Blog
Régóta kitűzött cél volt meglátogatni a Déli-Kárpátok két híres autós célpontját, a Transzalpinát és a transzfogarasi utat. Rengeteget lehetne erről írni, Laci meg is tette, úgyhogy igyekszem a legfontosabbakra, meg eddig el nem hangzott részekre szorítkozni.
A lényeg: A Transzalpina déli szakasza (kb. Obarsia Lotrului és Novaci között) Kelet/Közép-Európa minden bizonnyal egyik, ha nem a legjobb autós élményútja. A Giulia Quadrifoglio pedig egy olyan vezetésti élményt nyújtó autó, amitől még a nem autórajongóknál is megbizsereg valami. Most tegyük össze a kettőt... Hiába írnék oldalakat, ezt nem lehet elmondani, ezt meg kell élni. Beteszek majd 2 videót, amit én vágtam. Egy kép többet mond ezer szónál, talán egy videó elég lesz 1 millió szó helyett is ;)
4 napot, 3 éjszakát tett ki a túra. A lényegi szakaszt Szászsebestől számítom, odáig csak utazás volt. Az 1. képen igyekeztem szemléltetni a bejárt útvonalat.
1. nap (kék, északról dél felé): Szászsebes-Obarsia (Transzalpina (67C) északi) szakasz megtétele után még úgy döntöttünk, hogy van elég időnk, hogy felfussunk a déli szakasz első csúcsára, a büfékig. Így egy szűk óra alatt azt is megjártuk oda-vissza. Szombat du. 6 után már nem volt annyira forgalmas. Utána a 7A-n elmentünk a Voineasa-ban lévő szállásunkig.
2. nap (lila, oda-vissza): Transzalpina déli szakasz volt a teljes program. A 7A-n vissza Obarsia-ig, majd fel a második csúcsig. Ott kicsit szétnéztünk, majd továbbhaladtunk déli irányban. Itt már megvolt a villanyautós feeling (hatótáv-para), a hegyen ugyanis nincs benzinkút. Ami van, ott pedig nincs 98 (vagy magasabb) oktánszámú benzin. A legközelebbi ilyen kút Ciupercenii mellett van, a déli szakasz aljától még 20 km-re. Végül elértük azért. Visszafelé is ugyanilyen élvezetes ez a szakasz. Tény, hogy a forgalom ezen a vasárnapi napon erősnek volt mondható. Szerencsére a Q-val ez nem jelentett különösebb problémát, hegymenetben is simán lehetett vele rövid szakaszokon is előzni.
3. nap (narancs, oda-vissza): Transzfogaras. A 7A-n keletre, majd onnan a 7-esen északra indultunk és északról támadtuk meg a legendás utat. Mondták, hogy a burkolata nem olyan jó, mint a Transzalpinának és kevésbé az autózásról szól, mint inkább turista célpont. Az északi szakasz alsó része egyébként már sok helyen új burkolatot kapott, a fényképekről ismert szakasz viszont még nem. De az igazán rossz minőségű burkolat a déli oldalon van. Élményautózós szempontból egyáltalán nem tetszett, így utólag inkább ki is hagytam volna. Itt jó fotókat lehet csinálni, nem jókat autózni. Jeremy Clarkson-ék állítása, miszerint ez lenne a világ legjobb autós útvonala, egész egyszerűen nem igaz!
4. nap (piros, keletről először dél, majd észak felé): Szállásunkról újra elindultunk a Transzalpina irányába. A többiek ráfordultak az északi szakaszra, hazafelé véve az irányt. Én viszont úgy voltam vele, hogy ha már egyszer itt vagyok, felfutok még egyszer a második csúcsig. És milyen jól döntöttem! Kedd volt, az előző napokhoz képest szinte üres volt a déli szakasz. Aznap autóztam ott a legjobbat. Még utoljára kigyönyörködtük magunkat a tájban és az útban, aztán mi is elindultunk hazafelé az északi szakaszon.
A túra garázstól garázsig olyan 1900 km-t tett ki, ami alatt cirka 300 liter benzint evett meg a gép. A hegyesebb részeken a két tankolás közötti átlagfogyasztás volt, ahol közelítette a 19 liter/100km-t.
Ez az út azok közé az élmények közé tartozik, amiért érdemes élni.
Az ígért videók:
Reels 1
Reels 2
Múlt héten pénteken végre megoldódott egy március óta tartó kálvária. Nem tudom, hogy csak nekem nem volt szerencsém, vagy tényleg ennyire rossz a helyzet de már mindegy is.....
A történet ott kezdődött, hogy még februárban (a téli álom kellős közepén) nem volt más lehetőségem, el kellett volna induljak a Brerával. Hát ez nem sikerült. Elsőre be sem indult majd aztán "háromhengerezett" jónéhány percig amíg végre kisimult. Ezt betudtam annak, hogy télen nem használom és talán az üzemanyag vagy valami más apró lerakódás okozta ezt. Persze nem bírtam magammal és másnap - harmadnap ismét próba. A jelenség ugyanaz volt, úgyhogy nem is erőltettem, mondván márciusban megy a szokásos olajcserére, átnézésre, majd ott megoldják a bajt. Eljött a szerviz napja, leadtam az autót elmondtam mit szeretnék (mondjuk amúgy is tudják) és kértem, hogy derítsék ki mi okozza ezt a hidegindítási problémát. Pár nap múlva szóltak, hogy a szokásos szerviz készen van, azonban a háromhengerezést nem tudják orvosolni azonnal, mert a hibakódok alapján lehet gyertya hiba, fals levegő, legrosszabb esetben injektorhiba, viszont találtak az egyik szívógumin egy átmenő repedést úgyhogy szerezzek be egyet aztán kicserélik először, hogy a legkisebb felől haladjunk a legnagyobb felé. Itt még semmi nehézség nem volt, telefon - bontó - megrendelés - két nap múlva nálam volt 4db szívógumi. Soron kívül kicserélték de a helyzet nem javult. Akkor abban maradtunk, hogy menjen a gyertyacsere. Megrendelték nekem és rövid időn belül be is szerelték, majd elkeseredve hívtak, hogy a hiba még mindig nem szűnt meg....., tehát 100% ig biztos az injektorhiba. Na a kálvária igazán csak innen indul. Közölték, hogy keressek bontóban, mert a 2.2 JTS-be való injektor már nem rendelhető termék. (más forrásokból megtudtam, hogy még az utángyártott gyártását is leállították évekkel ezelőtt) Gyorsan végig hívtam az itthoni összes nagyobb bontót de sehol sem volt, sőt egyik helyen sem biztattak lesz-e egyáltalán. Jöttek a kisebb bontók, ismerősök, ismerősök ismerősei stb.... de semmi. A felújítást egyik cég sem vállalta, sőt felújított beszerzését sem tudtam semelyik ezzel foglalkozó műhellyel elintézni, mert nem vállalták. Már az életemet eltelfonáltam és injektor sehol, semmilyen formában!!! Itt már bőven május végét írtunk, mikor jött az ötlet, hogy Allieexpress-t meg lehetne próbálni. És bingó!!! Cikkszámtól kezdve minden stimmel, és az új ár töredékéért. (Ez mondjuk nem releváns hiszen nincsen új csak az ára van kiírva ) Sokan bíztattak, hogy nem lehet vele gond rendeljem meg. Így is történt és jött a várakozás. 20 napra garantálták a szállítást, természetesen előre utalás ellenében. Húztam a fogam de legyen. Gyakorlatilag eltel a június is tehát kéntelen voltam AlfaCity-re ilyen hibával elmenni, de szerencsére ahogy írtam is korábban, gond nélkül megvolt az oda-vissza út, de nem örültem, hogy így kell vele menjek.
Bőven július volt már amikor kaptam egy e-mailt, hogy sorry mégsem tudnak Magyarország területére csomagot küldeni, úgyhogy visszautalják a teljes vételárat. Szóval teljesen feleslegesen vártam egy hónapot, de legalább a pénzem visszakaptam. (Egyébként nem is értem mi az hogy nem tudtak az országba csomagot küldeni de már nem idegesítem magam rajta.)
Itt jött egy újabb isteni sugallatt, hogy megkérdezem a tavalyi City-n megismert barátomat aki Romániában él, és autókkal foglalkozik, nem tudna-e esetleg intézni valamit. A helyzet ott sem volt más. Természetesen vadi újat náluk sem lehet beszerezni, de telefonált kettőt és csak annyit kérdeztek tőle, hogy „mennyi kell?” Szóval Romániában, mint kiderült hegyekben állnak ezek az injektorok, úgyhogy gyorsan nyélbe is ütöttük az üzletet, és így legalább találkoztam is a rég látott ismerősökkel.
Itthon a szervizben gyorsan be is szerelték mind a négyet, kapott egy hibakód törlést és egy gyári beállítást, és láss csodát azóta megszűnt a hiba. Arra nem térnék most ki, hogy mi a véleményem arról, hogy itthon 3-4 hónap alatt nem lehet egy alkatrészt beszerezni, a szomszédunkban pedig 3 perc alatt megoldódott a történet. Szóval egy a lényeg a beavatkozás sikeres volt, és az autó úgy jár, mint a Svájci óra, és azt se bánom ahogy haladtunk a hibák feltárásával, mert így legalább új gyertyák vannak benne, és a szívógumik is sokkal jobbak kerültek rá, mint amik fent voltak.
Mostmár csak ki kell használni amíg még jó az idő.
Pedig ezt már cseréltem egyszer... Most ismét visszatérő check engine és P0141 (hátsó lambda fűtés szakadt) hibakód. A gyári cikkszám alternatívájaként hozták a katalógusok ezt a Bosch szondát, kipróbáljuk.
104.120 km
Kivillant a kopásjelző, cseréltettem az első fékbetéteket. A szokásosnak mondható Ate szettet kapta.
102.342 km
Nekiláttunk a GL szem cserének. Amit előző blogbejegyzésben írtam, a 19-es kerékkel borzasztó instabil lett az autó hátsó része, ezt megfejelte ,hogy elkezedett nyikogni ,mint valami lovaskocsi.
Berendeltem a GL szemeket (tedgum), hátsó hidat kihúztuk az autó alól. A GL szem kipréselése még hagyján ,de a bepréselése nem könnyű feladat, tekintve ,hogy nincs külső fém része ahol lehetne nyomni modnjuk crova fejjel... De megoldottuk. További bontást követően konstatáltuk ,hogy a stabilizátor pálcák nagyon szar állapotban vannak, abból is rendeltem újakat. Kerékcsapágy lehúzásakor a tengelyen fent maradt a csapágy egy része, a bal oldalt 2perc alatt összeraktam, a jobb oldalt 3óra alatt sem sikerült.
Présnek aláraktam, valószínű itt én hibáztam, elrepedt a csapágygolyó háza. Lett volna donor amivel összerakható ,de jobbnak láttam venni egy új csapágyat, annak ellenére ,hogy borzasztó drága.
A hosszú hétvége miatt, jó pár napot aknán töltött alkatrész hiányában, így kicseréltem a pár hónapja megvett kézifék köteleket, mert ami fent volt szintén elég trágya állapotban volt, gyorkötözőkkel felkötve, megtörve, szétnyílva, illetve észrevettem ,hogy indulás után kiengedett kéziféknél még fogja az egyik kereket pár másodpercig.
Nagyon tudok gratulálni valamelyik előző tulajnak aki a kézifékkötél cseréhez nem vette ki a hátsó ülést ,hogy felhajtsa a szőnyeget, egyszerűbb volt megvágni a padlószőnyeget a konzol mögött, ezzel visszafordíthatatlan károkat okozva...Barom.
Mivel az autó még mindig aknán volt, én meg nem tudok ülni a seggemen lemostam az autó alját, és lefújtam 2K Cobra ,kvázi plató festékkel. Brutálisan jó bevonat. Tekintve ,hogy az autó alja fantasztikus állapotban van a korához képest, ezt szerettem volna megőrizni. Nagyjából 3helyen kellett 2cm-en drótkorongoznom, epoxyznom, és mehett rá a cobra.
Megjött a csapágy (GSP), összeraktam, végre mehetet alá a fék, kerekek.
Próbakörön az autó hátulja már nem táncol erőteljes kormánymozdulatra, a nyikogás megszünt. A kézifék jól teszi a dolgát. A munkát sikeresnek tekintem.
u.i. a hátsó híd leszerelésénél minden hozzáférhető fém alkatrészt drótkorongoztam, lefestettem. (stabrúd, csonkállvány, tanktartó pánt, féktárcsa porvédők stbstb )
Minden csavart zsíroztam, féknyergeket kitakarítottam, csúszkákat újra zsíroztam.
A bal oldali kilépőfény nem működött. Utánanéztem. Nem lepett meg a dolog, az aliexpresses hulladék (amúgy Alfa logót vetítő hányinger :D) volt rossz. Jobb oldalon -sajnos- működött. Gyárira szerettem volna vissz alakítani ,de ledpanelt egyszerűbb volt szerezni így kicseréltem, a hátsókba pedig kicseréltem az izzókat ledre, hogy egységes legyen.
Köszönet a futómű szerelésért Apósomnak!
Folyamatosan a 30+ fokokba dolgoztunk, kemény munka volt.
A munkafolyamat zárásaként lemostam, Koch Chemie PH semleges samponnal.
Sorry az idiótán össze-vissza forduló képekért, sajnos nincs megoldás rá az oldalon jelenleg…
Nálunk is előjött a jellemző hiba, így ma nekiestem és kicseréltem ezt az alultervezett alkatrészt. Szerencsére az alkatrész olcsó és a csere sem nagy ügy, így gyorsan és kis pénzből orvosolható a probléma. Én az Alfa Depónál vettem több más alkatrésszel együtt, így a pontos árára már nem emlékszem, de talán vmi 4e ft volt a vége.
A Fiatalkatrészeknél a legolcsóbb, ott 3190 forintért be lehet szerezni: link
OE száma: 51827753, 51851495, 51851496
Göngyölített vételár: 3.374.000 ft
Folytatom a hibák eltüntetését, így most a motorburkolat került sorra.
A szerelő szerint gyakran eltörnek a helytelen leszedés miatt a csatlakozó fejek, sajnos a miénk is így járt, ráadásul a hőterelő lemez már külön életet élt, így rettenetesen zörgött is.
Hosszas keresgélés után sikerült szereznem egy bontott darabot 13e forintért, aminek nagyon megörültem, mert sok helyen azt mondták, hogy reménytelen, annyira sokan keresik… A beszerzést innen is kösz Gyuri (Alfa Depo)!
A letisztogatas után csak fel kellett pattintani a helyére és már kész is vagyunk!
Göngyölített vételár: 3.370.000 ft
A nyári úton Svájcban megszűnt navigálni az iGO-m. Az ok egyszerű volt, a régi progi valahogy nem tudta megemészteni a 2024-es olasz térképet. Szerencsére készültem erre és googliban is el voltak mentve az útvonalak, tudtam telóval navigálni.
Rendeltem egy 7'-os kütyüt ami vezeték nélkül tudja közvetíteni a telót (AA & Carplay), felcuppantottam a navi helyére, párosítottam a telóval és tettünk egy próbakört a Balcsira.
08.23.
Véglegesítettem a beépítést. Tegnap a próbaúton a teló töltőjével használtam mert USB C csati van rajta. Kicsit gyenge volt a hangja és néha elvesztette a kapcsatot a telóval. Most rájöttem hogy miért.
Egy furcsa feliratot találtam a hozzá adott töltőn (3.kép). Amikor beszereltem rá kellet jönnöm hogy nincs benne semmi. A 12V-ot direktbe nyomja a kütyübe. (A telefon tuti nem díjazná.) E telótöltö csak 5V-ot ad le az egy kicsit kevés lehetett neki.
A tartóját is átalakítottam hogy stabilabban álljon. Így nem lehet állítani, de nem is kell.
Adtak hozzá egy tolató kamerát is. Ha nagyon nem lesz mit csinálnom be is szerelem...