve az évet vegyes érzéseim vannak a kocsival kapcsolatban. Év elején teljesen megbízható volt, tudtam rá számítani. Nem volt kérdéses, hogy ha indulok valahova, akkor hazaérek vagy sem. Szerettem volna mindig egy erősebb 5 hengerest, így kezdetét vette a motor izmosítása. Már a folyamat közben voltak kisebb-nagyobb akadályok, mégis sikerült összerakni, ahogy én szerettem volna. A második fél év csalódás. Folyamatos cserben hagyás, állandó problémák és nehézségek felállítása velem szemben. Nem szeret a kis Alfám? :) talán nem. Jelenleg úgy állunk, hogy Decemberben nem igazán használtam az autót, a féltengelye darabokban, az ABS ügyre meg még mindig nincs magyarázat, hogy miért kezdett hülyülni. Mivel 2015 km-ben szegény (bár lett volna rá szükségem), viszont kiadásban gazdag (ezzel nincs sok problémám, a fele az én hülyeségem) év volt, az elkövetkezendő pár hét és hónap megmutatja, hogy maradok-e a márkánál. Ha nem jönne össze sajnálnám, sok időt és energiát öltem ebbe az autóba. BÚÉK cartársak! :)
