Blog

>> Tuning és extraBenz // Alfa 166 2,0 Twin Spark // 2024-09-20

Már régóta a garázsban figyelt az erősítő és a mélynyomó, amit még ezer évvel ezelőtt vettem ki a kocsiból mielőtt eladtam volna. Most volt egy kis időm arra hogy vissza kerüljön méltó helyére .
Rendeltem egy új kábel szettet , valamivel vastagabb és jobb minőségű mint ami benne volt.
Beépítés egyszerűen ment. Az RCA jelet ( mivel a gyári fejegységen nincsen RCA kimenet ) egy ISO RCA átalakítóval oldottam meg. Ha jól tudom ez a fejegységen a CD-tár helye ( kék színű ISO csatlakozó)
Onnantól csak hátra kellett vinni az RCA kábelt. Szépen a küszöbök alatt a gyári vezeték kötegben vezettem el, csatlakoztatás után már életre is kelt a technika.

Kellemes mélyet ad megfelelő beállítás után.

 
>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa Giulia 2.0 Super // 2024-09-19

Rászántam a mai szép napos délelőttöt, és kicseréltem a fékalkatrészeket. Nem rohantam, mindent szép lassan, alaposan átnéztem, tisztítottam. A gyári tárcsák botrányos állapotban voltak, egyértelmű hogy ez okozta a fékezéskori morgó hangot. Valószínűleg valóban nem fogott a hátsó fékem.

Első lépés menüből Brake Service módba tenni az autót. Ezután oldalanként dolgoztam, kis krokodil emelővel. Simán jött szét minden, az idő túlnyomó részét a tisztítás vitte el.

A kerékagyakat gravírgép drótkoronggal fényesre tisztítottam. Rozsda és valami felületi barnás elszíneződés volt rajtuk. Szépen türelmesen fel lehetett tisztítani a felületet, ami egy halvány réteg rézpasztát (szilikonos zsír+réz?) kapott.

Szintén sok időt elvitt a konzolok és a nyergek áttakarítása, nem akartam koszosan visszatenni, mégha tudom is, hogy 100km és újra belepi a fékpor a belső zugokat.

Feltűnt, hogy a csúszkák felületén megszilárdult, odaszáradt néhai kenőanyag volt, már a funkcióját nem töltötte be. Nem vitték túlzásba a gyári szerelésnél ezt sem. Mivel a Mannol rezes zsírt amit vettem ide is ajánlják, a csúszkák is kaptak egy nagyon vékony réteget. 1100 fokig véd a berágódástól elvileg. A gumi ajkak majd lehúzzák a réz szemcséket, ez itt várhatóan jól fog működni. De majd ránézek, már bátrabban szedem majd szét bármikor, nem sokkal nagyobb ügy mint egy kerékcsere.

Összerakáskor a betétek fülei is kaptak egy sóhajtásnyi rezes pasztát, így a nyereg konzolhoz vékonyan kent felület ér. Mindenhol módjával használtam a zsírt, a fék körül azért nem szerencsés bödönnyit kikenni.

A dugyattyúkat egy szorítóval simán visszanyomtam. Egy kis türelem kell hozzá, ahogy a nyomást engedi, úgy szép lassan lehet visszanyomni. Ezzel nem kell kapkodni, két tekerés közt fél percet is lehet várni, és megy könnyen.

A Rotinger tárcsákon sokat nem kellett gondolkozni, meg vannak jelölve, hogy melyik a jobb és a bal. Felmentek szépen, méretpontosak. Asztalon nagyjából kióráztam az egyiket, kb tudja azt a tűrést amit állítanak róla. Mivel síkköszörűn készül, és gondolom minőségellenőrzik, ez várható volt, a másikkal nem is játszottam már.

A betétek.. A MY21 gyári betétei GA9005 anyagösszetétel. A szintén gyári amit akciósan vettem, még 2018-as gyártású OEM betét, GA 8135 anyagú.
Sejtésem szerint a 2021-es fékbetétek már az USA csökkentett réztartalmú szabványnak kívánnak megfelelni. Ránézésre nem is találtam réz forgácsot benne, inkább pár fényes acélforgács látható a felületén. Egy betétet feltisztítottam, hogy az újakkal össze tudjam hasonlítani. Az új betétek, (amik valójában az öregebbek) ránézésre is jól tele vannak rézzel. Ez jó hír, mert a réz a betét hőelvezetését javítja.

Reményeim szerint felkerültek a gyárihoz képest jobb hőelvezetésű mart tárcsák, amik a marás miatt a betét felületét is jobban karbantartják, valamint jobb hőelvezetésű, kevésbé eco, mégis gyári betétek. Ez az elmélet.

Összerakás után az autón be kell nyomni a fékpedált, majd behúzni a kéziféket. Ezzel visszaáll szerviz módból, és el lehet kezdeni a bejáratást.
Az első kb 20km meg is volt, körülbelül követve az AP Racing "brake disc bedding in" útmutatóját.

A visszafelé úton, miután már elhagyta az első fékezésekkor hallható kis karistolást, morgolódást, érezhetően elkezdett fogni a fék. 85-90km/h-ról pici lépcsőkben fékezgettem 60km/h környékére. A morgás megszűnt, és egyértelmű, hogy most fog, nem billen egyből előre az autó, sokkal jobb a fék érzet.

>> Tuning és extraSanyiJTD // Alfa 166 2.4 JTD 10V // 2024-09-19

Attól ,mert az autó eladó még nem tojunk rá. A motortér burkolatot lekoptatta a hangszigetelő szivacs. 1-2 munka közé beiktattam ,és újra fényeztem. Minden patent pótolva van, remélhetőleg már nem ér hozzá a burkolathoz.

Az autó még eladó! Hasznaltauto.hu

Unatkozó bohócok után jó lenne beszélni komoly emberrel is. :D

 
>> SzervizPBali // Alfa Giulietta 1.4 MAir Distinctive // 2024-09-19

Egy posztban 2 vonal:

Éves olajcsere - Riegler Győr (Most már Carnet)

Km: 149.300 km

Éves olaj (Selénia) és összes szűrő cseréje. (Kb. 8000 km-t mentem a legutóbbi olajcsere óta)

Kiégett egy xenon izzóm, nem mertem nekiállni magam, így összekötöttem az olajcserével. Ide az anyagot én vittem.

Kényszerpályán mozogtam, mert nem akartam sokáig “fél szemmel” közlekedni, szabit nem tudtam kivenni, hogy Várpalotára menjek, így maradt a kézenfekvő helyi márkaszerviz.

Költségek:
Osram Xenon D1S 35W Xenarc Cool Blue Int. - szállítással 51.750 Ft (50760+990)
Olaj és szűrőcsere + izzócsere munkadíj - 113.680 Ft

Vészvillogó kapcsoló csere - otthon

A feketeleves, ez a kapcsoló gyári új verzióban ca. 40e Ft...(Alin, eBay-en sem jöttem volna ki olcsóbban)
Kiszállítva 42.170,- Ft volt (Autócentrum Szabótól rendeltem)

Sajnos mikor a kapcsoló felületét le akartam takarítani, egy pontig egész szép lett, majd az utolsó törlésnél lejött a fekete szín és a képen lévő állapotba került...Túlságosan szem előtt van, nem akartam nézegetni...(Ennyit mondjuk többet nem szeretnék egy ilyen dologra költeni...)

A cserére otthon került sor, Forrás Robi barátom és a Youtube intelmei alapján.

 
>> SzervizAttis // Alfa 159 benzin // 2024-09-18

Szombati napon el akartunk menni a piacra. Beült a család az autóba én pedig nyomtam a start gombot, de semmi. Rámérve az akkura 10 volt alatt volt a feszültsége, ami azért bosszantó, mert se nem állt hosszabb ideig és az akku sem volt öregebb, mint 2-3 év.
A Power Electic helyett rendeltem bele Exide premium 72 Ah-s akksit a ZS+U-tól.

 
>> AutóápolásGyapi Ɨ|ѯ // Alfa 159 2.2 JTS berlina // 2024-09-17

Megérdemelt már egy polírozást.
Csillog-villog

 

Kis kitérővel hazaindultunk. Bő 500 km várt ránk.
Az útiterv most is változott, két hágót kihagytunk, mert az utcakép - hogy is mondjam - nem túl szép utat mutatott.
Egy huszast bedobtam a helyi benzinkútba, adott érte bő 10 liter benzint. Számításaim szerint bőven ki kell hogy tartson Ausztriáig.
Szóval két hágó következett mesébe illő tájjal:
1.790m Sella Ciampigotto
1.760m Sella di Razzo
Aztán elérkeztünk a Lago di Sàuris-ig. Itt utasítást kaptam hogy forduljak jobbra a duzzasztó gátra. (6.kép)
Innentől indult az igazi hegyi kaland. A gát egy hosszú egy sávos alagútba torkollt és innen gyakorlatilag hasonló szélességben folytatódott. Fel és le 16 km rengeteg szűk kanyarral az erdőben.
A hegytetőn előtt egy kemping-szálloda-étterem kombó 1.417méteren, a Rifugio Tita Piaz , ahol ittunk egy igazi olasz kávét. (10.kép) A kanál feléig nem ér, a hozzá adott cukor fel se tud oldódni benne, de olyan koffeinbomba hogy pezseg a nyelvemen, majd Tarvisio-ig egyet se pislantottam :-)
Ilyet más országban nem kapsz. Itt alap ital és mint itt is, szinte mindenhol 1,30€.
Nem messze ott a hágó: 1.428m Pura-Pass
Lefelé is hasonlóan kalandos az út. Gyakorlatilag autóval csak az étteremnél találkoztunk, ja meg egyel a hágón.
Mint idefelé most is elkerültük az autópályát de most bementünk Tarvisioba.
Egy jó ebéd (11.kép) és egy újabb olasz eszpresszó után haza indultunk.
Ausztriába átérve Villachban tankoltunk. (Titkos tipp a kút - közel a pályához és jóval olcsóbb a pálya benzinkútjainál.) Meglepődtem hogy "csak" 1,459€ a benzin, tele is töltöttük PHuBi hasát.
A magyar határon értük el a 110.000 km-t.
Innen még 62 km várt ránk hazáig.

 
>> SzervizGeorge1990 // Alfa 147 1.9jtdm Q2 // 2024-08-30

Kaptam a barátomtól egy feszitot, és egy gőrgőt,egy jó szìjat.
Vettem meg szabadonfutót, kicserelni öcsém segített.

 
>> SzervizGeorge1990 // Alfa 147 1.9jtdm Q2 // 2024-09-17

Klíma hűtő csere megtortent. Az eredmény tökéletes.

 
>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa Giulia 2.0 Super // 2024-09-18

Ezt a bejegyzést tuning és extra kategóriába soroltam, mert remélem sikerül a gyári kacathoz képest egy jobb hátsó féket összerakni. Nem szerettem volna arra pénzt költeni, hogy az autót vizsgálgassák. Egy óra márkaszervizes rezsióradíjból pont megvan egy szett új hátsó fékbetét. Ha Budapestig kell menni ezért, akkor majdcsak a tárcsák ára is.
Fórum olvasás, Tarox-szal levelezés után valami ilyesmi körvonalazódik:

1. A tárcsa anyaga legyen jó. Mind ugyanaz a szürkeöntvény elvben, gyakorlatilag vannak különbségek, és a gyártás, hőkezelés (ha van) milyensége is számít.
2. Mivel a túlmelegedés a valószínű diagnózis, semmiképp nem kerül fel újra ATE tárcsa, és ha lehet a hőelvezetésen javítsunk.

A sok opció végigpörgetése után a Rotinger mart tárcsa és gyári betét kombinációra voksoltam. A Rotinger anyagára jó visszajelzéseket találtam, nem kopik, nem ég meg. Sima tárcsa párti voltam, azonban a Tarox-tól kifejezetten javasolták valamiféle hűtési megoldás választását. Hogy miért a mart?

A fúrt tárcsák fő funkciója anno az azbesztes betétek súrlódásakor keletkezett gáz elvezetése volt. A mai betét anyagok már nem képeznek ilyen gázokat. Továbbra is van hűtőhatás, de az a mart esetén is.
A fúrt tárcsákat lényegében ipari oszlopos fúrón készítették eredetileg. A gyártástechnológiája egyszerű. Ugyanakkor nagyon megbontja az anyag integritását, hamarabb vetemedik, reped a furatoknál magas hőterhelésre.
Ezzel szemben a mart tárcsa kevésbé hajlamos a repedésre.

A betéteket a tárcsa bemarásai teljes felületen mint egy penge simítják. Így remélem egy kis plusz betétkopás árán az egész rendszer egyenletesebben kopik, és összességében tartósabb lesz.