Blog
A következő blog bejegyzés az ültetés lesz,de addig is át kellett alakítanom a kapubejárómat :) Mindent a kocsiért :)))) Képeket természetesen már csak a kész állapotról tudok feltenni,mert megint elfelejtettem lefényképezni,hogy milyen volt és milyen lett :( na de a lényeg,hogy kész!
És simán beállok az ültetett géppel is. Orral és tolatva is. Eddig ültetés nélkül is csak tolatva lehetett,és ha orral kellett rá álnom az aknára,külön fadeszkákkal kellett kipótolnom a feljárót :) Ez már a múlt!
Képek hamarosan!
Azzal kezdeném,hogy végre nem felejtettem el képeket csinálni :D
Még a nyáron vettem kublik cartárstól Apex ültető szettet,és egy Ti kormányt. Szinte új állapotban volt mind a kettő! Kormányt mindjárt nála kicseréltük :) az övéből ki,az enyémbe meg be :D Gyönyörű,ergonomikus,kézreálló...nagyon szép állapotban van,semmi kopás.Imádom!
Na és akkor az ültetés..régóta szerettem volna már kicsit megültetni,bár eddig sem volt túl magasan. Óva intettek,hogy felakadok majd mindenhol,leér az alja stb..de a szív döntött a józan ész ellen. Amióta autóm van mindig szerettem volna leültetni..csak mindig kimaradt. Most végre ez is valóra vált. Látványosan lejjebb lett az eleje a gépnek,de hátul nem ült annyira le mint gondoltam. Ott csak 1-1,5 cm-t ült meg. de végül is elég. DE elől...pont ívnél van a gumi :)
Nyáron elkezdett kopogni bal elől valami,és egyre idegesítőbb lett. Gondoltam,mikor rugót cserélünk,akkor mindjárt azt is megszüntetjük,csak tudni kéne mi kopog. Pityukoma segítségét kértem,hogy nézzük át. Rángattuk,feszegettük és arra jutottunk,hogy a bal felső lengőkar lóg. Bár nem volt egyértelmű,de a jelek arra mutattak. Na gyors alkatrész rendelés,de ha már bal felső,akkor mindjárt a jobb felsőt is cserélném. Így mind a kettő új. Ja és tényleg a balos kopogott. ( Köszi itt is Pityukoma ).
Tehát leültetve,új lengőkarokkal szelem az utakat :)
Tapasztalat: Lengéscsillapító porvédőgumija alatt van egy műanyag,ami a gumit a helyén tartja. Na ez mind a kettőnél darabokra volt törve. Tehát ha valakinek rugót kell cserélni,nem árt ilyet is beszerezni. Nekem nem volt,de remélem nem lesz gond. Képeken mellékelem. (1.KÉP)







Szeptember 11.-én egy éve nálam a paripa. Ajándékként kapott egy liter Selenia 20k-t a csomitartóba, hogy legyen hosszabb utakon ha kell, bár az eddig együtt töltött több mint 11 ezer km alatt egy csepp sem kellett bele. Előző nap kiégett féklámpa izzót is cseréltem, vettem egyet pótnak is.
Ajj borzalom....költeni kell a TD-re :-)
A minap minden átmenet nélkül elkezdett berágni a fék. Morgós, fém a fémen hangja lett.
Hát ja..vasig kopott a jobboldal. Érdekes, mert 10e km-el ezelőtt, mikor elhoztam az autót, még vaskos betétek kandikáltak ki ha benéztem a nyereg résein.
Most szétszedve érdekes és nem szép látvány tárult elénk. A féktárcsa vastagságra még hagyján, de mintha megette volna a rozsda. A fényes felület alatt rozsda vájta kráterek.
A betétek anyaga is borzasztóan nézett ki. A jobb oldalon még volt 4mm, de az is elporladt. Egyébként fénykorukban Jurid betétek voltak, ami jó jel az autó szerviz előéletére nézve. Az egyik betéten egy 3/07 jelzés látszik, ami vagy 2007 március, vagy 2003 július lehet.
Ki tudja a gumik 90%-os állapotban 2004-esek voltak, azokat is az idő ette meg, nem a használat.
Ez mindenképp egy újabb bizonyíték, hogy az autó "sztorija" talán tényleg igaz, és éveket állt a szerviz udvaron. Ennek köszönhetően anyagában rohadt el a tárcsa és porladtak szét a betétek.
Előre új QWP tárcsák és Remsa betétek kerülnek. A hátsó fék revíziója is lehet hogy időszerű lenne ezek fényében, majd kerítünk rá állás időt.






Ahogy írtam, el is küldtem a porlasztókat bemérésre Benz cartársnak.
Pontosabban elküldtem a gyanús 3-mas porlasztót és az autó polcon lévő 3 gyári porlasztóját.
Az eredmény igazolta a sejtéseimet. A résolajat én alapjáraton mértem, tehát nem egyezik a padon mért adattal, de látható hogy itt is a 3-mas porlasztó a borzasztó. Plusz egy másik sejtésem is igazolódott, miszerint a gyári szettben is van egy problémás darab, hiszen azzal is morgott az autó.
Továbbá a szórási képek sem voltak a helyükön. Részterhelésen a mennyiségek is elmaradtak az elvárttól, illetve féloldalra porlasztottak a porlasztók.
A mennyiség elmaradása látszik a 800Bar/500ms értékeken. Az autó gyári "duration" táblái szerint is kevés ez a mennyiség.
Bence a csúcsok cseréjét javasolta. Végig gondoltam mégegyszer, hogy mit akarok én az öreg autótól, majd írtam Bencének hogy mehet a dolog. Itt még jött egy kis meglepetés.
Az autóm gyári porlasztóival nem volt gond, csúcs csere után "átengedte őket a gyári gép", tehát a mennyiségek jók lettek. A résolaj Bence szerint mehetett volna lejjebb, de szerinte jó lesz így, azt már csak a szelepek cseréjével lehetne orvosolni. Értelme meg nem biztos hogy van.
Viszont az a bizonyos 3-mas porlasztó belül eltört (lásd 8.kép). A gyári porlasztó lefogó tüske helyett egy oda nem illő valami volt beütve, ami elnyíródott.
Most várom haza a 3 gyári, felújított porlasztót, visszarakom őket a helyükre.
(Update 2014.09.17)
a porlasztók megérkeztek, nemsokára bent is lesznek a helyükön.
A hibás 3-mast megnéztem közelebbről, a tüskék helyett mintha vékony lemezből feltekert kis pöckök lennének begyógyítva a pozicionáló furatokba. Na ez nyíródott el, és nem jön ki. Emiatt nem lehet megfelelő pozícióban visszatenni a csúcsot, úgyhogy ez a porlasztó nem javítható sajnos.
...már ha jól értelmezem, hogy mi micsoda, még először látok porlasztó csúcsot kiszedve.
(Update 2014.09.18.)
Tegnap 3 felújított porlasztó bekerült. Alapjáraton még mindig kicsit keményen jár a fülműszerem szerint, de lehet hogy egy jtd-nél ez már normális :-). Viszont csodálatos módon minimálisra halkult a csattogás, amitől a frász kerülgetett már. Ha nagyon fülelek, épp hallatszik valami kis halk ciripelés.
Lyukas turbocsővel vidáman forogja le az 5000-ret, és nem morog 110-nél, és főképp nyomát sem hallottuk búgásnak sem. Még csak rövid próba volt és csak 3 jó porlasztóval ,de máris jobb vezetni az autót.
A 4. porlasztó (vagyis hengerszám szerint a 3-mas gyári) már csomagolva várja a futárt.
Érdekes tapasztalat: beraktuk a 3 felújítottat, és a 3-mas hengerben a gyári porlsaztó volt, így próbáltuk az autót. Így már majdnem azt mondom, hogy tökéletes.
Mivel a 3-mast is elküldöm csúcs cserére, ahelyett visszatettünk egyet a bontottakból. ÉS...hangosabb lett megint a csattogás, és harákolósabb az alapjárat. Tiszta gáz mennyit számít EGY porlasztó!
A precíz munkáért, a leszorított költségekért és a képekért nagy nagy köszönet Bencének!
(Update 09.28)
Pénteken kirándulni indultunk, 2 órával indulás előtt megjött a futár az utolsó porlasztóval. Nem bírtam ki :-) Kicseréltem. Gondoltam ha nem sikerül valami, megyünk a TD-vel. Azt kell mondjam, így kerek a sztori. Azt az egy utolsó porlasztót kicserélve nagyon megváltozott a motor hangja. Teljesen elmúlt az alapjárati csattogás. Hidegen alacsony fordulatokon nincs az a fura tükörremegős zakatolós gyorsítás, és a csörgés is végképp lehalkult.
Az elindulás könnyebb, a váltások simábbak, és végre olyan összeszedett négy hengeres motorhangja van. Szépen működik végre, élveztem az utat, rég volt ilyen :-)
Azért még lesznek további belenyúlások, többek közt a programját át kellene nézni rendesen, ott még valami nem tetszik :-)











A törvényileg engedélyezett helyeken körbefóliáztattuk. Gondolva a napfényre, és az árgus tolvaj tekintetekre...
185753km
Nyikorogni kezdett a poliuretán felső lengőkar szilent.
Szétszedtem és szerencsére semmi kopást nem láttam rajta,
elég volt újrazsírozni.
183178km
Olaszországi nyaralás elött nekiálltam az olaj, olajszűrő, légszűrő, fékolaj cserének.
Castrol Magnatech,Eurol Dot 4 , gyári szűrők.
A légszűrőcserénél észrevettem, hogy lukas az összekötő műanyagcső.Befoltoztam.





Régóta vonyított valami a hosszbordás ékszíjnál és nem tudtam rájönni, hogy mi az. Gondoltam vezetőgörgőre - kicseréltem, klíma kuplungcsapágyra - kicseréltem, de egyik sem volt megoldás erre az idegesítő hangra. Levettem a hosszbordás szíjat, hogy rendesen átnézzek minden görgőt. Először a feszítőgörgőre gyanakodtam, mivel eléggé ugrált a szíjam, aztán mozgattam és semmi. Mentem a generátor felé, nos elég hamar kiderült, hogy nincs a helyzet magaslatán. Egy helyen megszorult, kézzel is nehezen forgott, majd valami történt és könnyen mozdult. Kiszedtem tehát a generátort, és fel fogom újíttatni.
Generátor kiszerelése 2.4 JTD 20V M-Jet-ből:
0. Le kell kötni a testkábelt az akkumulátorról. :)
1. Le kell venni a kipufogócső első részét, a turbo-nál 12-es gola kulccsal egész könnyen megengedhető, a középdobnál 13-as kulcsokra van szükség.
2. A váltót alá kell támasztani hévérrel, majd a tartóbakot a szilentnél 12-es csavar tartja, a váltóról pedig 60-as torx kulccsal lehet levenni.
3. A generátorra 2 vezeték csatlakozik, ezeket le kell kötni.
4. A generátort 2 csavar rögzíti, alul 12-es csavar, a felső csavar viszont csak 10-es.
5. Ha sikerült kiszenvedni a felső csavart is, akkor csak el kell húzni a generátort a váltóig, ide-oda mozgatással egész könnyen megy.
6. Ha a váltónál van a generátor, akkor a hévért kicsit meg kell engedni, majd ha leengedtük a motor/váltót, akkor szinte magától kiesik a generátor.
Én szerelés előtt segítségül vettem az e-Learn útmutatását, próbáltam először a saját fejem után menve szerelni, de végül beláttam, igaza van annak a dokumentumnak, így egész egyszerűen ment. Ami nagyon kellemesen érintett, hogy a generátor nem Bosch, hanem Magneti Marelli.
Csapágyból kell egy 6003-as, ebből először vettem KG-t, majd egy KOYO-t, mert a csapágyas fickó azt mondta (miután már megvettem az egyiket), hogy a generátorra hiába 6003 a szám, speciális csapágy kell, amin a belső átmérő pár századdal kisebb, mint a hagyományos. A szíjtárcsa oldalán pedig 6303-as csapágy kell, én ide szlovák gyártmányú ZVL csapágyat tettem. Munkahelyemen is ezeket használjuk, a buszokon bírják a kiképzést, remélem az autómban is menni fog. Vettem új szíjtárcsát is, mivel a régi szabadonfutója már nem igazán futott szabadon. INA márkájú kerül a generátorra. Már csak a szénkeféket kell bekerítenem, ezek is meg vannak rendelve, aztán össze lehet rakni az egészet és szerelhetem vissza a helyére.
2014. 09. 18. - Megérkeztek a szénkefék. GEBE gyártmányú LAX 92 névre hallgat, 7x4x22 mm a méretei. Eredetileg LUCAS generátorba való, de méretei alapján tökéletes DENSO/Magneti Marelli-be is.
Megtörtént az első féktárcsák és betétek cseréje.
Rájuk is fért a csere, mert eléggé elhasználtak voltak.... :) (1-2 kép)
Fékbetét...no comment...olyan szinten el volt kopva hogy már a kopásjelző vezeték csak úgy lafogott a semmibe. Gondolom még mielőtt megvettem az autót, akkor jelezhetett, aztán megadta magát a kopásjelző, így én már nem kaptam figyelmeztetést vagy fenetudja. Még kiszedés előtt is ránézésre elég vékonykának tűnt a betét, ezért sem akartam tovább húzni a cserét. :)
Ferodo tárcsák és Textar betétek kerültek a leharcoltak helyére.
Közben elfelejtettünk képeket csinálni, annyira belemerültünk a beszélgetésbe :D
Így a kész állapotról van 1 kép :)
Ezúton is szeretném megköszönni Pityukomának a profi segítséget! Örülök, hogy már 2 Alfa rajongót ismerhetek személyesen :)



