Blog

>> Eseménypdenes // Alfa Spider / GTV 2.0 TS "Cup" // 2021-03-29

Mivel a nagy felújítás közepette lejárt a műszaki az autóról (Szlovéniában ugye csak 1 évre adták meg), ezért vizsgáznia is kellett az autónak, és örömmel jelentem minden rendben ment, újabb 2 évig vizsgás az autó :) A fékkel-futóművel is minden rendben volt mérésügyileg is, így elmondható, hogy jó munkát végeztem :)

 
>> Tuning és extrapdenes // Alfa Spider / GTV 2.0 TS "Cup" // 2021-04-06

Az autó gyári kormánya, még ha eretnekség is, nekem a kezdetektől fogva nem tetszett. Nekem túl nagy, és bumfordi, minden eszembe jut róla, csak a sportosság nem. De valljuk be, az Alfa sosem volt nagyon erős kormányban ...( van persze kivétel, pl 159, Giulia, SZ..)
Hosszas kutakodás, tanakodás után végül az OMP Velocitá névre keresztelt sportkormánya lett a befutó. Mindenképp 350mm átmérős, sík kormányt szerettem volna, ez mindkét feltételnek eleget tett. Van belőle sima bőr és velúr kivitel, én utóbbit választottam. A szintén OMP kormányagyat is megrendeltem már, remélem hamarosan az is befut, és beszerelhetem az autóba :)

 
>> Tuning és extraGT Ɨ|ѯ // Alfa GT 3.2 V6 Distinctive FL // 2021-04-05

Volt egy kis időm kicseréltem a napellenzőket feketére, még a télen szereztem őket az A oszlop takarókat karbonoztam a télen, matt selyem zárólakkot kapott, hogy ne csillogjon napsütéskor, kormányburkolat is kapott karbonbevonatot helyére került az is illetve a hátsó MOMO gumiszőnyegek is kaptak 1 pár MOMO taposót.

 
>> EgyébSTibi // Alfa 159 1.9 JTDm 8V // 2021-04-02

Előkészítés után hőálló Antracitra fújtam a fékeket, majd visszakapta a nyári felniket (kupakokat is).
Nyári gumikba 2470km volt a tavalyi szezonba.
Téli gumik futása ismeretlen, 2207km ment most bele.

 
>> EgyébNémeth Lajos // Alfa 145 1,6i.e. L Junior // 2021-04-05

A jelenlegi garázs tulajdonosa június 1-én végleg hazajön külföldről, ezért új hely után kellett nézni. Rövid keresés után meg is találtam a megfelelőt. A beálló óriási és jól parkolható, így autócsere esetén a Giulietta is kényelmesen elfér.
Konnektor is van, a téli pihenőkor könnyen megoldható az akku szintentartása, töltése és az autóim takarításában is nagy segítség. Ez a garázs is kb. 10p sétára van a házunktól.
Most május végéig mindkét autónak van lakása, jelenleg a Giulietta lakik az új barlangban.

 
>> Eseményliusz // Alfa 156 2.5 V6 // 2021-03-24

Lemérettem a csillapítókat a gyári 16"-os Telediállal Hankook 205/55 (17,6kg) és a Mille Miglia 17"x8"-ost 225/45 Pirelli Cinturato P7-tel (21,3kg) is. Elfogyott a türelme a csávónak, amikor arra kértem, hogy vezető nélkül is mérje már le legyen szíves, az elemzésemhez kellene (plusz 2 perc), aztán elkezdett sértegetni, hogy kvázi ezt a szart minek méregetem, mert az autó az W-vel kezdődik. -Mi? - kérdeztem. - WV, Audi, Porsche... - volt a válasz. Végül nem kért semmit, gondolom megbánta, vagy eszébe jutott, hogy 12 éve az összes autómat oda viszem vizsgára. Nem esett jól, de hát állni kell a kritikákat.

Elmélet: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0007_06-Jarmudiagnosztika/1_lecke_lengscsillapt_diagnosztika.html

Na, a lényeg: 10% leugrik a pillanatnyi talperő/statikus talperő hányadból a nagyobb kerék hatására. (nem csak a tömeg, de a nagyobb gumi rugómerevség is belejátszik) A rezonancia frekvenciák meg nagyjából maradnak, max. 1Hz az eltérés. Ha benne ül a vezető, teljesen egyforma a két oldal talpereje elöl és hátul is statikus esetben. Egy személlyel, fél tankkal, ~10kg motyóval, 913kg/1442kg=63% elöl a mérés szerint.(tehát a súlyeloszlás 63/37). Érdekes, hogy üresen úgy van hangolva a súlyeloszlás, hogy a sofőrrel legyen kidekázva egyenlőre.

A talperő/statikus talperő hányad (zárójeles a 17")
BE 67(59)%, BJ 69(58)%, a 17" sofőr nélkül
BH 64(54)%, JH 61(47)%, mindkettő sofőrrel.

Adatok, 16" E 2.2 bar,H 2.2 bar (mindig 2.3-ra állítottam, most néztem ezt is ajánlják gyárilag)
17" E2.5, H 2.3 a GTA gépkönyvem szerint

Első tengelynél 16 (16.5)Hz az első rezonancia, a második 6.4 (6.0)Hz, ez 30m/s-nél 1.87(1.81)m és 4.86(5.00)m-es hullámnak felel meg.
Hátsó tengelynél 18-19(17)Hz az első rezonancia, a második 6.7(8.0)Hz, ez 30m/s-nél 1.62(1.76)m és 4.44(3.75)m-es hullámnak felel meg.

Magyarán, ha a fenti hullámokon hajok át az adott kerékkel ezzel a sebességgel, a talperő lecsökken 61%-ra, illetve 47%-ra a 17"-ossal a JH kerék esetén, illetve a másodlagos rezonancián meg 88%-ra a JH 16" esetén (lásd a grafikont).
A rezonanciákat a grafikon leolvasásával állapítottam meg, csak egy sacc! (hullámhossz/mp hossz)

Amit mondott a csávó, hogy a BH az szar, annak ellenére, hogy ezen vizsgálat szerint nagyon jó minősítést kapna. Ugyanis látszik, hogy a gerjesztés végén kb. 2Hz esetén tovább hullámzik egy másodperccel. Ő ezt érezte a seggével, amikor az autó belehuppant a fékpadba. Tehát az a csillapító a kis dugattyúsebességnél nem dolgozik jól már, de a nagyobbaknál tökéletes. Azt is mondta, hogy ilyesmi lehet új csillapítókkal is.

A hátsók Sport-Kit csillapítók, 60679960
Az elsők ismeretlenek, ki kellene venni mert valószínűleg a porvédő alatt van valami számozás, ha van.
Kutakodás a cikkszámok alapján:
rear 60679960 ahogy az autóban ehhez KONI built-in adjustment 8741-1473SPORT
vagy 51755238 ehhez ugyanaz a KONI
SACHS szám rajta: 824903557851
https://alfa-romeo.7zap.com/en/156/x1/11642910-099/443/5+44305s00+2-0/
front sport kit: 60656818 és 19 vagy 71773668
https://alfa-romeo.7zap.com/en/156/x1/11642910-099/443/1+44301s00+3-0/
60656819 KONI built-in adjustment 8041-1239SPORT , 71773668-hoz ugyanaz a KONI
Sachs SACHS 556 313, SACHS 4013872173969 autodoc 45eHUF/darab
GTA rear 60679963
GTA front 60674417

A tanulság az lehet, hogy a rugózatlan tömeg fontos és egy ilyen nagyobb kerék nagyobb csillapítást igényel, de mennyivel ez egy jó kérdés még.
A GTA kereke pont ilyen tömegű, tehát az oda való csillapító kellene nekem ehhez a 17"-os kerékhez. De ilyen csillapítót nem találtam és gondolom ökör árban is van, ha találok valahol.
Jó lenne valaki szakival beszélnem, aki a dolgok fizikáját is érti, meg a hatását az autón. De gondolom ez drága információ, mert mindenki saját maga szerezte ezt meg, még ha egy lengéscsillapítós cége is van. Ő is azt mondja, vedd meg ezt, aztán neked jó lesz. Aki meg 600ezret, meg 1 millát ad négy csillapítóért azzal beszél komolyan.

Kár, hogy a 17"-on a Pirelli még szinte új, szívesebben megyek a 16"-lal a hazai túrákon. Az ajándék Hankooknak még egy-két túrája van és annyi.

 
>> SzervizV.Tomi.145-146 🍀 // Alfa 146 2.0 TD // 2021-04-04

Olajhőfok egy fél óra városi használatnál felment 145 fokra, pályán ezt kevesebb idő is alatt elérte. Ott általában 110-es tempót vettem fel ez végett de haladhattam volna gyorsabban is. Azt a megoldást találtam ki rá hogy átalakítom úgy ahogy a többi motor típust szerelték gyárilag (TS, JTD).
Története hogy korábban a hozzá tartozó gyári olaj hűtő cserélve volt újra, mivel szivárgott de két év után az új is megadta magát és hát elég drága bele. Mellé párosult hogy a menetek sem voltak az igazik, így ott a két darab csatlakozás kényes volt, így korábban ez kikerült belőle, még egy kört nem akartam futni evvel. Volt utána cserébe olajhűtésnek egy spirál cső (Boxer szervó hűtő spirálja) , de a csatlakozás ott nem tudtam úgy megoldani hogy még csak egy minimális szivárgás sem legyen mivel ez préselt csatlakozás volt eredetileg, ami nem véletlen. Így jutottam el a hőcserélő pogácsához, amit fel is tettem, csak a hűtővízet kellett hozzá elvezetni. Ez nálam úgy is mindig 82 fokos úgy hogy kell hogy segítse. Az első próba út azt mutatta hogy alapból amikor a 120 fokot elérte, onnantól már lassan tudtam csak feljebb vinni, persze ezt egy intenzív terhelésnél. Ekkor tudtam kihozni belőle a korábbi 145-150 fokról a 135 fokot. Az üzemi 120-130 fok amivel már megelégszem. Ha a TS-t nézem azt is fel tudtam vinni 120 fok felé egy pörgősebb napon. Ott az üzemi a 115 ha jól emlékszem. Most teszt alatt van a kis TD, a gyári csövet a kiegyenlítőtől a termosztátig nem bántottam csak átcsatlakoztattam. Alulra két darab egyenes szakasz kellett, illetve a visszamenőágon a termosztátra kellett egy olyan cső, ami a megfelelő oda. Ez volt a nehezebb része ilyent találni. Hamarosan talán autópályán is le lesz tesztelve. Bízok benne hogy ez beválik majd...
Egy TS-ről van a hőcserélő, szerencsére normál áron találtam.
A váltón lévő foltok a fagyálló ahogyan végig folyt a gyűjtőedénybe.
A párhuzamos cső az saját gyártás, 2 db rögzítő füllel.

 
>> SzervizPoló // Alfa 156 GTA // 2021-03-25

Néha dob egy hibakódot az autó, hogy nem sikerült a fojtószelep tanulás. Ebayen vettem egy bontottat. Azt hiszem ezzel is dobja néha a hibakódot.

>> SzervizSkodra // Alfa 156 TI 2.4 JTD 20V M-JET // 2021-04-03

Lecseréltem az olajat(Motul 8100 X-cess)olajszűrőt(champion) levegőszűrőt.(Denckermann) Ellenőriztem a váltóolajat, 3.1 liter Tutela Technyx rendben!

 
>> Tuning és extraThe Xirall Blue Alfa // Alfa 159 1.9 JTDm Sedan // 2021-04-03

Megkapta a 19'-es felniket is nyári gumikkal!