Blog
Mivel a csak fél elektromos ülések voltak a vasban és Andy már régóta szívta a vérem hogy nem rendes autó ez így! Múlthéten hirdetek ocsóért (ingyen) elektromos ülést gyorsan le is csaptam rá! Volt némi szépség hiba is a tervben még hozzá hogy szövet volt ráadásul szürke ehez még hozzá jön hogy az egyik ülésfűtés kapcsoló hiányzott a másik pedig rossz volt! Tehát nem passzolt a bézs belső térhez és keltetek hozzá alkatrészek is! De leleményes a magyar alapon először szét szedtem a plüss üléseket ezzel némi rutint szerezve a kárpitos szakmában hogy a bőrössel még véletlenül se történjen semmi baj! Előtte persze ki lettek próbálva a motorok és az ülésfűtés is! Minden működik! Sikeres volt a bőr átültetés!De itt ugye még nincsen vége a műanyagok ugye szürke színűek és a kapcsolókat is felkel hajtani ebben Rohodi Misi volt nagy segítségemre ez úton is köszi neki! Ezek a héten meg is jönnek egy része egyenesen Torinóból! Kellet némi elektromos melót is végezni szerencsére csak a fűtésnek kellet delejt szerezni mivel gyárilag fél elektromos ülés lévén a mozgatás hogy ott volt a csati. Helyükre kerültek az ülések! És ha meg jöttek a rendelt cucok akkor a hétvégén teljesen készen lesznek!


Ma volt egy kis 10km-es utam, leteszteltem milyen az autót havas úton vezetni.
A 146ot is szerettem hóban, de abban nem volt semmilyen elektronikus segédeszköz. Kipörgésgátló, abs, menetstabilizátor működik :)
Kimentem egy jó széles, kis forgalmú útra, kézifékezésnél sokkal irányíthatóbb a 156. Jól letaposott, jeges úton tök hosszan lehet vele kontrolláltan keresztbe közlekedni :)
Egy kis összefoglaló a 155 eddig nálam töltött idejéről.
Na akkor kezdjük az elején:
Kell egy olyan autó a Sprint mellé amit nem sajnálok használni bármilyen körülmények között.
Szempontok: csak Alfa Romeo jöhet szóba, minimum 2000 ccm-es motor, de inkább nagyobb. Karakteres autó legyen ne "tucat" Alfa. Kaptam egy infót, hogy Sparky árulta a 155 V6-ját korábban, de már nem hirdeti. Megkérdeztem tőle, hogy mi újság az autóval, mondta, hogy eladó ha teszek egy neki megfelelő ajánlatot érte.
Ment a telefonálgatás, majd 2010. február 07.-én egy vasárnap szakadó hóesésben felkerekedtem és elindultam Győrbe megnézni az autót ez kb. 270 km-t jelent. Amin eddigre már fél éve lejárt a műszaki és azóta nem is volt használva. Első látásra bele szerettem a kocsiba.
Több sebből vérzett ugyan de nem volt reménytelen eset. Következett a próba, szitaszerűen lyukas kipufogóval és elég nagy szelep hangal ugyan, de azonnal tudtam: V6 kell:)) Az autó vezetése következett, kellemesen csalódtam benne. Feszes, jól tartó futómű, a fékek ugyan nem voltak teljesen a toppon de az összhatás tettszett. A motor hangja leírhatatlan.
Döntöttem gyorsan, kell az autó.:) Meg is egyeztünk az árban. Indulhatunk haza. Próba rendszám fel, újra szakad a hó, a /40-es nyári gumik nem igazán tapadnak. Autópálya matrica vásárlán és irány az M1. Az autó szépen megy, kis pihenő az M5 lehajtójánál. Elkezdett tréfálkozni az autó, a vízhőmérséklet mutató 110 és 70 fok között ugrál. Hopp az első kontakt hiba, semmi gond, irány tovább haza. Innen már szépen teljesített hazáig.
Megkezdődhet a műszakira való felkészítés. Első körben az első féktárcsák felszabályozása, ill. betétek cseréje. Első stab. kitámasztókarok újra cserélése. Az önindító levétele mert elég furcsa hangokat hallatott 10-ből 8 indításkor.Mint kiderült a 3-ból már csak 1!! csavar tartotta a helyén, a többi vagy kirázódott vagy az az okos szerelő aki csinálta nem tette vissza. Látszott rajta, hogy nem rég cserélték a Bendixet. Többi dolog rendben lévőnek tűnik, pár zavaró apróság akad, de ez nem befolyásolja a használatot.
Április 19. elérkezett a nap, irány a helyi műszaki állomás, le is vizsgázott szépen az autó. Maradt a papírmunka, ez egy kicsit trükkös volt mivel nem volt még a nevemen az autó így az előző tulaj nevében kellett mindenhol eljárnom. És csak az Ő nevére műszakizhatott az autó, majd jött az eredet vizsga és irány az okmányiroda. Mindennel együtt közel 150 ezer Ft leperkálása után nevemen az autó.
Kezdődhet a rendeltetés szerű használat. De ez nem tartott sokáig:) Nem bírtam magammal... A komáromi találkozóról hazafelé jövet vettem rá széles első sárvédőket, mivel egy korábbi baleset folytán keskeny elejűre volt átalakítva az autó, viszont a hátulja maradt széles. Gondoltam egyet és ha lúd akkor legyen kövér, nem csak az új sárvédők kerülnek fel az autóra kap egy teljes lakatolást és egy teljes fényezést a falcokkal és a belső részekkel együtt.
Június 13-án elkezdtem szétszedni az autót. A lakatolással párhuzamosan nekiláttam egy kisebb revíziónak is a motortérben. Kezdődhet a bontás. Közben beszereztem a szükséges alkatrészek hozzá. Ebben ismét Torjay Laci (127_sud) volt segítségemre, mint ritka alkatrészek kitűnő beszerző forrása! Cserélve lett a vezérlés, az összes meghajtó szíj, vízpumpa, klíma szíjfeszítő csapágy, főtengely anya, 3 db kipufogószelep emelő tőke, kipufogó rendszer összes tömítése, szívó rendszer tömítései és a szívócsövek gumi átvezetői, szelepfedél tömítések, injektorok O gyűrűi, benzin csövek, szervó-fék-és motor olajak és a szűrők, 1 motor tartó bak. A végén kaptak szép fényezést a szívócsonk és a szelepfedelek, a benzin hídak szép új sárga galvánt, majd egy új akku is bekerült a helyére. Ezzel összeállt a motortér.
Közben a lakatolással is kész lettem, következik a fényezésre való előkészítés. A jobb oldali zár a egy feltörés miatt használhatatlan volt, ki is került az autóból, majd eltávolítottam az utólagos antennát is a tetőről. Elkezdtem szétszedni az összes ajtót, ill minden levehető elem lekerült az autóról. A fényezés után bekerült az új első szélvédő is a régi karcos helyére. Majd jött a legó.
Augusztus 22. KÉSZ AZ AUTÓ! Közben a klíma is fel lett töltve, hibátlanul teszi a dolgát. Következett a próba. Egy kis kirándulás: irány Mezőkövesd, majd egy kis Mátra. Szépen teljesít az autó, öröm van:)))
Napi használatban az autó, V6 is Alfa is, boldogság minden megtett km.:)))












Hosszú idő után énis odaértem végre Várpalotára Dévid cartárs kíséretében Csöri-hez.
Az eddig ABS relé hibaként diagnosztizált problémáról 5 perc alatt kiderítette hogy egy filléres biztosíték okozta a hibajelet.
Átnézte a vasat teljesen.Elöl egy jobb felső lengőkar,meg a 2 jobb hátsó keresztlengőkar lesz cserés.
Valamint még kikell bontani az abs vezérlőt és megnézzük mit lehet tenni.
köszönjük a segítséget és a jo beszélgetést.sztem még lesz rá lehetőség a jövőben is.
Na megvolt az előző postban említett futóműállítás. A kocsit a kedvenc futómű szervizembe vittem ahova évek óta járok, most sem csalódtam szerencsére. :)
Ha már szerviz, pár dolgot még elintéztünk:
- műszeres teljes futómű állítás
- téli gumik felszerelése (és centírozás)
- hátsó 2 fékcső cseréje
- fékfolyadék csere
- fényszóró állítás (és egy új izzó)
Tapasztalatok: pénteken hoztam el a kocsit, azóta is fülig ér a szám :) Nem számítottam rá hogy ennyit számít a precízen beállított futómű. Hihetetlen simán fut az autó, tényleg szinte "lopakodó üzemmódban", szuper a kormányzás, remek az úttartás :)
Ha minden igaz az autóvásárlás utáni legnagyobb felújításoknak nagyjából a végére értünk, nagyon elégedett vagyok :)
A javításokért nagy köszönet Zé mesternek, és a Pátkai szerviznek!
Lecseréltem a fagyálló folyadékot. Ideje volt. 5 litert tudtam most visszatölteni. Kevés.
Ismét előjött az a hiba, amikor a jobb féklámpa helyett a jobb hátsó irányjelző világít. Visszajelzett a műszerfalon, hogy izzó kiégve fékezésnél és jobbra indexelésnél.
Világít? Csak próbál. Földelés hiba. Megfeszegettem és megtisztítottam a csatlakozót. Tesztnél zsírul működött. Indulás után halványan világított a jobb féklámpa. Megint szétszedése és most már az izzót is elhajintottam ahová való.
Ez az apróság nagyon idegesítő...most jut eszembe, hogy a pótféklámpába egy izzót nem cseréltem ki....
Elég sokat beszélgettünk mostanában az autóakksikról. Ide fogom összegyűjteni a leírtakat. Amolyan GYIK lesz belőle.
Frissítés hamarosan...
Az akkutöltők fajtáiról
1. Hagyományos felépítésű töltők
Az ilyen töltők gyakorlatilag egy trafóból és egy diódahídból állnak. Ennek folytán nem túl kímélőek az akkumulátorral szemben. Mivel rendkívül hullámos kimeneti feszültséget szolgáltatnak, mindenképpen érdemes töltéskor lecsatlakoztatni az akkumulátort az autó elektromos hálózatáról. A tartós (1 napnál hosszabb) töltés szintén kerülendő. Mivel a folyamat végén a töltőfeszültség kb. 14,4V, ami az akkuk pezsgési határa. A töltőáram értéke a töltési folyamat során folyamatosan csökken. Ennek az oka a fokozatosan csökkenő feszültségkülönbség. (Töltő üresjárati feszültsége - akku üresjárati feszültsége.) Az áram csökkenése a beépített műszeren is megfigyelhető. (Ám az ilyen kijelzők csak pontatlan indikátornak tekinthetőek.) Létezik LED-skálás kivitelben is, ilyenkor az akkufeszültséget mutatja (szintén meglehetősen pontatlanul). Ez se tévesszen meg tehát senkit. LED-es "műszer" nem egyenlő töltőelektronika.
Ilyen töltőket láthatunk a 2. és a 3. képen.
2. Intelligens töltők
A kategória etalonjait a svéd CTEK cég töltői jelentik. Ezekben egy ügyesen kialakított (nagy hatékonyságú és kompakt) kapcsolóüzemű tápegység dolgozik. Az ilyen készülékek többféle védelemmel rendelkeznek (rövidzár, fordított polaritás). Nagy előnyük, hogy nem károsítják az autó elektronikáját, így töltéskor nem szükséges lecsatlakoztatni az akkumulátort. Azonban a gyújtásráadásról mindenkit lebeszélnék. (Előfordulhat, hogy a légzsákelektronika betárol egy túlfeszültség hibakódot. Ez persze könnyen kiüthető, de addig sem működik a légzsákrendszer.) Az ilyen töltőket tartósan is az akkura kötve lehet hagyni, ezzel csak jót teszünk. (Minél magasabb az akkumulátor töltöttségi szintje, annál kevésbé szulfátosodhatnak a lemezek. Nem is beszélve az impulzus-töltésről, ami a meglévő szulfátréteget oszlatja fel.) Az ilyen töltők mindenképpen ajánlottak, az árukat visszahozzák.
Konkrétan az XS3600 és XS5000 típusok ára 60-70€ körül mozog. Update: Kíváncsiságból vettem egy CTEK klónt az Aldiban (ez az AutoXS márkájú, ld. kép). Ez a harmadába került. Háát... Az eredeti nem mondja egy fél éve álldogáló akkura 10 perc után, hogy feltöltve... Szóval Svédország - Kína 1:0
Tanulság: Ha valaki garantáltan jót akar, akkor pl. CTEK töltőt vegyen!
Úgy döntöttem kijavítom, amit a kínaiak eltoltak. Kicserélem a töltő 12V-os kábelét és valószínüleg ún. sense vezetékekkel is ellátom. (Ez két vékony szálat jelent, melyek a vastag 12V-os kábel mellett mennek a legvégső pontra, a krokodilcsipeszekre. Ezáltal a vezetéken fellépő feszültségesést nem méri bele a töltő elektronikája és nem kapcsol le idő előtt. Persze a garancia ezzel ugrik is, de 20-25 ojrónál nem egy tragédia. Főleg, hogy van kihez fordulnom, ha ez bekövetkezik. :))
A személyes része a dolognak
Sajnos 2 évet bírt ki az Optima Red Top akksim (5. kép). Ez abszolút egyedi esetnek tekinthető, mert 10 év az átlagos élettartamuk. Mivel az árát visszakaptam (korrekt volt a német bolt), helyette egy ZAP Silver akksit vettem (80Ah/700A, 11. kép). Erre is 2 év garancia van. A különbözetből lehet, hogy veszek egy CTEK XS7000 töltőt. Átmenetileg egy teljesen hagyományos akksit használtam (4. kép).
Az akkutöltés menete
Szöveg jön...
A bikakábelekről
Nagyon hasznos kiegészítő, mindenképpen ajánlom, hogy legyen ilyen az autóskészletben. Ám az egyáltalán nem mindegy, hogy milyet veszünk. Mint a 8. és 9. képen is látszik, sajnos könnyű belefutni egy gagyi típusba is. A lefotózott kábelnek, pl. olyan vastag volt a szigetelése, hogy bármely gyertyakábelnek is becsületére válna. Ezzel persze az "alacsony réztartalmat" kompenzálták a kínai urak. Érdekes módon a magyar forgalmazó szó nélkül kicserélte egy használható kábelre. Vásárlás előtt tehát mindenképpen győződjünk meg a kábel "réztartalmáról"!! (1mm-nél vastagabb falú szigetelés = átverés.)
Mivel a réz ára éppen szárnyal, leleményes kábelgyártók új átverést dolgoztak ki. Úgynevezett CCA kábeleket árulnak, ami copper coated alu-t, vagyis rézbevonatos alumíniumot jelent. Mivel az alu vezetőképessége jóval alacsonyabb, kerülni kell az ilyen kábeleket. (Hangfalkábeleknél is figyelni kell erre!)
A bikázás menetéről
Kétféle módon lehetséges bikázni. Az első, elterjedt mód, ha a donorautó motorja jár a bikázás közben. Ennek az a hátránya, hogy a donorautó generátorjának kell szinte az teljes indításhoz szükséges áramot biztosítania. Ezt a diódahíd sokszor nem tolerálja. Ezért javaslom, a donorautó motorjának a leállítását bikázáskor (amennyiben az akkumulátora jó állapotban van). A krokodilcsipeszek felhelyezésén nagyon sok múlik. Ezeknek minél nagyobb felületen kell felfeküdnie, hogy kisebb legyen az átmeneti ellenállás.
Hasznos kiegészítő
...egy szulfátlanító készülék (10. kép). Ez minimális áramot fogyaszt (kb. 5mA az átlagérték), azt viszont igen rövid impulzusok formájában veszi fel. Ezáltal "tornáztatja" az akkumulátort és megszünteti a szulfátosodást. Párezer forint az áruk, melyet szintén megérnek. Sajnos pl. a képen szereplő típus nem használható akkutöltéskor pl. CTEK töltővel. Ekkor ui. tönkremegy.
Kieg.: Itt kapható a legolcsóbban (akku aktivátornak hívják), az aktuális árlista szerint 2300Ft-ért.
Német nyelvű fórum, mely a témával foglalkozik: klikk
Az akkumulátorok fajtáiról
1. Hagyományos típusok
A 4. és 11. képen hagyományos, savas akkukat láthatunk. Bár ezek felépítése egytől egyig a jól bevált recept alapján történik, azért a részletekben bőven lehetnek különbségek. Gondolok itt pl. a tasakszeparátorra, ami egy háló a fémlemezek körül. Feladata a leváló lemezdarabok felfogása. Ugyanis, ha a levált lemezdarabok elérik a megmaradt elektródákat, zárlatos lesz a cella. A tasakszeparátor anyagával meglehetősen pontosan be lehet lőni az élettartamot. Az olcsóbb típusokban papír, a jobbakban üvegszövet az anyaga. A fémlemezek ötvözete is fontos jellemzője az akkuknak. Manapság a minimum elvárható, hogy kalcium ötvözetűek a lemezek, de még jobb, ha kalcium-ezüst ötvözésűek, mint pl. Varta egyes típusainál és a ZAP Silver akksiknál. (Utóbbiak Mo-n nagyon elterjedtek, mert remek ár-érték arányuk van.) Nekem is ilyen szolgál az Alfában, immáron 2 éve... A ZAP Silver akksik egyébként ugyanakkora méretnél kb. 20%-kal erősebbek egy hagyományos akkunál. (Pl. 53Ah 45Ah helyett.)
Sajnos az utolsó hazai akkumulátorgyár (Jász Plastik) termékeivel a tapasztalatok alapján elég sok gond van és a garanciális ügyintézés sem az erősségük... Ez szomorú. (Számomra talány, mik a céljaik...)
Az akku nyugalmi feszültségéből következtetni lehet a töltöttségi állapotára. Fontos, hogy a töltés után legalább 4 órával mérjünk.
12.65V 100%
12.45V 75%
12.24V 50%
12.06V 25%
11.89V vagy kevesebb: kisült
2. Spirálcellás típusok
Ezek jelenleg a legmodernebb autós felhasználásra vehető (elérhető árú) akkumulátorok. Önkisülésük alacsony, a felvehető indítóáram magas. Bármilyen helyzetben beépíthetőek, mert felitatott elektrolittal működnek. Nevüket a spirálisan feltekert elektródáról kapták. Akár belsőtérben (csomagtartó) is elhelyezhetőek, ellentétben a hagyományos akkumlátorokkal (a káros és robbanékony gázképződés miatt). A spirálcellás akkuk minden esetben felitatott elektrolitosak (AGM), ugyanakkor léteznek AGM akksik nem sprirálcellás felépítéssel is (ZAP AGM Expedition).
Optima Red Top ill. Exide Maxxima: Elsősorban indítóakkumulátor-felhasználásra
Optima Yellow Top ill. Exide Maxxima DC: Valamivel kevesebb indítóáram leadására képes, ám jobban tűri a teljes kisülést. Ezért autóhifi célokra (másodakkuként) kifejezetten alkalmas.
Optima Blue Top: Hajókba szánt akku rozsdamentes acél pólusokkal
Múltkor volt valahol egy írás, hogy miért nem célszerű hipermarketben akksit venni. Nagyon mostohán bánnak velük, nem töltik fel rendesen. Márpedig az indítóakkumulátorok halála pontosan ez, vagyis a rendellenesen alacsony feszültség. Pár ilyen eset és kukás az akku, akármennyi idős.
A legtöbb garanciális eset hipermarketes akksikból származik... Inkább szaküzletben vegyetek akksit.
A normál, savas akkumulátorok felhasználás előtti legoptimálisabb tárolása, szárazon, savval nem feltöltve történik. Ekkor természetesen nem játszódnak le elhasználódást okozó kémiai reakciók. Ezért a legjobb, ha előtted töltik fel savval. Ugyanakkor ezesetben otthon töltőre kell tenni és teljesen feltölteni használat előtt. (A szállításkori rázkódás előnyös, ez segít abban, hogy minden cellában, mindenhol egységes legyen a savkoncentráció.) Persze egy szaküzletben nagy az áruk "fluktuációja" és értenek is hozzá, szóval az sem baj, hogy ha pár héttel a vásárlás előtt történt a savval való feltöltés. Ugyanis egy szaküzletben jó esetben rendszeresen feltöltik az akksikat, ezáltal nem következhet be szulfátosodás. (Elvégre nekik érdekük, hogy nem jöjjön vissza idő előtt az eladott áru.)
Több akku egy autóban
Szöveg jön....
A nyugalmi áramfelvétel-mérés menete
A kiindulási állapot gyújtás nélküli autó, meglazított akkusaruval. (Hogy melyik, az mindegy, én a negatívot venném, az a 156-on könnyebben hozzáférhető.)
A legkönnyebb a műveletet két emberrel kivitelezni.
Multiméter pl. 200mA-s méréshatárban. (A biztosítékot előtte nem árt ellenőrizni, különben "virtuális akkusaru levétel" lehet az eredmény.)
Az egyik multiméter vezetéket a meglazított akkusarura kell (stabilan) csíptetni.
A másik mérővezetéket az akkusarun keresztül az akkupólusra nyomni és tartani.
(A saru továbbra is a helyén, az akku pólusán van.)
Ha most a sarut a pólusra nyomott mérővezetékhez nem hozzáérintve felemeljük, akkor az áram a multiméteren keresztül fog folyni. Remélhetőleg 200mA alatt lesz, így a biztosíték is épségben marad. A 200mA-es méréshatár azért fontos, mert az egyszerűbb multiméterek felbontása 10A-s méréshatárban meglehetősen durva. Vagyis nem lehet komoly konklúziót levonni a mért értékből.
Az érték most leolvasható.
Ha sikerül az áramkört nem megszakítani, akkor mehet vissza az akkusaru, az elektronikák, így a rádió semmit nem vettek észre a műveletből. Nem kell pl. újra beírni a kódot.
Másik szempont, hogy miért célszerű így mérni. Ha ugyanis megszakad az elektromos rendszer ellátása és újra helyre lesz állítva, akkor sok elektronika akár percekig inicializál, az áram így jóval nagyobb, mint a valós nyugalmi áram.
Linkek
Egy (szándékosan felületes) cikk a Totalcaron
Chryslerék sem teljesen 100-asak
Jótanácsok, és egy videó az akkuk újrahasznosításáról
Német FAQ az autóakkumulátorokról
Akkumulátor teszteredmények (németül)
Fontos: Minden észrevételt, javaslatot szívesen veszek!












Kedves Jézuska!
Szeretném, ha megjavítanád szegény Lujzám oldalát, a hátsó féket, a lengőkarokat, a váltót.... meg amit még kell. :)
Köszönöm
Ismét eljött ez a szomorú pillanat, mikor pár hónapos kényszerpihenőre kell küldjem Alfit, de jobb ez így :) Már alig várom a tavaszt, mert olyankor mikor kiállok a garázsból és ismét vezethetem, nekem olyan mintha 1 új autóm lenne :) Pláne, a sok OFF verda után, amiket télen használok, annyira más érzés a GT-t vezetni....más dimenzió!!!
Ebben az évben 13043 km-t alfáztam, és sok minden történt (Q2, chip, turbó, stb).
Jövőre sem fogunk unatkozni, az szezont olajcserével és műszaki vizsgával kellesz kezdeni, de azt hiszem a kuplung cseréjét sem halogathatom majd tovább.