Blog
A fékfolyadék cseréjekor kiderült hogy a két hátsó gumi már nem tud velünk jönni az idei 2.400 km-es hegyi túrára.
Ma megrendeltem hátra kettő Conti gumit - hétfőre itt lesz.
2024.06.24.
Megjöttek, felkerültek PHuBi-ra.
Nemrég elértük a 25000 km-t, ezért úgy döntöttem, hogy biztos, ami biztos alapon elviszem egy futómű beállításra. Én magam nem éreztem olyasmit, ami indokolná, de néha elkap az ember egy kátyút, meg lassan 3 éves lesz az autó. Eléggé ki van hegyezve, szóval nem árt időnként ránézni mindenre.
Elvittem itt helyben az egyik szervizbe, ahol egy modern gép van. Mondta a tulaj, hogy 1 hónapja frissítették le a szoftverét, benne vannak most az adatbázisban még az újabb autók is. Viszont ahogy felálltam az aknára, jött is egyből a fejvakarás. Hát, ennek jól le van burkolva az alja... A hátsókkal kell mindig kezdeni, de ahhoz nem lehet hozzáférni. Le kellett bontani az alját, de vagy 30 csavar fogja. Köztük néhány akkora torx fejű is, amilyet eddig csak a készletben láttak, de még használniuk sosem kellett.
Végül nem kellett teljesen leszedni az alját. Az alsó lengőkar bekötésénél az excenteres csavart el lehetett érni. Mondtam neki, hogy az lesz az, mert ott elvileg egy csavar van, amit állítani lehet. A szaki szerint a gép kettőt mutatott neki, de nem nagyon látta, hogy hol van a másik. Én még előtte pár hónappal megbeszéltem denpettel, aki akkor vitte el egy "neves" BP-i szervizbe az autót, ahol saját bevallásuk szerint "nagyon komoly gépeket szoktak csinálni, ilyen is többször járt náluk". Ott azt mondták, hogy hátul csak egy excenteres csavar van, azzal lehet állítani mindent.
Így mondtam is a szakinak, hogy én úgy tudom, hogy ott csak egy csavar van, azt lehet csak állítani (kell nekem beleszólnom abba, amihez nem értek). Vakargatta a fejét, de már így is másfél órát töltött az autó alatt, miközben ez normál esetben 20 perces munka, hát beállította a kerékösszetartást hátul, majd aztán elöl is és visszacsavarozta az alsó burkolatot. Igen ám, csak hogy a jobb hátsó kerék dőlése így durván kimászott az elfogadható tartományból a pozitív irányba. Azaz a gyári dőlés -1,5° körül van (negatív, tehát befelé dől), így meg -0,5°környéke lett (4. kép).
Mivel előtte egy csomót olvastam futóműbeállításokról és hogy a jobb kanyarsebességekhez minél inkább befelé dőlő kerekek kellenek, ez eléggé elkezdte csípni a szemem és nem hagyott nyugodni. Felhívtam Petit, hogy megtárgyaljuk a dolgot és arra jutottunk, hogy ennek utána kell menni. Gép elé ültünk mindketten, aztán egy-két órán át intenzíven túrtuk a netet az info-k után. Nem is volt eredménytelen a dolog. Találtunk egy szervizes útmutatót is arról, hogy kell csinálni (5-6. kép).
Tehát a hátsó kereknél először azzal az excenteres csavarral, amiről tudtunk, be kell állítani a dőlést, mert az arra van. Csak az viszi az összetartást is. Ezért dőlés után az alső lengőkar elejénél van egy másik csavar, amivel az összetartást utána kell állítani... Na, hogy csessze meg, Peti is elég mérges lett, hogy akkor az övét is jól megcsinálhatták a múltkor...
Vissza is hívtam a szerelőt, akinél voltam, hogy hát utánanéztem és nem egészen jó ez így mégsem. Rendben, menjek majd be. De ha tudom, akkor szedjem már le előtte az alsó burkolatot. Jó, de nem tudom. Akkor hívjam később, mert nézni kell időpontot, hogy úgy menjek, hogy legyen szabad csápos emelő, hogy előtte kényelmesebben le tudják venni.
Oda is gurultam a megbeszélt időpontra. Rálltam a csáposra, felemeltük... és bamm: az emelőbakot körbeöleli az alsó burkolat, szóval hiába szednék ki a csavarokat, az úgy nem jönne le. Már láttam, hogy kezd a szaki a komfortzónáján kívülre kerülni :D
Jól van, akkor álljak át az aknára, leszedi megint ott. Szó se róla, nekilátott tisztességesen, le is kapta egy 20 perc alatt teljesen, mert megnéztük, hogy az összetartás állító csavarhoz nem lát más módot, hogy hozzáférjen.
Szerencsére lejött komplikációmentesen az alja, minden hozzáférhető volt és gyönyörűen be lehetett állítani a gyári értékeket. A két alkalom volt együtt körülbelül 3,5 óra. Ennyi idő alatt sok autót meg tudott volna csinálni, de ahhoz képest nem kért el nagy pénzt, összesen 34k-t fizettem. Azt mondta, hogy ha jön másik ilyen autó azt már nem vállalja el vagy csak, ha az alsó burkolat nélkül jön :D
Egyébként nem volt egy rossz szava sem az autóra, sőt, elismerőleg nyilatkozott róla, csak beismerte, hogy olaszokkal nem nagyon van tapasztalatuk és azt más mérnöki észjárás szerint tervezik. Emiatt nekik annyira nem nagy biznisz, főleg ilyen spéci gépeket csinálni, mint az enyém. De a hozzáállása nagyon korrekt volt, amit elvállalt, azt ha sok kínnal is, de tisztességesen megcsinálta, úgyhogy respect neki.
Lemerült az elem a kulcsban, nem világított a LED sem. Kapott újat. Számomra érdekes, hogy 2 db elem van benne egymás felett.
Ebbe beleszaladtam rendesen. Szerbiából a belgrádi Rammstein koncetről tartottunk haza. Egy jó órát álltunk a határon. Mikor végre megindulhattunk, túlságosan is megörültem.
A Tompát elkerülő útnak van egy szakasza, amire "rálóg" a település és egy rövid szakaszon ott, természetesen, 50 a megengedett. Előttem egy zöld rendszámos Dacia-s (halmozottan hátrányos helyzetű) körülbelül 30-ig fékezett, többször is ráállva a fékre, ráadásul ide-oda tette az autót nem csak a sávon belül, hanem még azt átlépve is.
Nem nagyon értettem mi baja van, de kellően felidegesített így egy közepes gázfröccsel átugrottam. Utána nem léptem a fékbe csak hagytam kigurulni. Sajnos a kanyar után ott állt a jelöletlen fehér furgon, amiben láttam is a traffi-t. Na, basszus vajon meddig lassultam vissza?
Mikor már a 3. héten sem kaptam csekket, kezdtem megörülni. Azért a végére csak ideért... Legalább megtudtam, hogy 104 km/h-ig lassultam: 117 ezer. Nézzük a jó oldalát, ha 2 km/h-val gyorsabban megyek, akkor 169 ezer lett volna. Meg hogy ez még csak a 2. és már 13 hónappal ezelőtt kaptam az elsőt.
Még tavaly észrevettem a fólián egy-két helyen, főleg a beömlők "körbeölelésénél", hogy volt, ahol egy kis kosz tudott a fólia alá menni. Így az elvált kicsit és nem is volt annyira esztétikus. Kb. mint a kosz a köröm alatt.
Amikor láttam, hogy lesz időm, felcsörgettem Szabolcsot (Ceramic Pro), hogy begurulnék egy kis karbantartásra. Jelezte, hogy persze, mehetek bármikor.
Meg is érkeztem, megmutogattam, hogy hol látom a problémákat. Nekilátott és 15 perc alatt helyretette mindet, plusz még amiket ő a szakértő szemmel észrevett, azokat is kezelte. A végén még pénzt sem kért érte, pedig ez már a 2. ilyen beavatkozás volt 3 év alatt :) Szóval, meleg szívvel ajánlom a műhelyét mindenkinek: Ceramic Pro - Nagytarcsa
Ennél az autónál nem arról kell írni, hogy az épp aktuális téli/nyári gumicsere megtörtént, hanem a rendesen kb. 1 szezont bíró Corsa-k aktuális szezonra való cseréje kész :D
Alaphelyzet az volt, hogy a gyári elsőket kb. fél életüknél le kellett dobnom egy sérülés miatt, így utána - az egyébként kb. ugyanolyan élettartamú - első és hátsó gumik mindig egy fél élettartamnyi eltolásban voltak, így hol az eleje viselkedett gyengébben hol a hátulja. Na, ezt untam meg és azt mondtam, hogy akkor most a hátsókat is ledobom fél életüknél és legyen most már egyszerre jó mindenhol :)
A szokásos paksi gumisom adott szereléssel együtt egy 640k-s ajánlatot. Közben a Giulia fb csoportban egy szekszárdi gumis is jelezte, hogy van neki az autóra homologizált P Zero Corsa-ja. Mondtam neki egy árat, amivel nekem már megéri ezért átmenni Szekszárdra és megegyeztünk.
A művelet azonban nem volt komplikáció-mentes. Bár a szakiról alapvetően nem tudok rosszat mondani, nagyon lelkiismeretesen végezte a munkát - a kerékagyakról lesikálta a rozsdaport, a felnikről letakarította az előző centrírozásokból ottmaradt ragacsot és súlyt is csak annyit tett fel, amennyit feltétlenül szükséges - az első alkalommal az elülső abroncsokat nem sikerült áttenni. Kb. 3 óra kínlódás után is az lett a vége, hogy az elülső abroncsok nem pattantak át a felni külső oldalán lévő bordán, pedig már 5 bar-ig meg lett nyomva (1-3. kép). Már elég késő volt, a Pirelli-s szakembert nem tudtuk elérni, a Conti-s pedig azt mondta, hogy 4,5 bar-ig szabad nyomni.
Abban maradtunk, hogy másnap reggel egyből keresi a Pirelli-t, hogy mit kell ezzel kezdeni. A Pirelli kapcsolattartója a következő állásfoglalást adta írásban:
"A Pirelli versenyabroncs-technikusai megerősítették, hogy a tapasztalatuk szerint a Giulia első felnijeinél - azok kialakítása miatt - sokszor 8 bar ültetőnyomás szükséges. Ez fokozottan érvényes az utcai abroncsoknál merevebb szerkezetű félversenyabroncs esetén, mint amilyen a PZero Corsa is."
Hát jó, akkor csak nem voltunk elég bátrak. A következő alkalommal már nem volt finomkodás. Menjen bele a levegő, amíg ki nem pattan. Végül aztán 6 bar körüli nyomás már elég volt neki.
Hazafelé a német autópályán (:DDD) meg is küldtem 200 fölé egy próbának... Hát, régen éreztem már ezt, hogy minden rezonancia nélkül úgy siklik, mint ha vajon csúsznék. Legutóbb, kb. mikor új volt az autó. Azóta vagy elöl vagy hátul mindig volt már valami deformációja az abroncsoknak vagy a centrír mászott el és volt egy kis remegés nagyobb sebességen. De most újra tökéletes. Már csak ezért megérte!
Mai nap le lett szervizeltetve az autó.
Kapott:
- Selenia WR Forward olajat
- Olajszűrő
- Levegőszűrő
- Pollenszűrő
Km. : 56 246 km
A jobb oldali külső féltengely csukló éles bal kanyarban gázadásra (például a munkahelyemnél a parkolóban) ropogott. Már kb 2 éve megvettem az új Fast Original márkájú csukló készletet, de most volt időm kicserélni. A zsírt elhasználtam belőle a 164-es felújításánál, ezért vettem hozzá a Szakál Metálban Febi-s molibdénos féltengelyhez való zsírt.
A csere könnyen ment, szerencsére nincs semmi összerohadva. A tesztkör alapján a javítás elérte a célját.
AlfaOBD-vel is végignéztem az opciókat, klímában semmit nem lehet állítani, viszont a Harmann Kardon HiFi hangszíneinek az offset-jét igen. Az én fülemnek túl sok volt a basszus és túl kevés a magas hang, ezért -3 +3 beállítással használtam.
Viszont most 0-0 lett a kívánt beállítás miután az erősítő modulban basszusnál -3, magasnál +3 db offset-et állítottm. Semmi jelentősége, de hát az OCD az OCD :-)
Találtam még egy beállítást ami konzekvensnek tűnik a MES-es beállításhoz képest,
az pedig a tolatókamera fényerejének beállítása a gyári 40% helyett 70%-ra. Így sokkal jobban látszik rajta minden IS.