Blog
A Kereket levéve érdekes látvány fogadott.
A belső csukló körül minden vastagon zsíros. Mintha szétment volna a belső harang és kiszórta volna a zsírt. (1.kép)
A féltengelyt kivéve érdekes látvány fogadott. Jól jött a tengelyanya letekeréséhez a nemrégen vett 1.350Nm-es ütvecsavarozó. Úgy tekerte le a csavart mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne. Máskor méteres hosszabbítókat tettem a hajtószárra és nagy birkózás volt. Szóval a zsír úgy jött ki a csuklóból hogy a gumi ép volt. (2.kép)
Még a bilincs se volt laza. Két lehetőség van:
- eredetileg a gyár ide lítiumos zsírt ajánl a hőterhelés miatt. A grafitos egyszerűen túl folyós lett a hő miatt és mint a víz kifolyt.
- a haranghoz adott zsír egy kicsit sok volt és utat keresett magának.
Mivel csak grafitos volt itthon az került bele. Télre rendelek gyárit és kicserélem.
Anno körbejártam a dolgot, a múltkor mindez nem jutott eszembe...
2013.01.27. Zsír a féltengely csuklóba (a netezés előnyeiről - Part I.)
2013.01.28. Zsír a féltengely csuklóba (a netezés előnyeiről - Part II.)
Vízhűtő + fagyálló 50 000ft
Km: 22200
Lezúztam a garázsajtó keretén a balos tükörindexet. Pont a kiálló plexi része akadt el, és tört be, minden más érintetlen maradt. Gondoltam nem nagy ügy, nézek cikkszámot aztán megrendelem. Na az egész tükör egyben egy cikkszám. Hajrá adjunk a fenntarthatóságnak meg a javíthatóságnak. Pedig látszik, hogy bontható, külön egységet képez a tükörindex....
Bontottan 50-80e az új árát inkább nem kérdeztem meg :) Szerencsére eBay-en találtam egy olasz eladót, aki utángyártottban árulja, 34EUR, szállítás benne van az árban. Made in Taiwan.
Nem tudom az eredeti hol készül, de nem lennék meglepve, ha kb. ugyanazon a soron készülne :) Meg is rendeltem gyorsan. Ez volt 2024.05.15-én, 22-én pedig már a kezemben volt a csomag, GLS hozta. Lenne mit tanulnia az MPL-nek pl....
Némi google-zás, és Csöritől segítség kérés után lepattintottam tükör burkolatot. Műanyag kárpit szerszámmal sima ügy. Ezután teljesen kifordítottam a tükröt úgy könnyen mögé lehet nyúlni és kipattintani a tükörlapot.
Ott van három T20-as csavar, akkor lejön a műanyag idom, alatt pedig szintén három T20 ami már az indexet tartja. Eddig sima ügy. Viszont a negyedik csavar kívül van és mögötte kb. 1.5cm hely van. Szintén T20, bele süllyesztve a műanyagba. Na ezen már agyaltam egy fél órát. Próbáltam feszegetni, hátha tudok csinálni kicsit több helyet, de nem lehet. Nyilván, ha leszerelem a komplett tükröt, akkor szétszedhető, de ehhez nem volt kedvem. Beáldoztam inkább egy T20-as bitet és elvágtam úgy, hogy még meg lehessen fogni fogóval. Így se volt egyszerű, de kijött a csavar. Utána már csak a csatlakozót kellett széthúzni és kész. Ugyanígy visszafele minden. Sajnos rugalmas fém fül, ami a tükörlapon van rajta - és szerintem valamiféle rezgéscsillapító funkciója lehet - felig letört, szinte semmi se tartotta. Ezt megragasztottam, majd minden ment vissza a helyére. Kb. 100km-t mentem azóta vele, úgy néz ki minden rendben.
Végül igazam lett: a bontott szivattyúegységben az új üzemanyagpumpa elreepsztette a csövet.
Az eredeti egység került vissza egy új üzemanyagcsővel. A bontott példányban nem működik a szintérzékelő.
Szóval tavaly decemberben átment a műszakin, de kimaradt mi volt előtte...
2023 nyár vége....
Lett időm végre foglalkozni végre a járművel és meg akartam oldani az alábbiakat:
- Ajtókárpit rendberakás
- Fékcső csere (elég kritikusnak éreztem már)
- Első féktárcsa + betét csere.
Ajtókárpitnál először naívan leszedtem az ajtóról a kárpitot, elvittem egy autókárpitos boltba hogy akkor minta alapján veszek hozzá újat. Erre kaptam ajánlatot hogy semmi gond mert tudnak hozni, de az egész autóra lett volna vagy 200e Ft. ŐŐŐŐ.... Itt egy kicsit elgondolkoztam és inkább megnéztem mit lehet tenni a jelenlegivel.
Szerencsére a régi ragasztós szivacsos trutymák teljesen gond nélkül lejött egy lavór vízben, majd egy kis mosószeres kefélés után teljesen jó állapotban meg sikerült menteni a régi kárpitot. Sajnos a hátsó ajtóknál előttem valaki próbálkozott palmatex-el azt sajnos nem tudtam jól eltávolítani a kárpit hátuljáról, így egy kicsit látszik azért sajnos.
Ragasztás: Na ez elég trükkös és szenvedős dolog lett.
Az ajtókban a kárpitok egy kis műanyag lapra vannak ragasztva először(WD50 Fa+polipropilén), majd ez a műanyag lap van beleragasztva/olvasztva az ajtó burkolatra. Ha ezt a műanyag lapot nem szeded ki az ajtóra akkor kb esélytelen hogy a széleket szépen be tudod illeszteni, biztosan szörnyű lesz az eredmény nulla tapasztalattal. Szárazon ragasztó nélkül próbálgattam, de nem nézett ki meggyőzően.
Szóval a műanyag lapokat lefúrtam.
Ezután a lapokat el tudtam súrolni vízben és nagyon szépen meg sikerült tisztítani őket.
A kárpitokat Zettex 45-el ragasztottam vissza majdnem 1 flakon kell a 4 ajtóra.
Utána ezt a műanyag lapot ami tartja a kárpitot vissza kell ragasztani az ajtó burkolatra, erre a Sika márkaboltban a Sika Primer 207 és a SikaFlex 252-t javasolták. Eddig nem esett le :D
Sikerült egy másik szörnyűséget is elhárítani:
Hidegben vacakolt mindig a jobb első ajtó. Kiderült hogy a párazáró fóliára rossz helyre ragasztottak a fekete trutyiból a gyárban, emiatt az ajtó zár rudazata oda volt ragasztva az ajtóhoz gyakorlatilag. Télen meg mindig szenvedés volt bezárni az ajtót mert mindig kinyitotta....
Biztos hétfő vagy péntek volt a gyárban.... Vagy mentek volna már sziesztázni...
Az összes ajtó szerkezet meg lett tisztítva és megkenve amennyire lehet. (Nem is volt vele baj a télen)
FÉK:
Szóval el lehet képzelni hogy néztek ki a 30 éves fékcsövek az autón, és ez már az én ingerküszöbömet is rendesen átlépte, meg is akartam oldani műszakiig.
Torjay Lacitól sikerült vásárolni egy szett Akron-Maló fékcsövet. A nyergekről még csak-csak lejöttek a csövek, de a hátsó híd előtti nehezen indultak meg a csavarok, pedig nem voltak megrohadva.
A megoldás az lett, hogy mindent melegíteni kell meg fagyasztani és a legfontosabb hogy jó minőségű fékcsőkulcsot kell használni. Legalább mondjuk King tony vagy hasonló, mert a többi olcsóbb csak szétnyílik és lefordul róla...
Rendes kulccsal tökéletesen elindultak a csavarok végül, csak az egyik lengkőkaron lévő merev cső anyáját sikerült lesarkazni. oopsz... Szerencsére Ebayen találtam egy vatta új csövet kis pénzért, ki is cseréltem ...
Megelőzésre kapott grafitos zsírt a cső és az anya közé, ez még 1x nem fog megszorulni...
Vissaszerelés az könnyen ment, mondjuk ráment vagy 2-3 kör mire ki sikerült légteleníteni a rendszert, a végén a felpumpálós fékfolyadék cserélő lett a megoldás, az tökéletes megoldotta. A hagyományos rugdosással nem sikerült előtte tökéletesre.
Hátul maradtak a bosch tárcsák+EBC betétek amit pár éve cseréltem mert semmi bajuk, elölről kidobtam a mart Rotinger tárcsa+ (talán) textar betéteket mert meglepően kevés km alatt vállasra kopott és egyébként sose volt jó.
Most kapott EBC GD393 Turbo Groove tárcsákat EBC greenstuff betéteket. Lehet hogy túlzás ide, de egyébként tök jó, nekem tetszik.
Végül a féknyergek nem lettek felújítva, de nem szorul semelyik, meg elfogyott az idő a műszaki előtt, mondjuk nem is volt rá panasz, persze a csapok át lettel nézve meg takarítgatva meg zsírozva.
Ki lett még cserélve az a stabilizátor és lengőkar összekötő szilent is, ha már ott voltam.
Kapott egy aranytartalék termosztátot, meg most intercooler bilincset, hogy eszébe ne jusson szivárogni.
Van még egy tipp hogy esetleg a termosztát alatti fagydugó szivárog néha, de azt is csak télen, de ez majd egy későbbi történet lesz....
Ha elfogy ez a termosztát is akkor vagy valami CNC-zve lesz ide, vagy valami univerzális termosztát cucc lesz ide gyártva rozsdamentes anyagból.
44.887 km
Olaj+szűrő és pollenszűrő csere áprilisban már megtörtént. 🙂
Indultunk a hosszú hétvégén pihenni,előtte meg tankolva, kitakarítva lemosva várta az indulást a ház előtt a parkolóban. Másnap reggel induláskor vettük észre, hogy valami nagyon ügyes meghúzta az elejét. Persze semmit nem hagyva maga után.. Egyenlőre csak kézzel de majd géppel is átpolírozom. Rendszám keret is már kelleni fog eléggé lekopott már.
Megérett a felső lengőkarok cseréje, Frap márkájú lett most beszerelve. A bal oldalinak csak a szilentjei voltak oda a jobbosnak már a gömbfeje is megadta magát.
Vissza peremeztük a sárvédő peremét is,emelkedőnek kanyarban volt,hogy bele ért a gumi ami megnyomta és a gumiba is bele vágott kicsit.
Kristyon barátom megint ahol tudott segített,innen is köszönöm neki ezt a pénteki gyors szervizt.