Blog
Sziasztok.Alfa 156 sw 2002 150 le.Mikor vettem egy pioneer fejegysèg volt benne.Vissza raktam a gyárit ès a multikormány akármeik gombját lenyomva csak annyit csinál,hogy Mute.Elvileg azèrt mert a navigációs rádió való bele cd tárral.Ezt hanyagolom.Marad a fejegysèg ès rendeltem bele egy kormánytávvezèrlőt.A kèrdèsem,hogy van e aki használja így??
Valami érdekes dolog távozik a kipufogóból. Ha valaki ismer valakit, aki látott már valakit, aki hallott valakiről, aki tudja mi ez, az mondja már el!
Videó


A háttérkörülményre nem térnék ki, egyszerűen tény, hogy - eléggé el nem ítélhető módon - csak elöl cserélem télire a kereket amióta kész levizsgázott a verda...
A 2017-es összefoglalóban már utaltam a féltengelyvégi gumiharangok tömítetlenségéből eredő zsírkidolgozásra, ezt a bal oldalon egy évvel (azaz két kerékcserével) ezelőtt már sikerült megszüntetni, legutóbb ősszel egyértelműen csak a korábban felhordott és rászáradt kenőzsír volt a nyári felni belsején, friss zsírkiverődés nem volt látható és a korábban tisztába tett kerékagy-környék is makulátlan volt. Nem úgy a jobb oldalon: a felni láthatóan akár még napokkal előtte is kaphatott "az anyagból"....Mivel szokásosan-történelmileg úgy alakult hogy nem volt időm foglalkozni a dologgal, felment a télikerék mindenféle vajákolás nélkül - annak úgy sem árt a zsír jeligével :-p
A télen semmi érdekes nem történt -leszámítva hogy a jobbos külső csukló eleinte csak váltáskor picit "nyekkent" , később már élesen alászedve és megforgatva "kelepelt" - pont ahogy a "jogelődje" olyan 2004-től 2015 végéig...
Az elhúzódó tél miatt egész későn került sor a kerékcserére - cserébe már jó szerelős idő volt, nem kellett kapkodni... Az akcióra egyrészt anyagokkal (BrigÍciÓ :-), egy tubus féltengelyzsír, félszatyornyi gyerekruha törlőrongynak- gyorskötözőből pedig már az első külföldi hosszútávú vezetési gyakorlatra bevásároltam két százas köteget :-) másrészt taktikailag is jól felkészültem , utóbbi azt jelentette hogy - mivel a "veszek egy féltengelycsuklót és kicserélem azt is" bővített verziót idő-és pénzhiány miatt már korábban elvetettem - próbáltam mindenféle eshetőségre gondolni...
Az ÉLET természetesen mindig felülírja a várakozást és rögzönzésre késztet - most is ez történt, mivel a téli felni csontszáraz volt! Nyilván nem megjavult a csukló, csak elfogyott a (kidobálnivaló) zsír - így rögtön új koncepciók születtek. Alapvetően a "hagyom így és anyagilag/időileg a közeljövőben felkészülök a csuklócserére" és az "OK - zsírozzuk be, de mi van ha megint (a nem sikerült harangrögzítés miatt) teleb..ssza a felnit és az agyat (ez esetben újratakarítás - ami néha szarabbul esik egy alkatrészcserénél mentálisan) és/vagy "nem veszi be a zsírt" (azaz újraszétszedés és csuklócsere) megoldások, illetve következmények közt dilemmáztam - végül a "tett halála az okoskodás" elvén nekikezdtem lesz-ami-lesz alapon...
Nagyon kellemes módon a munkaterület "adta magát" és gyakorlatilag egyik lépésből következett a másik - valahogy emígyen:
-a kerékagy és vidéke takarítása nem egyszerű a sok zeg és zug miatt - ellenben Lengés Csilla alsó 4 csavarját megoldva nagyságrendekkel javul a helyzet - nosza meg is cselekedtem
-a régi gyorskötözőt cserélni akartam, azaz úgyis le kellett szednem - akkor már megnéztem mennyire bontható a gumiharang és hozzáférhető alatta a csukló...
- válasz az előzőre: meglepően jól, a harangot a féltengelyre visszatűrve megtakarítható volt a nagykönyv szerint szigorúan zsírmentesen tartandó, de sajnos a 2015-végi félvakon szerelésnél (bekrepált a garázsvilágítás a karácsonyi hajszában - ilyenkor esélytelen szakembert találni még családon belül is...) agyba-főbe kent felületek mindegyike, a csukló külső felülete és a gumi belső pereme is.
-ezután már nyilván nem hagytam ki a zsírzást, az anyag fecskendővel szépen megtapadt a féltengelyen is - pár injektálás után pedig már tökéletesen megvolt a kiszerelt csukló képe és korrigáltam - ti. a zsírt hatásosan a gumiharang alatti fémbuci (ami szintén egy harangszerű, nem tömör felület) alá-mögé, a golyós mechanizmusba kell bedolgozni
Az "összeszerelés" innen nem volt bonyolult, egyedül arra kellett figyelni - megelőzendő a "patkószög miatt csatavesztést" , azaz hogy az egész szerelés egy fontos apróság elrontása miatt értelmét veszítse - hogy az új gyorskötöző jól és erősen fogjon! Erre ügyelve újra összeállt a csontszáraz kerékagy-környék, következhetett a kellemes kulimunka, a felnik belső oldalának zsírtól, a külső résznek a fékportól (ez amúgy hetente lehetne tkp. csinálni :-p) való megtisztítása. Miután felkerültek a szép tiszta nyári kerekek, jöhetett a próbakör... Először magam sem akartam elhinni, de ahogy egyre többet mentem - ráadásul közben kifejezetten erőltetve az éles, majdnem álló helyzetből hirtelen nagy gázzal indított jobbos fordulókat - nagyon úgy tűnt, hogy a csukló "bevette a zsírt" és a közhiedelemmel ellentében ( kb.: néhány szem házipor bejutása miatt kuka lesz az egész) nem ártott neki lényegesen a finoman szólva is tömítetlen használat... ;-)
Szándékosan nem írtam meg azonnal a posztot, vártam pár hetet - de épp' ma néztem meg alaposan (lámpával és aláfetrengve) a kérdéses területet, egyértelműen megszűnt a zsírkidobálás és a csukó is csendes - úgy tűnik nem csak úgy érzem , hanem tényleg megcsináltam ezt az apró de fontos szegmenst :-)
Hamarosan!!! :-p
Eléggé el volt hanyagolva a betegségem miatt a belseje az autónak. Most már neki tudtam állni így kapott egy komplett ápolást. Előkerültek a szemüvegtartó kitámasztásához használt kis papírfecnik, amik félévente rendszeresen kiesetek és sose találtam meg őket. De mint írtam az előző blogomba, végre az is meg lett javítva, meg egy kis pénz, pár doboz rágó. Ez mind az első ülés sínje alatt volt. A bőr szépen beitta a bele masszírozott krémet és szép matt lett a színe. Nem volt piszkos, egyedül a vezetőülést kellett kétszer átmosni, hogy szép fehér legyen a hab.











Hátsó fékek után belelkesedve felújítottam az első fékeket is. Illetve megtudtam, h nem rontottam el a rendelést amikor szenzoros betétek érkeztek előre.... Ezek szerint a paripa visít ha elkoptak a betétek.... Ettől azért még messze volt de cseréltem a betétet is illetve a nyergek és a patkók is kaptak kis fényt... Nem lakkoztam sem elöl sem hátul. A cél nem az volt h virítson a nyereg, hanem h ahol rozsda van ott szünjön meg létezni... Elöl nem nagyon volt rozsda inkább kosz... Mindenesetre jobb lett mint volt... :)





Az alábbiakat javították/fényezték:
- hiányzott a Ti küszöb jobb hátsó takaróeleme, gyári, fényezésre előkészítve jött (6000 Ft)
- tanksapka alatti jobb felső sarokban a lökhárító sérült lakkozása
- hátsó lökös polír a karcok miatt
- motorháztető visszacsiszolás és polír (matt volt, illetve ez az elem volt fényezve az autón egy banális sérülés miatt még az előző tulajnál, de nem volt tökéletes, most már sokkal szebb)
- motorháztető alatt a két teleszkóp tövében megjelent kis rozsdafolt, ez javítva lett és azzal a fekete anyaggal le lett kenve, amivel gyárilag is volt ott.
Sokat agyaltam a féknyergek fényezésén, jó lenne frissíteni, de egyelőre azt tolom...Nekem speciel a bordós árnyalat jönne be, de most még marad olyan, amilyen.
Első körben le akartam vetetni mindent hátsó feliratot (159, ti, jtdm), mert nagyon tetszik csupaszon, de aztán végül mégis maradtak, talán máskor egy polírral egybekötve...Tetszik így is, úgy is, nem akartam megbánni, hogy levetetem, így nem tettem. :-)
Ami még a közeljövőben vár az autóra:
- jobb első dobbetét csere és váltógomb csere (esetleg bőrözéssel)
- fóliázás
- első féktárcsák és betétek cseréje (februárban cseréltem betétet, de rágyógyul a tárcsára, így indokoltnak látszik a csere)
- fékolaj és váltóolaj csere
- szereztem küszöbvédő fóliát, illetve rá 3M-es fekete fóliát, azt kicserélem elöl kétoldalt, alatta lejavítom a peremet és patent lesz (főleg ha sikerül a fóliát szépen felrakni...:-) )
Ha ezek megvannak, utána egy darabig már csak a kötelezőkre szeretnék költeni...(egy dolgot kivéve, de az nem sürgős...) :-)
Az árban a küszöbelem is benne van. Koszosan fotóztam az eredményt, de aminek kell, az talán látszik.


Shadinnak köszönhetően én is kaptam egy kis rugót a zártakarómhoz, így azt már április végén összeraktam, végre ez is megvan. Pár dolgot a fényezésen kijavíttattam, ennek előfutára volt a horpadások javítása. 1-1 kisebb rányitás mindkét oldalon, a tetőn is volt egy horpadás, kb. 30 perc alatt eltűntetve mindegyik. Vettem még egy gyári új dobbetétet, illetve egy váltógombot. Azokat nemsokára kicserélem, a váltót lehet, hogy át is bőröztetem...még kitalálom. A költség csak a horpadások javítása.



Cseréltem ATE betétekre elöl és mentem a próbakörre, Kereszteződésben jobbra, közepes gáz és mintha eldurrant volna a nyomócső jött egy süvítő hang majd egyből utána kopogás a motorban. Megálltam, néztem mi lehet, külsérelmi nyomot nem láttam. Beindítottam és akkor már csak a szelepek felől hallottam egy szabályos kattogó hangot ami nagyobb mint a nagynyomású szivattyú hangja, de kisebb mint amit a turbó elszálltakor hallottam.
Azon agyaltam, hogy az írott progi és a fojtás elvétele szerepet játszhatott-e ebben, vagy csak az a fránya olajozás szűnt meg valamiért.
Vajon mennyivel kaphat nagyobb terhelést a turbó, ha csökkentem a kilépő fojtást?
A kipufogó felrakását követően oda-vissza megjártam Budapestet 5 fővel és attól semmi baja nem lett.
A turbó visít, az egyértelmű.
Kattogás: hengerenként elvettem a gyújtást, nem változott a hangja.
Talán "csak" a hengerfejben történhetett valami.
