Blog

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2014-09-16

Ajj borzalom....költeni kell a TD-re :-)
A minap minden átmenet nélkül elkezdett berágni a fék. Morgós, fém a fémen hangja lett.
Hát ja..vasig kopott a jobboldal. Érdekes, mert 10e km-el ezelőtt, mikor elhoztam az autót, még vaskos betétek kandikáltak ki ha benéztem a nyereg résein.
Most szétszedve érdekes és nem szép látvány tárult elénk. A féktárcsa vastagságra még hagyján, de mintha megette volna a rozsda. A fényes felület alatt rozsda vájta kráterek.
A betétek anyaga is borzasztóan nézett ki. A jobb oldalon még volt 4mm, de az is elporladt. Egyébként fénykorukban Jurid betétek voltak, ami jó jel az autó szerviz előéletére nézve. Az egyik betéten egy 3/07 jelzés látszik, ami vagy 2007 március, vagy 2003 július lehet.
Ki tudja a gumik 90%-os állapotban 2004-esek voltak, azokat is az idő ette meg, nem a használat.

Ez mindenképp egy újabb bizonyíték, hogy az autó "sztorija" talán tényleg igaz, és éveket állt a szerviz udvaron. Ennek köszönhetően anyagában rohadt el a tárcsa és porladtak szét a betétek.

Előre új QWP tárcsák és Remsa betétek kerülnek. A hátsó fék revíziója is lehet hogy időszerű lenne ezek fényében, majd kerítünk rá állás időt.

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2014-09-18

Ahogy írtam, el is küldtem a porlasztókat bemérésre Benz cartársnak.

Pontosabban elküldtem a gyanús 3-mas porlasztót és az autó polcon lévő 3 gyári porlasztóját.
Az eredmény igazolta a sejtéseimet. A résolajat én alapjáraton mértem, tehát nem egyezik a padon mért adattal, de látható hogy itt is a 3-mas porlasztó a borzasztó. Plusz egy másik sejtésem is igazolódott, miszerint a gyári szettben is van egy problémás darab, hiszen azzal is morgott az autó.

Továbbá a szórási képek sem voltak a helyükön. Részterhelésen a mennyiségek is elmaradtak az elvárttól, illetve féloldalra porlasztottak a porlasztók.
A mennyiség elmaradása látszik a 800Bar/500ms értékeken. Az autó gyári "duration" táblái szerint is kevés ez a mennyiség.

Bence a csúcsok cseréjét javasolta. Végig gondoltam mégegyszer, hogy mit akarok én az öreg autótól, majd írtam Bencének hogy mehet a dolog. Itt még jött egy kis meglepetés.

Az autóm gyári porlasztóival nem volt gond, csúcs csere után "átengedte őket a gyári gép", tehát a mennyiségek jók lettek. A résolaj Bence szerint mehetett volna lejjebb, de szerinte jó lesz így, azt már csak a szelepek cseréjével lehetne orvosolni. Értelme meg nem biztos hogy van.

Viszont az a bizonyos 3-mas porlasztó belül eltört (lásd 8.kép). A gyári porlasztó lefogó tüske helyett egy oda nem illő valami volt beütve, ami elnyíródott.
Most várom haza a 3 gyári, felújított porlasztót, visszarakom őket a helyükre.


(Update 2014.09.17)
a porlasztók megérkeztek, nemsokára bent is lesznek a helyükön.

A hibás 3-mast megnéztem közelebbről, a tüskék helyett mintha vékony lemezből feltekert kis pöckök lennének begyógyítva a pozicionáló furatokba. Na ez nyíródott el, és nem jön ki. Emiatt nem lehet megfelelő pozícióban visszatenni a csúcsot, úgyhogy ez a porlasztó nem javítható sajnos.
...már ha jól értelmezem, hogy mi micsoda, még először látok porlasztó csúcsot kiszedve.

(Update 2014.09.18.)
Tegnap 3 felújított porlasztó bekerült. Alapjáraton még mindig kicsit keményen jár a fülműszerem szerint, de lehet hogy egy jtd-nél ez már normális :-). Viszont csodálatos módon minimálisra halkult a csattogás, amitől a frász kerülgetett már. Ha nagyon fülelek, épp hallatszik valami kis halk ciripelés.
Lyukas turbocsővel vidáman forogja le az 5000-ret, és nem morog 110-nél, és főképp nyomát sem hallottuk búgásnak sem. Még csak rövid próba volt és csak 3 jó porlasztóval ,de máris jobb vezetni az autót.
A 4. porlasztó (vagyis hengerszám szerint a 3-mas gyári) már csomagolva várja a futárt.

Érdekes tapasztalat: beraktuk a 3 felújítottat, és a 3-mas hengerben a gyári porlsaztó volt, így próbáltuk az autót. Így már majdnem azt mondom, hogy tökéletes.
Mivel a 3-mast is elküldöm csúcs cserére, ahelyett visszatettünk egyet a bontottakból. ÉS...hangosabb lett megint a csattogás, és harákolósabb az alapjárat. Tiszta gáz mennyit számít EGY porlasztó!

A precíz munkáért, a leszorított költségekért és a képekért nagy nagy köszönet Bencének!

(Update 09.28)
Pénteken kirándulni indultunk, 2 órával indulás előtt megjött a futár az utolsó porlasztóval. Nem bírtam ki :-) Kicseréltem. Gondoltam ha nem sikerül valami, megyünk a TD-vel. Azt kell mondjam, így kerek a sztori. Azt az egy utolsó porlasztót kicserélve nagyon megváltozott a motor hangja. Teljesen elmúlt az alapjárati csattogás. Hidegen alacsony fordulatokon nincs az a fura tükörremegős zakatolós gyorsítás, és a csörgés is végképp lehalkult.
Az elindulás könnyebb, a váltások simábbak, és végre olyan összeszedett négy hengeres motorhangja van. Szépen működik végre, élveztem az utat, rég volt ilyen :-)

Azért még lesznek további belenyúlások, többek közt a programját át kellene nézni rendesen, ott még valami nem tetszik :-)

>> Tuning és extravzsiros // Alfa 159 1.9 JTD Sportwagon // 2014-07-16

A törvényileg engedélyezett helyeken körbefóliáztattuk. Gondolva a napfényre, és az árgus tolvaj tekintetekre...

 
>> SzervizRizzo // Alfa 156 SW 1.9 JTD 116 // 2014-07-22

185753km
Nyikorogni kezdett a poliuretán felső lengőkar szilent.
Szétszedtem és szerencsére semmi kopást nem láttam rajta,
elég volt újrazsírozni.

 
>> SzervizRizzo // Alfa 156 SW 1.9 JTD 116 // 2014-07-08

183178km
Olaszországi nyaralás elött nekiálltam az olaj, olajszűrő, légszűrő, fékolaj cserének.
Castrol Magnatech,Eurol Dot 4 , gyári szűrők.
A légszűrőcserénél észrevettem, hogy lukas az összekötő műanyagcső.Befoltoztam.

 

Régóta vonyított valami a hosszbordás ékszíjnál és nem tudtam rájönni, hogy mi az. Gondoltam vezetőgörgőre - kicseréltem, klíma kuplungcsapágyra - kicseréltem, de egyik sem volt megoldás erre az idegesítő hangra. Levettem a hosszbordás szíjat, hogy rendesen átnézzek minden görgőt. Először a feszítőgörgőre gyanakodtam, mivel eléggé ugrált a szíjam, aztán mozgattam és semmi. Mentem a generátor felé, nos elég hamar kiderült, hogy nincs a helyzet magaslatán. Egy helyen megszorult, kézzel is nehezen forgott, majd valami történt és könnyen mozdult. Kiszedtem tehát a generátort, és fel fogom újíttatni.

Generátor kiszerelése 2.4 JTD 20V M-Jet-ből:

0. Le kell kötni a testkábelt az akkumulátorról. :)
1. Le kell venni a kipufogócső első részét, a turbo-nál 12-es gola kulccsal egész könnyen megengedhető, a középdobnál 13-as kulcsokra van szükség.
2. A váltót alá kell támasztani hévérrel, majd a tartóbakot a szilentnél 12-es csavar tartja, a váltóról pedig 60-as torx kulccsal lehet levenni.
3. A generátorra 2 vezeték csatlakozik, ezeket le kell kötni.
4. A generátort 2 csavar rögzíti, alul 12-es csavar, a felső csavar viszont csak 10-es.
5. Ha sikerült kiszenvedni a felső csavart is, akkor csak el kell húzni a generátort a váltóig, ide-oda mozgatással egész könnyen megy.
6. Ha a váltónál van a generátor, akkor a hévért kicsit meg kell engedni, majd ha leengedtük a motor/váltót, akkor szinte magától kiesik a generátor.

Én szerelés előtt segítségül vettem az e-Learn útmutatását, próbáltam először a saját fejem után menve szerelni, de végül beláttam, igaza van annak a dokumentumnak, így egész egyszerűen ment. Ami nagyon kellemesen érintett, hogy a generátor nem Bosch, hanem Magneti Marelli.

Csapágyból kell egy 6003-as, ebből először vettem KG-t, majd egy KOYO-t, mert a csapágyas fickó azt mondta (miután már megvettem az egyiket), hogy a generátorra hiába 6003 a szám, speciális csapágy kell, amin a belső átmérő pár századdal kisebb, mint a hagyományos. A szíjtárcsa oldalán pedig 6303-as csapágy kell, én ide szlovák gyártmányú ZVL csapágyat tettem. Munkahelyemen is ezeket használjuk, a buszokon bírják a kiképzést, remélem az autómban is menni fog. Vettem új szíjtárcsát is, mivel a régi szabadonfutója már nem igazán futott szabadon. INA márkájú kerül a generátorra. Már csak a szénkeféket kell bekerítenem, ezek is meg vannak rendelve, aztán össze lehet rakni az egészet és szerelhetem vissza a helyére.

2014. 09. 18. - Megérkeztek a szénkefék. GEBE gyártmányú LAX 92 névre hallgat, 7x4x22 mm a méretei. Eredetileg LUCAS generátorba való, de méretei alapján tökéletes DENSO/Magneti Marelli-be is.

 
>> Szerviznorbi0409 // Alfa 159 1.9 JTDm 16V SW // 2014-09-15

Megtörtént az első féktárcsák és betétek cseréje.
Rájuk is fért a csere, mert eléggé elhasználtak voltak.... :) (1-2 kép)
Fékbetét...no comment...olyan szinten el volt kopva hogy már a kopásjelző vezeték csak úgy lafogott a semmibe. Gondolom még mielőtt megvettem az autót, akkor jelezhetett, aztán megadta magát a kopásjelző, így én már nem kaptam figyelmeztetést vagy fenetudja. Még kiszedés előtt is ránézésre elég vékonykának tűnt a betét, ezért sem akartam tovább húzni a cserét. :)
Ferodo tárcsák és Textar betétek kerültek a leharcoltak helyére.
Közben elfelejtettünk képeket csinálni, annyira belemerültünk a beszélgetésbe :D
Így a kész állapotról van 1 kép :)

Ezúton is szeretném megköszönni Pityukomának a profi segítséget! Örülök, hogy már 2 Alfa rajongót ismerhetek személyesen :)

 
>> EgyébWilly // Alfa Spider / GTV Spider 2.0 TS // 2014-09-01

Megvettem a gyári akkutakaró tálcát.

 
>> EseményRicoe156 // Alfa 156 1.6 TS 16V Progression // 2014-08-23

Hát igen. Az autónk tanúja volt a boldogító "IGEN" hosszú és sok munkával járó kimondásának :)

>> SzervizBpali // Alfa Spider / GTV 3.0 V6 24V // 2014-06-30

Sziasztok!

Nos, megtörtént a vízpumpa, hosszbordás szíj, kuplung szett, kettős tömegű lendkerék, váltó-motor olaj, szűrők cseréje, termosztát, vízhőmérséklet jeladó, szimeringek, 1db féltengely gumiharang...

Kezdem a vízpumpával...
Találni egy megfelelő helyet...:) Autó felbakol, kerekek, burkolatok le.
Bontás megkezd, víz leenged, hosszbordás szíj le, feszítők - vezető görgök le.
Mind ezek mögött van a vízpumpa...jeee.Természetesen volt 1 csavar ami bele tört.(hegeszt, kicsavar,megoldva). A vízpumpa eltávolítása nem egyszerű, de nem lehetetlen. Kicsit játszani kell vele mire kiforgatja az ember. Hengerfejek le, gyújtó trafók ki. Az új vízpumpa megfelelő tömítésével a helyére került. A komplett hosszbordás szíj szett is a helyén. A vezérmű tengelyeket sablonokkal rögzítettük. Mehetnek vissza a trafók és a hengerfejek. A hengerfejek újra tömítve. Szervószivattyú tárcsa is cserélve.(bontott jó állapotú).
Irány a másik oldal....

A termosztát abszolút jó helyen, pillanatok alatt könnyen cserélhető.
Ez igaz a vízhőmérséklet jeladóra is.
A váltó leszereléséhez már több munka szükséges. A burkolatok után le kell szedni a szívó csöveket majd a levegőszűrő házat a kiegyenlítő tartályt. Itt van egy adag elektromos csatlakozó köteg. Viszonylag könnyű eltávolítani, félre lehet rakni. Az ablakmosó tartályt is könnyen ki lehet venni. Ezek után már hozzá lehet férni a váltó kulisszához. Van itt is bőven vezeték, tartó konzol ami a kis hely miatt kicsit babrálós. Talán nem hagytam ki semmit, felülről szabaddá vált....
Alul már több a munka. Kezdem azzal, hogy a némi olaj szivárgás "szerencsére" az olajteknő tömítetlensége miatt volt. Ezt orvosolandó eltávolítás után a perem megtakarítása után, egy jó fajta pasztával újra tömítve. Azt hiszem itt gyárilag pasztát alkalmaznak, ha nem akkor javítsanak ki.
A futóművet a lengőkarokból kiemelve félre lehet húzni. Mi madzaggal ki is kötöttük. Így már ki lehet szedni a féltengelyeket.
Alul van egy takaró lemez. Ez alatt a főtengely jeladó. Ezek eltávolítva. A kipufogót is le kell szerelni a leömlőkről. Itt is volt két beletört csavar. A fent említett módszerrel megoldva.
Majd következnek a motortartó bakok, ezekből ugye több is van. A belső megint nem egyszerű művelet, de nem észvesztően nehéz levenni. Ilyenkor már könnyebb hozzá férni alulról az önindítóhoz, amit felülről is kell bontani. Nem egyszerű helyen vannak a csavarjai.Természetesen ilyenkor már alá kell támasztani. Mi felülről is ki kötöttük. Lehet játszani fel - le engedni a motort, hogy több helyet kapjunk. A váltó a csavarok eltávolítása után mozdítható és némi ügyeskedés után a földre helyezhető. Eddig még nem is olyan nehéz a dolog. A váltó szépen zsírtalanítva kívül - belül, már ott ahol látszik is a képeken. Jobban nem szedtük szét. Jól teszi a dolgát. Természetesen a szimeringek cserélve lettek. Kapott megfelelő zsírt is ahová kell. Új olaj került bele.
Ezek után a kuplungtárcsa, kinyomó csapágy és a kettős tömegű lendkerék lett újra cserélve. Ehhez gyártattunk központosító "szerszámot" a helyi üzemben. Egyet seprűnyélből, egyet fémből. Jól tette a dolgát! Az alkatrészek a helyükön. A régi kissé már bele ért a váltó házba.... A csapágy pedig fordított, tehát húz nem pedig nyom. Ennek később lesz jelentősége. Ugyan is, ha a váltó a helyére került és rajta a kulissza, arra finomat ütve ugrik a helyére.
Előtte viszont a váltót fel kell rakni.
A váltó szépen megtakarítva megfelelően tömítve friss olajjal indul vissza a helyére.
Ez volt talán a legnehezebb. Kicsi a hely nincs fogás. A motor fel - le engedésével szépen a helyére ment. Vagyis valami miatt mégsem. Azt hittük nem lett jó a központosítás....
Tévedtünk... Kellett némi idő, mire rájöttem... El felejtettük az önindítót. Azt ugyan is be kell illeszteni. Mindig bele akadt. Egyébként szépen és könnyen a helyére csúszott...
Már csak a kuplungot légteleníteni kellett és lehet össze pakolni a lebontott dolgokat.
Vízzel fel lett töltve, valamint az olaj a szűrők ki lettek cserélve.

Szépen indul. Remek. A kuplung mint a vaj. Remek. Nincs olaj szivárgás. Remek.
Köszönöm a barátaimnak!
Sajnos nem lettem kész pénteken....
Nem tudtam elmenni az AlfaCity-re...
Remélem jövőre sikerül.

Ciao!!!