Blog

Még mindig találtam kisebb dolgokat, ami még nem volt lefestve. Lefestettem még a kocsin maradt lengőkarokat is (nem jön ki a csavar) és féktartó kengyelt.
Újabb kísérletet tettem, hogy megmentsem a rugóba való kúpot, de a drótkorong átért a vason.

 

Ma hála KGBMAN Cartársnak - külön köszönet érte - imárom gyógyultan hazaérkezett a hátsó ablak. Kicsit bonyolult volt a hazaút (három emberen keresztül ért haza), de nem volt sürgős. Már csak vissza kellene rakni, de tekintettel arra, hogy nincs hátsó futómű a kocsi alatt ez se sürgős.

 

Az első ránézésre apró hibának tűnő feladat kicsit nagyobb, mint képzeltem. Rendesen fel kell emelni a kocsit, hogy aláférjen az ember majd a másik dobot is le kell szedni, csak akkor lehet mindenhol hozzáférni. Erre sajnos nem vagyok felkészülve. Fel kell vennem a kapcsolatot a helyi szakival. Legalább a sárvédő feletti festésproblémát is meg tudom oldatni.
Elkészült a rugók és néhány apróság festése is. A kipufogó is király lett :-)

 

Némi flex és pajszeros kiképzés után sikerült leoperálnom a kipufogó hátsó részét. Tényleg "súlyos" darab. A szemrevételezéses állapotfelmérés némi drótkorongos és hőálló ezüstös kezelést írt fel a dobra, a tartókra meg a szokásos hemerájtot. A középső képen a csővégtől balra lévő részt kell még tisztítani/alvázvédőzni aztán mehet vissza a dob, még pár évig elzenél a kocsi alatt :-))
Csak csavart ne felejtsek el venni a szétflexeltek helyett....

 
>> SzervizHardy // Alfa 156 1.9 JTD 16V M-Jet // 2012-10-27

A múlt alkalommal Csöri diagnosztizált pár hibát amihez meg lett rendelve az alkatrész. Cserélve lett a kuplung munkahenger, a motorkitámasztó kutyacsont, meg az alsó lengőkar. Meg kapott egy futómű állítást is. Egyenlőre ennyi. Lassan alakul az autó.
Még azért van mit csinálni, de műszakilag legalább megvagyunk vele. Remélem így is marad.
A szerviz mint szokott gyors, pontos, és precíz volt. De ezt ennél a szerviznél nem kell mondani.

 
>> Autóápolásdroberto // Alfa 159 SW 1.9 JTDm Distinctive Novitec // 2012-10-26

Mivel erős a gyanúm, hogy a féltengelycsuklók és a kormánymű fogasléc - a magas futásteljesítmény és a zord sós-párás üzemeltetési körülményei miatt - konganak a szárazságtól, ezért a KUL-on nyert olaj - Elaforg 2000 Kft. üzletében történő - becserélésekor sort kerítettem az alábbi gyárilag előírt kenőanyagok beszerzésére (1. kép).
Annál is inkább fontos az alkatrészek mielőbbi kenése, mert a Cartársak tapasztalatai és az egyöntetű vélemények alapján a szóban forgó alkatrészek egyértelműen hajlamosak az idő előtti tönkremenetelre. Ezért mielőtt ez bekövetkezne, preventív jelleggel kívánom az alkatrészek elhasználódását lassítani tisztítással, majd újra zsírzással.
Mivel a féltengelycsuklók kenésére szolgáló zsír típusát leírta a használati útmutató (2. kép) így ezek kiválasztásával nem sokat pepecseltem.
Belülre: Tutela Star 700 (3-4. kép)
Kívülre: Tutela All Star (5-6. kép)
A kormánymű fogaslécére valósi zsír típusára Tibcsi166 társunk hívta fel a figyelmet, hogy a Fiat Bravo-knál ez a gyári ajánlás. Mivel a használatiban erről nem esik szó, és tulajdonképpen egy Bravo kormányművet is hasonló üzemi körülmények vesznek körül, gondoltam itt is megállja a helyét a Tutela MRM 2 (7-8. kép).
A zsírok paraméterei és árai:
Tutela Star 700; 125 ml; NLGI 0-1 FIAT 9.55580 (Homokinetikus kötések részére, széles hőmérsékleti tartományban, gumikhoz és elasztomerekhez.) - 1.373,-Ft
Tutela All Star; 125 ml; NLGI 1-2 FIAT 9.55580 (Homokinetikus kötések részére, molibdén-diszulfid bázisú zsír, magas üzemi hőmérsékletnél.) - 2.027,-Ft
Tutela MRM 2; 0,85 kg; NLGI 2 Iveco 18-1810 Classe II (Lítium és molibdén-diszulfid bázisú magas EP-jű zsír.) - 2.113,-Ft

Alapgondolatok:

A befecskendező rendszer élettartama szempontjából a két legfontosabb dolog, az üzemanyag kenőképessége és a tisztasága. Ha bármelyik csökken, akkor súlyos árat kell fizetnünk. A motorok fejlődésével egyre magasabb igény mutatkozott a nagyobb hatásfokú, és egyenletesebb égésre. Ezt főként, a nagyobb nyomású befecskendezéssel érték el (1. kép), mely kisebb részekre porlasztja az üzemanyagot. A nagyobb nyomást pedig – résveszteség növekedés nélkül –, kisebb alkatrész illesztésekkel tudtak létrehozni.
Az alkatrészek károsodását, egyrészt a szorosan illesztett mozgó alkatrészek közé „szorult” mikronos szennyeződések, másrészt a kis keresztmetszeteken nagy sebességgel áramló szilárd részecskék eróziója okozza. A kopás mértéke függ a szennyeződés anyagától, mennyiségétől, mértétől és a méreteloszlásától (2. kép).
A szabványok ugyan kimondják az üzemanyagban maximálisan megengedett mechanikai szennyeződés tartalmat, de nem szabályozzák a részecske méret szerinti eloszlását. További probléma az, hogy míg eljut az üzemanyag a finomítótól a befecskendezőig - a szállítás és a tárolás során - nagy mennyiségű szennyezőanyag kerül bele.
Emiatt van nagy szükség az szűrőtechnika fejlődésére.

Az üzemanyagszűrő fő paraméterei:

- Szűrőfelület: megadja, hogy a szűrőnek mekkora a kiterített felülete.
- Szűrési hatásfok: megadja, hogy adott méret tartományú részecskék hány százalékát képes kiszűrni. A mai adagolórendszerekre, az 5 µm alatti szemcsék a legveszélyesebbek. Korunk minőségi üzemanyagszűrői a 3-5 µm közti szennyeződések több mint 90 %-át (3. kép), a 5 µm feletti szennyeződések csaknem 100 %-át képesek kiszűrni.
- Folyadék átáramlási térfogat: megadja, hogy mi az a maximális térfogatáram, mely a szűrőn még át tud haladni.
- Szemcsetároló kapacitás: megadja, hogy mekkora mennyiségű szemcsét képes a szűrő tárolni, a folyadék átáramlási térfogat jelentős csökkenése nélkül.

Mann Filter gázolajszűrők:

Az egyik legjobbnak tartott, és sok autótípus első szerelésű szűrőgyártója a Mann Filter vállalat. Véleményük szerint a harmonika hajtogatású, csillag elrendezésű szűrőkonstrukció a legjobb, melynek szűrőanyaga ún. kompozit, tehát többrétegű, rétegenként eltérő anyagszerkezetű (4. kép). A szűrő a „MULTIGRADE F” nevet kapta. A tüzelőanyag a fehér színű, ún. meltblown rétegbe lép be. A meltblown speciális technológiával előállított szintetikus szálakból álló szerkezetű szűrőelem. Ez a vastagabb, előszűrést adó, nagy szennyezőanyag-tároló kapacitású fehér réteg (pre-filter). A második réteg sárga színű, tömörített cellulózbázisú, mely a finom szűrést látja el, és egyben az első réteg hordozója is (final filter) (5. kép). A kompozit szűrőkonstrukció további előnye az, hogy a kezdeti leválasztási hatásfoka is igen jó. Általában a szűrők javulnak használatuk során, mert a bennük lekötött szennyeződés az átáramlási keresztmetszeteket szűkíti, és más szenynyeződés-megkötési mechanizmusokat is javít. Ha a szűrőnek nagy a tárolókapacitása, akkor ezt a jó szűrési hatásfokát – eltömődés nélkül – sokáig megőrzi. Tehát az első időszak a kritikus: vajon hogyan alakul a hatásfok 3–5 µm értéknél kezdetben. Egy egyrétegű, nagy kapacitású szűrő a fenti részecsketartományban éppen hogy eléri a 60%-ot, míg a kompozit MULTIGRADE személygépjármű-szűrőknél 95%, haszongépjármű- szűrőknél 99% felett van (6. kép).

Alfa Romeo 159 JTDm gázolajszűrő:

Az összes diesel 159-es alfába Mann Filter WK 853/21 típusú szűrő való (7. kép).

Konklúzió:

A Fiat-féle Common Rail diesel motorok befecskendező rendszerének legérzékenyebb, kopásnak, eróziónak leginkább kitett része a golyós szelep üléke (8. kép).
Hogyha motorunk nehezen indul, vagy nem indul, szinte biztosak lehetünk benne, hogy befecskendező rendszerünk beadta a kulcsot (9. kép).
Ne várjuk ezt az állapotot, hanem tegyünk ellene, hogy minél később, vagy tulajdonlásunk ideje alatt egyáltalán ne következzen be.
Használjuk minőségi gázolajszűrőt!

Irodalom:

http://autotechnika.hu/uploads/files/archiv/2006/08/12-17.pdf

VR6-ról

 

Ezúton is szeretném megköszönni GTVili Cartársnak a két ütközőbakot, amit adott a betegeskedő helyett. A négyből csak összejön kettő, ami még pár évig használható lesz.
Szomorú volt látni a még romjaiban is vérpezsdítő GTV-jét. Még egyszer kösz! :-)))
Szemügyre vettem a szerzeményeket, sajnos csodák nincsenek.
A műanyag bevonat alatt két támasz teljesen elrohadt, a másik kettő még úgy-ahogy egyben van. Érdekes, hogy az egyik jó az enyémből van. Ahol nem rozsdás ott esélyem sincs leszedni a bevonatot, le kell égetni...
A legjobb hogy a műanyag bevonat alatt (!!) találtam vizet. Lehet hogy még a bevonat készítésekor került bele?
Kéne új, mert akármit is csinálok a két "jobbikkal" nem lesz hosszú életű :-((
u.i.
Lapzárta után érkezett a hír: Lesz új.
Ha itt lesz megírom hogy honnan :-))
u.i. 2:
Rieglerék hoztak.

 

A projekt tovább zajlik, kezdünk színesedni. Ma először a lengőkarok kapták meg a második réteget, az ellensúly és a fék takarólemeze "feketedett be", majd minden, ami rugózik megsárgult.