Blog
Egy Fiat Bravo HGT boldog tulajdonosa voltam. Idén tavasszal egyszer hirdettem már az autót, egy hónap alatt egy érdeklődő volt, aki személyesen meg sem nézte. Gondoltam egyet és augusztus közepe felé feltettem, hiszen nem veszíthetek semmit. Innen gyorsultak fel az események.
2012.08.21.
Reggel csörög a telefon, egy srác hív, hogy érdekelné az autóm, amit hirdetek. Megbeszéltük, hogy délután hív, és egyeztetünk hol és mikor tudunk találkozni. Délután vártam a hívást, semmi. Esti összeröffenés haverokkal, csörög a telefon: egy újabb érdeklődő. Még nem adta el az autóját, de nagyon érdekli a kocsim. Mondtam neki, hogy adja el, és ha megvan a KP, akkor hívjon és megmondom, hogy meg van-e még az autó. 10 perccel később hívott a reggeli érdeklődő, hogy késő van-e ahhoz, hogy megnézze a kocsit. Mondtam hova jöjjön, nekem oké. Eljött, megnézte, megalkudtunk.
2012.08.22.
Szomorú búcsú szeretett kocsimtól.
Az utód keresése. Az elképzelés szinte fix volt (gondoltam én). Alfa 156 vagy 147, de mindenképp 1.9 JTD. Arra jutottam, hogy a 147-ből még nem elérhető számomra a dízel, így már biztos, hogy 156 lesz. Fa betétes verziók kizárva, kiráz tőlük a hideg. Naponta többszöri használtautó böngészés, találatok szűkítése. Sikerült is 4+1 autóra szűkíteni:
1. Békéscsaba (sötétkék AR 156 1.9 JTD 8V 116 Le)
2. Zalaegerszeg (ezüst AR 156 1.9 JTD 8V 116 Le)
3. Tatabánya (Amore-n is hirdetett sötétkék AR 156 1.9 JTD 8V 105 Le)
4. Pápa (sötétkék AR 156 1.9 JTD 8V 116 Le)
+1. Egyeztetett helyszín (Amore-n is hirdetett piros AR 156 SportWagon 1.9 JTD 8V 116 Le)
A békéscsabai autóról csak egy kép volt hahun, de valami oknál fogva az tetszett a legjobban. Este felé fel is hívtam a telefonszámot, egy fiatal srác a tulaj. Mindent elmondott amire kíváncsi voltam, elég meggyőző volt, de mivel az ország túl oldalán van, így feltettem a nagy kérdést: -Mennyire alku képes az ár?
Egy nap gondolkodási időt kért.
2012.08.23.
Úgy döntött, hogy a kialkudott ár neki megfelelő, de sajnos nem lehet elhozni rögtön az autót. Ez szomorú hír, így a hétvégére tervezett út és autóvásárlás egyenlőre meghiúsult.
Az első számú autó egyenlőre talonban van, akkor nézzük meg hétvégén a zalaegerszegit. Felhívtam a számot, szombaton megyünk megnézni.
2012.08.25.
Tudni kell az egerszegi autótól, hogy a kereskedést vezető úr használja. Mikor beszéltünk az autóról, akkor elmondta, hogy mit kell róla tudni, illetve, hogy semmiképp sem fog engedni az árból (pedig még nem is kérdeztem), mert olyan jó állapotú a gépsárkány. Ezek alapján egy null kilométeres, szalonállapotú autót várhattunk. Ami viszont fogadott, az maga volt a döbbenet. A hibátlannak kikiáltott autón nem volt egy karcmentes elem. (Tudom, hogy egy 11 éves autótól ne várjam el, hogy karcmentes). Ezen az ezüst 156-oson fél centi mély karcok, lepattant fényezés, küszöbből kifolyó rozsdalé volt, a légzsák visszajelző világított. Az első perc után tudtam, hogy ez itt marad. Kissé csalódott voltam, hiszen nem erre számítottam,mert a motorja szépen járt, belseje szép volt.
Délután hívott egy Alfás ismerősöm, hogy van itt 15 km-re egy sötétzöld AF 156 bézs bőrrel, új műszerfalas, 16V-s 140 Le-s, viszont SportWagon.
2012.08.27.
Megérett bennem a gondolat, felhívtam a zöld SportWagon hirdetésében szereplő számot. Mindent megtudtam, ami szükséges volt ahhoz, hogy lebeszéljem a délutáni személyes találkozót. Munka után összeültünk 4en, hogy mély vizsgálat alá vehessük a következő kiszemelt célpontot. A kereskedéshez érve már biztató volt, hogy az első sorban állt. Rögtön tudták mit jöttünk megnézni. Az első reakció az volt, hogy ez jó állapotnak örvend. Mikor alaposan megnéztük, néhány hibát találtunk, de még így is jó vételnek tűnt. A hibák: bal küszöb meg van nyomva, bal első sárvédőn alul felületi rozsda (tudtommal típus betegség), bal hátsó ajtón felül pici helyen lepattant a fényezés, jobb küszöbön alul van egy pici rozsda. Belseje szép állapotban, nos akkor indítsuk be. Motorja hideg, nem füstölt, szépen jár. Fedélzeti computer kijelzője nem működik. Az eladó szerint két nappal ezelőtt, mikor próbaúton voltak egy érdeklődővel, akkor még jó volt. Mindegy, van bontós ismerős, majd karácsonyi ajándékként meglepem magam. Mehetünk is próba körre. "P"-s rendszám felpattint, kis könyv megír, eladó áradozik róla. Helycsere. Elindulunk, gyorsítok. Vagyis gyorsítanék, mert inkább csak vánszorog. Szóvá is teszem az eladónak, hogy a gyári 305 Nm-től többet vártam. Egyenlőre ez egy haldokló szívó Honda eszméletlen gyorsulásával ér fel. Hát ezt ő nem hiszi el. Visszaadom a volánt, valóban nem úgy megy, ahogyan kéne. Motor egyenletesen, szépen jár, kocsi nem füstöl menet közben sem. Valószínűleg légtömegmérő (ha jól tudom ez is típus betegség). Visszaérve a telephelyre közölte a szomorú valóságot az eladó: ha kell a kocsi, akkor 2 hét. Az autó tetszik, nincs rossz kondícióban, menjünk az irodába egy kis papírmunkára. Előkerült az olasz adás-vételi. Egy '48-as születésű olasz úr volt az előző tulaj. Parádés, akkor talán nincs széthajtva a motor. A foglaló kifizetése előtt rögzítettük papíron, hogy a légtömegmérő problémát az átadásig orvosolja. Várható átadás 2012.09.07. Fülig érő mosollyal jöttem haza, 40%-ban már Alfa tulajdonos vagyok.
2012.08.29.
Lassan telnek az órák és a napok. Mivel még mindig sokat kell várnom arra, hogy beleülhessek leendő kocsimba, így megírom hogyan is jutottam el az elképzelésemtől, ami egy AR 156 1.9 JTD 8V 116 Le volt, a végeredményig, ami egy AR 156 SportWagon 1.9 JTD 16V 140 Le.
2012.09.03. Műszaki vizsga, vám.
2012.09.04. Megvan a rendszám, délután mehetek az autóért. Érkezésünkkor az autó nem a kereskedésben volt, hanem a szomszédos szerelőnél. Meg is érdeklődtem mi volt a baja a motornak, miért nem ment. Egy vákuum cső volt a ludas, álom szépen megy. Végre meg van az Alfám!!
Csak a mihez tartás végett felraktam az alfa kígyóhoz. Így már tudják a cartársak,hogy hova tartozunk... :)
A matricákat GT-től vásároltam, köszi!
Vettem még tőle Novitec feliratot is, annak még helyet kell találni.
A TD-t elvittük egy körre, ahogy Józsibá javasolta, rövid családi kirándulás keretében kormoltam ki. Az egr volt valószínű a fő gond, pár km alatt rengeteget csökkent a füst, pedig az elején meg se hajtottam. 15km után 4500-ig őszinte hangon forgott, nem szenvedett. 2000 alatt nem szabad odalépni neki, ezt megfigyeltem, akkor beindul a füstgép, de akkor se annyira durván kojtol mint eddig. Szerintem elfogadható lett a füstölés, 30km-t mentem vele. Ritkán vezetem, úgyhogy lassan áll össze az összbenyomás az autóról. Kedvelem, jó kis kocsi. Egy újabb fajta Civic akart valamit (kívülről kikerülni...), eléggé nem jött össze neki. Benne van ebben is a versenyszellem...Viszont a jtd-hez képest sokkal kevésbé harciszekér. Jobb a fordulóköre, könnyebb parkolni vele. Könnyebb a kuplungja is. A fék kicsit opelasztrás a hátul dob miatt. Ellenben nem tudom mitől, de a 130 már szédítő tempó. A sebességérzet sokkal nagyobb mint a jtd-ben.
Már régóta terveztem ezen poszt megírását, ugyanis sokszor felmerül a topicokban a kérdés, hogy most melyik a jó olaj, illetve melyik olaj nem teszi tönkre a koromszűrőt.
Az motorolajok fő paraméterei:
Dinamikai viszkozitás: A dinamikai viszkozitás más néven HTHS (High Temperature High Shear – magas hőmérséklet nagy nyírás) viszkozitás, 150 °C-on, magas (10^6 s^-1) nyírófeszültség mPas-ban megadva. Ez mérés hűen szimulálja az üzemmeleg motorban levő, nagy igénybevételnek kitett mozgó alkatrészeket.
A magasabb HTHS érték, jobb kenésbiztonságot, ezáltal tartósságot jelent, cserébe nagyobb ellenállást képez, mely rontja a fogyasztást és csökkenti a teljesítményt. Elmondható, hogy a régebbi nagyobb tűrésekkel (hézagokkal) bíró motorokba, nem, vagy csak feltételekkel ajánlott alacsony HTHS viszkozitású olajat tölteni, a vékonyabb kenőfilm vastagság végett.
Csökkentett HTHS viszkozitás: < 2,9 mPas
Normál HTHS viszkozitás: 2,9 - 3,5 mPas
Magas HTHS viszkozitás: > 3,5 mPas
Kinematikai viszkozitás: A kinematikai viszkozitást megkaphatjuk, ha elosztjuk a dinamikai viszkozitást az olaj sűrűségével. A mai olajok mind többfokozatú (Multigrade), tehát télen-nyáron használható olajok. A kinematikai viszkozitást a SAE (Society of Automotive Engineering – Autóipari Mérnökök Szövetsége) két fokozatban adja meg, melyet az alábbi példán keresztül SAE 5W-30 mutatom be: az 5W, a hideg viszkozitást jeleni (W = winter - tél), mely érték minél kisebb, annál könnyebben szivattyúzhautó az olaj. Minél alacsonyabb a hidegviszkozitása egy olajnak, annál jobbak a kenési tulajdonságai hidegben, induláskor. A az 5W, -25°C-ig ajánlott (1. kép).
A második értéknek (30) a motor üzemmeleg állapotánál van jelentősége. Ez, az olaj melegviszkozitási fokozatát jelenti. Ezt 100°C-on mérik, és az osztályok egyértelműen meghatározzák a viszkozitás minimumát, illetve maximumát. Ha a melegviszkozitás magas, akkor az olaj nem veszít magas hőmérsékleten a kenési tulajdonságaiból. A 30-nál a viszkozitás 9,3 mm2/s-ot jelent (1. kép).
Nyírásstabilitás: A motorolajokban, a motor működése közben óriási nyírófeszültség ébred. Az igénybevétel hatására az olajok viszkozitása csökken, mellyel kenőképességükből veszítenek. A nyírásistabilitási index SSI (Shear Stability Index) megadja, hogy egy olaj mennyire képes megtartani viszkozitását. Az alacsonyabb SSI, jobb nyírásstabilitást jelent a teljes olajcsere-periódus alatt. A nyírásstabilitás különösen fontos a széles viszkozitássávú, többfokozatú olajoknál, mert azoknál ezt a tulajdonságot adalékolással érik el, és az adalékok különösen érzékenyek a nyíró igénybevételekre.
Összetétel: Régebben tisztán ásványi (természetes eredetű) olajokat használtunk jellemzően 15W feletti hidegviszkozitással. A motorfejlesztéseket kiszolgálva, a kenéstechnika elkezdett kísérletezni szintetikus összetevőkkel. A 10W-s viszkozitást már szintetikus (mesterséges) összetevőkkel érték el. Ezt hívjuk részszintetikus olajnak. A SAE 5W, és ez alatti olajak már teljes egészében szintetikus bázisolajból állnak.
Teljesítményszint: A teljesítményszint, az olajválasztás egy nem elhanyagolható paramétere, mely érték az olaj minőségére enged következtetni. Ezt az értéket két szervezet is méri, az amerikai API (American Petroleum Institute – Amerikai Ásványolaj Intézet), és az európai ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles - Európai Autógyártók Egyesülete). A teljesítményszintet több érték együttes mérésével, kiértékelésével határozzák meg.
Az API jelölési rendszere megkülönbözteti a benzines és a gázolajos motorok teljesítményszintjét. A benzines motorokat „S”-el (2. kép), a diesel motorokat pedig „C”-vel (3. kép) jelöli. Ezen betűk után álló betűjel hivatott meghatározni az olaj minőségi szintjét. Minél hátrébb található a betű az ABC-ben annál jobb az olaj minősége. Az API SM/CF jobb minőséget jelent, mint az API SJ/CG.
Az ACEA hasonló szisztémát alkalmaz. „A”-val jelöli a benzimotort (4. kép), „B”-vel a dieselmotort (4. kép), „C”-vel a DPF-fel (Diesel Particulate Filter – dízel részecske szűrő, közismert nevén koromszűrő) rendelkező motorokat (5. kép) és „E”-vel pedig a nehéz üzemű dieselmotorokat (6. kép) jelölik. Ezen betűjelek után álló számjelzés utal az olaj minőségi szintjére. Itt ellenben az API-val, nem mondható el egyértelműen, hogy a magasabb szám, a jobb minőséget jelenti. A számok különböző paraméterek tartományára utal.
Az európai autógyártók mindinkább az ACEA szabványait veszik figyelembe.
Gyártói minősítés: Napjainkban már szinte minden gyártó (VW, MB, BMW, Opel, Fiat) bevezetett már motorjaihoz különböző minősítéseket, melyek tartalmaznak minden az olajjal kapcsolatos kritériumot az adott típushoz.
SAPS: Az olaj SAPS (Sulphated Ash; Phosphorous; Sulfur - szulfáthamu, foszfor és kén) tartalmát jelenti. Lehet az érték magas, közepes és alacsony.
A ACEA szerinti „C”-s olajok csökkentett SAPS tartalmúak. Ezeket az olajok DPF-es autókba valók, mert elégésükkel nem tömítik, teszik tönkre a szűrőt. Ezek jók lehet sima (DPF nélküli) autókba is.
ACEA C2, C3 = közepes SAPS – korlátozott szulfáthamu (≤ 0,8 %), foszfor (0,07 – 0,09 %) és kén (≤0,03 %) tartalom)
ACEA C1, C4 = alacsony SAPS - szigorúan korlátozott szulfáthamu (≤ 0,5 %), foszfor (≤0,05 %) és kén (≤ 0,02 %) tartalom)
Fiat féle DPF-es dieselmotorok:
A Fiat házi szabványa, ami alapján a kenőanyaggyártóknak minősítetni kell magukat a Fiat 9.55535 sorozat (7. kép). Ez tartalmaz minden olajjal kapcsolatos paramétert, kritériumot. A 159-es használati útmutatója 267. oldalán (8. kép) pedig látható, hogy melyik motorhoz, melyik „al”minősítésű olaj tartozik. Jól látható, hogy a 1.9 és a 2.0-ás dízelmotorokhoz az S1-es minősítés tartozik, ami SAE 5W-30-as viszkozitást és C1 és C2-es minőséget takar. A 2.4-es pedig SAE 5W-40 és SAE 0W-50 viszkozitást és ACEA szerinti A3/B4 es típust ír elő. A szeretett gyártónk itt követett el nagy hibát, hiszen a 2.4-es motorban is van koromszűrő! A B-s olaj pedig magas SAPS szinttel bír, előrevetítve számtalan idejekorán eltömődött és kiégethetetlen koromszűrőt a 2.4-es tulajok esetében.
Az ACEA szerinti C, alacsony SAPS tartalmú olajak HTHS-ét és SAPS szintjét a 9. kép mutatja.
A táblázatból jól láthatóak, hogy a „C” utáni magasabb szám nem egyértelműen a jobb minőséget jelenti.
Konklúzió:
Az olajkiválasztás lényegét, egy mondatban össze lehet foglalni. Törekedni kell a gyártó által ajánlott specifikáció betartására. Ettől csak indokolt esetben térjünk el!
Az 5 hengereseknél nem tudom, hogy melyik minősítésre tért át a gyár. Vagy az 9.55535-S1-re, vagy "C"-s minősítés mellett, tartották magukat a SAE 5W-40 viszkozitáshoz az öt henger fajlagosan nagyobb hőtermelése miatt.
Én személy szerint az 1.9-esnél – mivel legjobb tudomásom szerint a Seléniának nincs 5W-30-as viszkozitásban C1-es (és C4-es se) olaja -, a kenésbiztonság, és az egyforma SAPS tartalom miatt, a WR PE és a Multipower C3 közül, az utóbbira szavaztam. Ha növeli a fogyasztásom, majd vissza(rá)térek a C2-es WR PE-re.
Jó lenne, ha a Petronas/Selénia is kifejlesztene C1-es és C4-es alacsony SAPS tartalmú olajakat…
Forrás:
http://korgyuru-2001.hu/files/motorolaj.pdf
http://www.dp-automotive.hu/dpa_motorolaj_4.html
http://www.olajinfo.hu/index.php/fogalomtar
http://www.olajpont.hu/userfiles/file/acea_szabvanyok.pdf
http://gepnet.hu/hirek/Szakcikkek/hidraulikus_munkafolyadekok_ii_-_a_hidraulikus_munkafolyadekok_alapveto_tulajdonsagai-248.html
http://www.olajpont.hu/userfiles/file/api_osztalyozas.pdf
http://www.castroledge.hu/index.php?pmPage=terms&pmTerm=2
http://tribologic.hu/hirek/az-uj-fiat-955535-motorolaj-specifikaciok-reszletei
Ma felraktam az első lököst,amit kicsit átalakítottam,majd újrafényeztük.Nincs már rajta a négy "lyuk",ami nekem nem tetszett.A lámpákat is kicseréltem fekete "belsős"re.
Ma érkezett, egészen úgy tűnik, hogy szakszerűen be lehet majd építeni. Ezalatt azt értem, hogy nem kell szétbarmolni a műszerfalat, csak a kormányoszlopot módosítani némileg.
Észrevettem egy repedést a szélvédőn, elvittem javíttatni.
3
492
Fórum
Friss topicok
- Oldtimer, youngtimer
- 159
- Forma-1
- Találkozások
- AlfaCity 2025 - július ...
- Csevegés (Á la Alfa Rom...
- Együnk-igyunk, amíg teh...
- Filmek
- Alfa történelem, híres ...
- Alfa reklám