Blog
Párszáz km-rel a hátunk mögött kezdünk összeszokni.
Volt egy kis frász részemről amíg ideért, de minden úgy alakult ahogy nekiindultunk.
Maximálisan megfelel az elvárásoknak, egyelőre semmi bibi, szinte új az autó.
Szokatlan az RWD, elsőre idegen volt a komfortos futóműhangolás,
de kezdem úgy érezni, hogy a napi közlekedés komfortján túl tudja amit egy kvázi sportos autónak tudnia kell, bár még nem éreztem rá ennyi idő alatt.
Remélem nem bánom meg az 200 paci RWD-t, az alapelgondolás Veloce volt.
Ezúton is köszönöm Erhard cartársnak a segítségét!
Olaj és szűrőcserék 271600km költség 0ft Kócosw-tol kaptam az első olajcseréhez olajat(motul) szűrőket.
Szükség lesz egy bal alsó lengőkarra, koppan. Jövök hét hétvégén annak a cseréjét is beiktatom.
Sikerült úgy megállnom, mikor októberben szereltem fel a dobbetét-védőt és a kocsi kerekeinél matattam, hogy egy csavarnak, mely a hátsó abroncsba fúródott, pont látszott a feje. Ki tudja, mióta lehetett ott... (vagyis aug. közepénél biztos nem régebben, mert akkor rakattam fel azokat a gumikat). Nem eresztett, így mivel már épp leraktam a kocsit a télre és már nem terveztem utat sehova, nem nagyon idegeskedtem rajta.
Beszéltem a gumissal és mondta, hogy majd csörögjek rá és guruljak oda, megnézi mit lehet tenni. Idén kicsit korábban érkezett a hideg, így október végétől már eléggé be volt táblázva a gumicserékkel. Időpontot kb. másfél hétre tudott adni, viszont én csak jó időben, szárazon gurultam volna oda. Esőben, de főleg hóban, latyakban nem. Az időjárást pedig másfél hétre előre nem lehet kiszámítani. Erre rájött, hogy a november és a december is elég csapadékos lett, így végül újév első hetében jutottunk oda, hogy meglátogassam.
Sikerült is kapásból úgy leparkolni, hogy a csavar pont látszódott. A gumis egy fogóval megmozgatta kicsit, egyből elkezdett sziszegni. Oké, akkor ez átment rajta...
Lekapta az abroncsot a felniről és kiszedte a csavart. Kiderült, hogy egy viszonylag kisebb facsavar és egyenesen ment keresztül a futófelületen, tehát szerencsém van, könnyen javítható.
Persze kicsit aggasztott, hogy mennyire biztonságos így a gumi, hisz azért be szoktak figyelni 250 km/h feletti sebességek is. Megnyugtatott, hogy ezzel nem lesz gond, mivel egyenesen ment rajta keresztül, nem nagyon roncsolta a teherviselő szöveteket. Ennél jóval nagyobb lyukat is javított már egy X6M abroncsán, ami mégiscsak bő 20%-kal nagyobb teljesítményű és jó 50%-kal nagyobb tömegű autó, mint a Giulia Q. És az elfutott vele addig, amíg le nem kopott róla a gumi.
Hát jó. Az enyémbe végül a legkisebb, 3 mm-es gomba is majdnem nagy lett. Így aztán, hogy végignéztem a javítás menetét is, megnyugodtam, hogy nem lesz itt gond, ennek bírnia kell.
Egy új abroncs 150 ezerbe került volna, így megúsztam 7 ezerből :D
Ma a 147-esen is megvolt a szokásos januári kisszervíz, de becsúszott némi extra.
- motorolaj: SAE10W-40 Selenia 20K ACEA A3-96 CCMC G5API SJ
- olajszűrő
- levegőszűrő
- pollenszűrő
Futómű át lett nézve mert volt nyikorgás, de nem tallt semmit a szerelőm, nem lóg semmi, szilentek jók, úgyhogy be lett fujkálva minden. Majd idővel előadja magát a hiba.
Bal első ajtón alul a kilépőfény világítás búrája le volt esve, az vissza lett rögzítve.
Jobb hátsó hangszóró ki volt esve félig, vissza kellett ragasztani, mert el voltak törve a fülek.
A rádió néha egyik oldalon – egyszer a bal, másszor a jobb oldalon – nem szól. Sajnos ezzel egyelőre nem tudott mit kezdeni a szerelő, mert hogy most tökéletesen működik.
Csomagtérvilágítás nem működött, ki lett mérve a hiba, sajnos csomagtér zár mikrokapcsoló. Ha minden igaz, akkor holnap lesz bontóból csomagtérzár.
Hátsó rendszámtábla világítás izzó lett cserélve.
Hátsó rugók: hát igen, a múltkorban úgy alakult, hogy beültünk öten, köztük én a 105 kilómmal és a fiam, a másik 100 kilóval, és egyik kanyarban hallottuk, hogy valami nem oké. Most, ahogy szét lett szedve, kiderült, hogy az egyik hátsó rugó törött volt. Viszont a stabpálcákat is cserélni kellett, mert úgy be voltak rohadva, hogy csak roncsolással jöttek ki.
A motoron vannak olajtaknyolás nyomok, kell is kb. 2-3 havonta olajat utántöltenem, úgyhogy vagy holnap, vagy jövő hét szombaton a szerelőm csinál egy motormosást (ő tudja, hogy mit és hogyan szabad a gőzborotvával mosni), majd utána pár nap elteltével ránéz, hátha kiderül honnan szivárog az olaj.
Az ARKANGYAL egy elég érdekes felszereltségű autó. Minden szempontból full alap, de nagy navi van benne.
Mivel én kizárólag hardrock-ot és heavy metal-t hallgatok, sohasem hallgattam rádiót, mindig CD-ről a zenéimet. Viszont már egy jó ideje a fejegységem szarakodott, volt, hogy egyik nap lejátszott egy számot, msnap kiírta, hogy CD error, vagy éppen átugrotta az adott számot, amit előző nap még lejátszott, volt, hogy eredeti műsoros CD-re kiírta az error-t. Sokszor csak úgy volt hajlandó együtt működni, hogy kocsi leállít, gyújtás le, fejegység kikapcsol, majd minden újraindít. Ráadásul ez a fejegység még nem is Blue&Me volt, hanem a régebbi.
Elegem lett.
Beruháztam egy Pioneer SPH-DA230DAB fejegységre. Eredetileg a 160-as típust akartam megvenni, de mindenki azt mondta, hogy az full alap...kb Dacia Duster-be való. Viszont a 230-as típus meg nem kapható Magyarországon, csak az utódja, ami meg 200ezer felett van.
Szerencsére van egy kollégám a németországi társvállalatunknál, aki volt olyan kedves, hogy megvette nekem kint Németországban és beküldte postával úgy, hogy még épp bekerült a karácsonyfa alá. Ráadásul kint annyiba került, mint itthon a alap verzió.
A többi szükséges cuccot (ld. alább) a www.autodvd.hu cégtől rendeltem:
- Ant. Adapt. ZRS-SA-1 antenna szeparátor din dugó-iso aljzat [8544]
- Rád.ker CT23AR10 (D) Alfa Romeo 159, Brera, Spider [39269097]
- Ant. Adapt. ZRS-AA-1 antenna dugó egyenes [8544]
- Kormányadapter CTMULTILEAD.2 chinahu lead [85444290]
- ISO ZRS-ISO-ISO [8544]
A KORMÁNYTÁVVEZÉRLŐ ADAPTER, CAN-BUS (CTSAR002.2) kellett volna még, de Shadin barátom azt mondta, hogy ne vegyek, mert van neki régről egy darab elfekvőben.
Most az új évben tudtuk összehozni, hogy Shadin is ráért és én is, úgyhogy elgurultam hozzá jan.3-án Százhalombattára és beszereltük.
Mondjuk amivel szopni lehetett, azzal szoptunk is.
- a gyári keret 4kiszedéséhez ki kellett szedni a teljes középkonzolt, mert négy csavar csak hátulról hozzáférhető
- a műanyag belső keretből 2 milimétert csiszolni kellett, hogy beférjen a fejegység
- az univerzális (159-specifikus) beépítőkeret csavarjai elsőre nem akartak passzolni a fejegységen lévő lyukakba
- a kormányvezérlő csatlakozó beállításához kétfajta leírás van, az egyiken a 7-es kapcsoló ON a másik szerint OFF állásban kell legyen...kellet pár izzasztó óra, mire rájöttünk, hogy emiatt nem akar működni (az én kocsimban ON állásba kellett rakni)
- végül a beépített mikrofonnal nem akart működni, úgyhogy kénytelenek voltunk a PIO saját mikrofonját használni.
Lényeg, hogy összeállt a cucc, de elment vele gyakorlatilag vagy 6 óra.
Úgy lett bekötve, hogy amikor leállítom a kocsit, akkor ne kapcsoljon ki, mert én autó takarítás közben imádom bömböltetni a zenét.
A mikrofon vezetékét az anyósülés felőli elülső oszlopban ma a szervíz sorná vezette el a szerelőm, mi azzal már nem akartunk kínlódni. Tudom, a vezető oldalon szokás, de egyszerűbb volt nekünk berakni a kesztyűtartóba, a szerelőm pedig onnan vezette tovább. Vezetékhossz volt bőven.
Az USB csatlakozót is mi csak kivezettük a kesztyűtartóba, a szerelőm pedig az anyósülés oldalán a kárpit mögött szépen bevezette a középkonzol és a váltó burkolata közötti résbe. Egy USB-foglalat profibb lenne, de nem akartam egyelőre semmit szétfurkálni. Egyelőre így lesz. (Btw azért kell az USB csati, mert a kurva iPhone esetében a CarPlay csak vezetékes kapcsolattal működik)
Összességében én magam semmit sem tudtam hozzátenni a beszereléshez, de Shadin barátom profin megoldotta az egészet, kente-vágta, hogy melyik vezeték micsoda, amit meg nem, azt tudta, hogy hol nézzen utána az ePER-ben. Nekem kínai volt az egész.
Szóval ezúton is HÁLÁS KÖSZÖNET SHADIN-nak !!! Nélküle ez a projekt nem valósulhatott volna meg.
Amúgy bazi jól szól, könnyen kezelhető a kijelzője, szóval örülök, hogy végül megléptem ezt a dolgot.
Megjegyzés: ha valaki nagy navis gyári fejegységet akar cserélni bármire is, vigyázzon, mert nagyon nem mindegy milyen beépítő keretet vesz. A 159 nagy navis fejegység kivágása a középkonzolon ugyanis nem a standard 2DIN méret, hanem néhány miliméterrel nagyobb!
Semmi extra, csak a szokásos januári kisszervíz:
- motorolaj: SELENIA SAE WR PE (Pure Energy) 5W-30 ACEA C2 FIAT 9.55535-S1
- olajszűrő: Hengst
- fékolaj: TUTELA TOP 4 Contractual Technical reference Nr. F001.A93 FIAT 9.55597 (71 ezer km van benne, és 70-ezrenként cserélni kell)
- levegőszűrő
Most a szűrőcserénél derült ki, hogy a levegőszűrő ház alja el van törve. Nem tud falschot szívni, de nem tömít rendesen víz ellen. Holnap hozok bontóból komplett házat, az amint lesz ideje a szerelőmnek, azonnal cserélve lesz.
A külső hőmérsékletérzékelőm néha megbolondul (volt, hogy nyáron a 30+ kánikulában kiírta, hogy jegesedhet az út, mert -5 fok van :) ). Kerestem bontóból, de mind szar. Venni fogok gyárit, de az sajna 20-25k Ft.
Az első fékbetéteim és a tárcsát is cserélni akartam, a szerelő szerint még van benne kb. 10ezer km, de nem várok annyit, tavasszal csere lesz. Azért nem lett most kicserélve, mert most év elején még hiányosak a készeletek az alkatrészkereskedésekben, én pedig nem azt akarok venni, ami van, hanem azt amit tényleg szeretnék, valamint ár-érték arányban megfelelő.
Most Zimmermann tárcsa van fent Ferodo betétekkel. Ha cserélem, akkor ezekre gondoltam:
- ATE powerdisc
- FEBI Bilstein
- EBC turbo grooved
- TRW DF
- Rotinger high performance
- Brembo xtra line
Mindenképp mart-lyuggatott tárcsát szeretnék.
Ami még tavasszal vár az az, hogy kiszedjük a 3 hűtőt és átmossuk. Szerintem a 15 év alatt rengeteg kosz felgyülemlett már közöttük. Akkor tartunk egy állapotfelmérést is, és ami cserés, azt cseréljük is.
Szóval amint kitavaszodik:
- első fékek
- hűtők
- hőmérsékletszenzor
Együtt volt a szervíz a feleségem 147-esével, a kettő együtt került 175ezerbe, ebből a 159-es 65ezerbe került.
Az eredeti felniken levő téli gumikat eladtam 32ezer HUF-ért és rendeltem 4 db Hankook Kinergy 4S2 195/65 R15 méretű 4 évszakos gumit. Kicsit fura nekem ez a keskeny méret a nagy autó alatt, de mivel ez volt a gyári ezért meg szeretném próbálni. A gumigyártók sok fejlesztésének köszönhetően ma már egy top minőségű 4 évszakos elvileg tudja vagy túlszárnyalja azt a szintet, amit a 90-es évek elején a nyári/téli verziók elértek.
Tyrereviews-os tesztek alapján a Hankook az optimális választás ebben a kategóriában. A Michelin előnye havon jön elő, de az felénk ritkán fordul elő. Ráadásul ez egy hobbi autó és nem hiszem hogy sokat fog havat látni.
95961 HUF-ba került szállítással a 4 gumi a "Gumi-Profi Team Kft"-től. Ebből levonom az eladott téliek árát.
Vétel után irány friss benzinért, aztán egyenesen a műhelyhez.
Belseje fél óra alatt kipattant.
Volt cigaretta hamu, cigaretta szag, kicsi penész :D
Első-hátsó ülések, kalaptartó, és csomagtér kárpitot vizes kárpittisztítóval kitakarítottam. Hátsó lábtérnél valahol beázott, a padlószőnyeget felvettem, az alatta levő zajcsillapító lap is vizes volt. Eléggé aggasztó volt, hogy elrohasztotta-e a padló lemezt,illetve mióta lehet ilyen. Szerencsére hibátlan, kiszárítás után vissza került a helyére.
Januári 15fok szépen megszárította az üléseket.
A padlókárpit is ki lett tisztítva, a kívülről nem nyíló jobbos ajtó megjavítva.
A lista még borzasztó hosszú.
És még most sem tudom mire fogom használni ezt az autót. 😅