Blog

>> Tuning és extraG-Burt // Alfa 145 1.6 boxer "TÖRPI" // 2012-06-25

Ma arra eszméltem, h unatkozok. Ez ellen gyorsan tennem kellet valamit, kimentem hát a kocsihoz és mélyen elgondolkoztam. Elgondolkoztam azon, h mi hiányzik. Elég sok dolog eszembe jutott, ezért gyorsan bontottam is egy sört, a nagy rémületre, majd újra elkezdtem gondolkozni azon, hogy mit lehetne összehozni abból, ami itthon van. Kimozdulni nagyon nem volt kedvem ma. Rájöttem, h vannak valahol hátra rugóim, amik két centit ültetnek. Hamar elő is túrtam őket a titkos helyemről, de mikor szemügyre vettem, bizony feltűnt, h rájuk férne némi ápolgatás. A garázsban találtam egy bontatlan hammeriteot és csiszolópapírt. Tudtam mit kell tennem:D
Miközben vígan csiszolgattam a rugókat, eszembe jutott, hogy valamikor nagyon régen, egy messzi-messzi galaxisban tákoltam egy toronymerevítőt, ami ugyan a feladatát ellátta, de szép az nagyon nem volt. Mivel azt régen többször is hangoztattam, hogy bétaverzió, így adott volt az ötlet, hogy elkészüljön egy szebb és jobb belőle. A rugók festése után körülnéztem a tuják alatt, ahol találtam is megfelelő mennyiségű és anyagú csövet., a garázsban meg már tűkön ültek a szerszámok, várva egy kis barkácsolást. Először teljesen átgondoltam, hogy mi kell nekem. Legalább 2 helyen legyen letalpalva, az utólagos feszítés lehetőségét kihagytam, pedig volt ellenmenetes szár is, anya is (régi, rossz kormányösszekötő), amit használni lehetett volna, de egyszerű dolgot akartam, kinézetre is, elkészítésre is. Ezután következett a mérés és darabolás, majd a hegesztés. Na itt már a legutolsó melós is irigykedve jegyzetelt volna, olyanokat mondtam, de a ráolvasás hatásos volt, sikerült mindent viszonylag pontosan összevarrni. Mivel az utólagos feszítés lehetőségét elvetettem, ezért ügyeskedni kellett a méretezéssel. Ezt az autó elejének a felemelésével (ugye a tornyok teteje távolodik egymástól, ha nincs rajtuk teher), és az egész merevítő pár milliméterrel nagyobbra hagyásával oldottam meg. Ez a berakáskor picit visszaütött, de nem volt belőle probléma, megvan a felrakás sorrendje. Végül a kész munkadarab az utolsó próba után festést is kapott, a felnik festékéből még pont maradt annyi fekete metál, amennyi kellett. És amiben különbözik az első próbálkozástól: két helyen van talpalva, a hegesztések egy fokkal jobbak, és le van festve:D Költség nem volt, minden volt itthon.

>> EgyébBeeGee // Alfa Spider / GTV 3.2 V6 24v // 2012-06-24

Mostanában nem vagyok olyan autóbuzi, mint régebben. Begyűr maga alá az autósok ellen irányuló állami utálat, vagy valami hasonló oka lehet. Mostanában már azon is elgondolkoztam, hogy mégis eladom valakinek Lolát, aki jobban kihasználná, és nem csak garázsban tartaná, hogy csendben elöregedjen.
Majd az a gondolat ütött szöget a fejembe, hogy talán plusz két henger és plusz egy liter visszahozná a régi rajongásomat. Na de ki az aki szőrén elcserélné a Maseratiját egy Alfára? :)
Aztán ma, jó hosszú kihagyás után elmentünk a fiúkkal egy autós kirándulásra, és helyreállt a világkép. Sokat segített ebben, hogy egy etapra kipróbáltam a 3.0 V6 24V Spidert és rájöttem, mennyire különbözhet két V6 is. Nem azt a 200 köbcit vagy 20 Le-rőt érezni főleg. Ez a motor sokkal jobban hasonlít a 147 GTA-k vagy a 3.2 GT-k viselkedésére, hangfekvésére. Finoman, határozottan lendületesen kezd bele a gyorsításba. A motor orgánuma is hasonló, szép, teli, gazdag hangzású, olaszos igazi motorhang. Lola meg nem ilyen. Gondolkodás nélkül kibassza alólad a széket, megfogja a grabancot és nekitol a falnak. Közben ordas szívóhanggal fejeli meg a fenti motorhangot. Egy udvariatlan geci.
Eközben olajat egyáltalán nem eszik, benzinből is épp hogy 12 litert elcsipeget (idén eddig rendre meglepett, hogy mennyit elmegyünk egy tankolással). A múltheti váltókar nyikorgás is megszűnt, csak a csomagtérajtó zsanérja és a motorház zárja kíván némi zsírzást.
Szóval hova ennél jobb hobbiautó?

>> SzervizRoll1983 // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD 8v // 2012-06-24

Balatonfüredről hazafelé, először azt vettem észre, hogy nagyobb gázadásnál csúnyán kormolunk, ami nem megszokott. Aztán Zámoly felé bekóstolt egy Altea, gondoltam hadd szóljon, de ekkor már a kormon kívül süvítést is hallottam, mikor a fordulatszám elérte a 2000-et, szóval Altea elment én meg visszavettem a tempót és hazagurultam a kocsival. Itthon aláfeküdtem és az alsó turbócsövön megtaláltam a bűnöst, kb. 1 centis a szakadás rajta. Egyelőre a kocsi a garázsban várja az alkatrészt.
--------------------
Gyorsan csak Bárdiból tudtam szerezni utángyártottat, ami természetesen rövidebb volt a kelleténél. (RAPRO márka) Szerencsére Andrásnál volt tartalékba, most azzal lett megoldva.

>> Szervizmarton505 // Alfa 156 Sportwagon // 2012-06-24

Két szerelő után egy biztosíték kicserélésev megoldottam a ventilátor problémámat...

>> EseményBéci Ɨ|ѯ // Alfa 145 1.6 Boxer Kis Sárkány // 2012-06-02

Megint esett, de megint nagyon jó volt. :-)

 

121.800km
-teljes szervó olaj csere+tartály és szűrő tisztítás!

 
>> EseményLacci33 // Alfa 33 1.7 8V I.E. // 2012-06-23

sárospataki tuning találkozón indultam a kipufogóhang versenyen, 132,4 decibellel a harmadik helyen végeztem.

>> SzervizSettantacinque // Alfa 75 2.0 TD // 2014-12-02

Csonk hegesztve, kuplung alkatrészek egy része beszerezve, még kell egy Sachs szerkezet, alsó munkahenger és hidraulikacső. A nyári tervek között szerepel még két új hátsó féknyereg, fékcsövek és betétek már megvannak.

 
>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2012-06-23

Egy ideje 1500-as fordulatszám felett nyüszítő hang jön a motor környékéről. Sportlégszűrőhöz hasonló hang. Lehetne turbócső is, ezeket átvizsgáltam és egyenlőre semmit nem találtam. Emellett a hang inkább a motor vezérlés felőli oldaláról jön, ezért úgy döntöttem, megteszem amit meg tudok tenni... kicserélem a hosszbordás szíjat és társaságát, hátha. (70-80ekm van bennük, úgyhogy annyira nem korai már az én beállítottságom szerint.)

Hozzávalók:

- 1 feszítőgörgő (Ruville 55872, tartalma: Dayco)
- 1 vezetőgörgő (Ruville 55847, tartalma: INA)
- új hosszbordás-szíj (Dayco/Gates/Continental 6PK1842, esetleg 1838/1839/1840)
- racsnis szár + nyélhosszabbító (lásd szöveg)
- 13-as és 15-ös dugók
- 15-ös villáskulcs
- 1x energiaital (opcionális)
- 1x sör (opcionális)
- lámpa

A netes infók alapján európai autóba első szerelésű vezetőgörgőt összesen két cég gyárt: Az SKF és az INA. (OK, még lehet Breda és egyéb kisebb cég is a gyártó, de ezeket jó eséllyel nem árulják a Ruville, Febi és hasonló "csomagolócégek".) Mivel a feszítőgörgő pedig erősen motorspecifikus (a feszítő része miatt), ezt valószínüleg csak a Dayco gyártja. (A régi feszítő - mily meglepő - Dayco volt, a vezetőgörgő pedig SKF.)


A csere menete:

1. Motorborítást levenni.
2. Felső-hátsó motorkitámasztót a motorról lekötni és oldalrahajtani. (Így nem lesz útban.)
3. A szíj pályáját memorizálni
4. A feszítőgörgő közepén lévő 15-ös anyára villáskulcsot tenni és az óramutató járásával ellentétes irányban meghúzni, ekkor nem lesz feszes a szíj és leszedhető a szervószivattyú, vagy a klímakomp. kerekéről.
5. A vezetőgörgőt leszedni 15ös kulccsal.
6. A feszítő pozícióját megjegyezni.
7. A feszítő 13-as tartócsavarját kiszedni. Ez a görgő és a főtengely szíjtárcsája között található.
8. Az új feszítőt betenni. Van rajta egy "csap", ennek a blokk oldalán kiképzett furatba kell bemennie.
9. A feszítő pozícióját ellenőrizni. (Elképzelhető, hogy az előbbi csap nem a furatban van, hanem a blokkon kialakított felfekvő-felület mellett. Ekkor rosszul áll a feszítő.)
10. Az új vezetőgörgőt feltenni, majd a porvédőjét (ha van). A régi feszítőm alatt volt egy alátét, az újhoz - bár adtak - erre nem volt szükség, mert a tengelye a blokk felé hosszabb egy kicsit. Érdemes ellenőrizni, hogy a görgő egy vonalban van-e a szíjtárcsákkal. Ez dönti el, hogy kell-e alá a mellékelt alátét. (A régi SKF-hez szükség volt rá.)
11. A szíjat feltenni amennyire lehet. Én a klímakompresszor szíjtárcsájára NEM tettem fel a szíjat. Csak előkészítettem.
12. A szíjtárcsákat és görgőket alkohollal vagy féktisztítóval alaposan megtisztítani.
13. Mehet fel a racsnis szár a feszítőgörgő közepén lévő anyára. A szár végére én egy porszívócsövet húztam, és az egész a kiegyenlítőtartályt a blokkal összekötő cső mögé (szélvédő felüli rész) került. Bal kézzel emeltem a csövet, jobb kézzel feltettem a szíjat a klímakomp. tárcsájára.
14. A szíj futását ellenőrizni. Vagyis, hogy jól van-e fent a szíjtárcsákon. Ez fontos, ha nem így van, akkor az első beindításnál elszakad (ami nem veszélytelen!).
15. A szíj futását mégegyszer ellenőrizni...
16. A szíj feszességét ellenőrizni. A klímakomp. és a vezetőgörgő között kb. 1 cm-re szabad benyomhatónak lennie.
17. Felső-hátsó motorkitámasztót visszatenni.
18. A motort beindítani és a szíjfutást ellenőrizni.
19. Mehet vissza a motorburkolat.
20. Sört meginni. (Ha még nem történt meg. :)

Kb. ennyi.

Köszönet Ferkének a procedúrát megelőző tanácsokért!!

Update: Úgy néz ki megszűnt a nyüszítő hang gázadáskor! (Kopp-kopp-kopp)
Update 2: Úgy néz ki visszajött a jól megszokott nyik... nyik... nyik... hang, ami miatt a Gates szíjat annak idején lecseréltem. Ezt csak hidegen csinálja és akkor is csak alig. Összegezve: A Dayco a jelek szerint egy ideig halk, utána rücskös lesz és nyüszít. A Gates pedig csicsereg. Lehet, kipróbálok egy Contitech-et is... :) Persze tudom, hogy a 200k-t megért szíjtárcsák felülete sem újszerű már. Meglátjuk mit tehetünk ezügyben...

Elkelt!