Blog

>> SzervizKismaxi // Alfa 156 1.9 JTD SW // 2011-03-10

Lecseréltük az olajat és a bal első felső lengőkart. Remélem egy darabig csend lesz az utazások során.

 
>> EseménySKrisz // Alfa Spider / GTV V6 TB Rosso // 2011-03-28

Az új családtaggal (159) érdekes szituáció állt elő a családi gép-parkban. Van egy Verde és van egy rosso vas. Ehhez érkezett egy bianco. Máris megvan az olasz avagy másik oladlról nézve a magyar tricolor :) Adjunk teret ennek a szép dolognak és íme a saját kertben összehozott Alfa találkozó képes eredménye, álá tricolor kiadásban :)))

 
>> SzervizGábor145JTD // Alfa 145 JTD // 2011-03-28

Vredestein Sportrac 3
Ami a jó tapadáshoz kell!!!
195/50 R15

 
>> SzervizBeeGee // Alfa Spider / GTV 3.2 V6 24v // 2011-03-28

Csak egy gyors post, hogy ne merüljön feledésbe a történés.

Szélvédőcsere: utángyártott üveg, gyári kerettel, Olmannál
Futóműállítás: szenvedős volt hátul, de helyretették a Budaörsnél.

 
>> SzervizPutyki // Alfa 145 1.4 Ts // 2011-04-01

180.000.km: az olajcsere kipipálva. Természetesen Selenia olaj+olajszűrő.
Mivel folyt a szervóolajam,megcsináltattam azt is.
És a szerelő tanácsára a fékeket is kicseréltettem.

 
>> EseményCgo // Alfa 156 SW JTD 16V // 2011-03-28

Az 146 JTD volt az első autóm, amely kibírta alattam a 100.000 km-t. A Tipo kirohadt alólam (75e), a Puntot eladtuk (95e), a 146 TS-nek mennie kellett (70e). A vége felé azonban már nagyon kacsingattam a 146 utódja iránt, hiszen nagyon megöregedett az évek alatt, a külső még mindig vadítóan imádnivaló, de belül már messze nem azt nyújtotta, amit elvártam, minőségre, üléspozícióra, hangszigetelésre és egyebekre való tekintettel. Aztán jött a 156. Gyors vásár volt, autó kellett és nem volt idő találgatni. Vakon vettem meg, próba nélkül, minden esélye megvolt, hogy belefussak életem legrosszabb döntésébe. Annál meglepőbb lett, mikor a 3 év után rájöttem, hogy életemben először nem unom az autóm, örömmel ülök bele és az egészséges jobbra vágyáson kívül egyáltalan nem vágyom más autóra. Ezt az érzést még tovább lehetne fokozni pár aprósággal, mint a kormány bőrözése, egy nagytakarítás, egy polír, a felnikre színes logó az elveszett helyett, a 6 euros tesco szőnyeg helyett szép fekete Alfa szőnyeget jajjaj. De hát az élet sokszor a prioritásokról szól és ez most nem annyira fontos, mint más dolgok, de a lényeg, hogy a 156 még mindig imádnivaló és életem legeslegjobb autója.

Mit is jelent százezer kilométer egy 3 éves, más által már levetett autóval? Mi az olcsóbb, jobb, kényelmesebb? Tényleg az új autó az egyetlen megoldás?

Nézzük a számokat. Aki használt autót vesz, két dologra nagyon figyelnie kell. Az első, hogy minden kopó alkatrészt cserélni kell. Nálam ez az akció csaknem 3000 €-ba került, amiben benne volt az olaj, szűrők, vezérlés, kuplung, kettőstömegű, gumik. Illetve azok a dolgok, amik rosszak voltak: relé, termosztát, generátor görgője, tartóbak. Ha erre az ember odafigyel, az esztétikumot, új autó illatot (amúgy durván mérgező) és a modernséget leszámítva szinte új autója van.

A másik fontos dolog a szívás és szívatás megelőzése. Ehhez meg kell egy jó szerelő, ami átkozottuk ritka fogalom. Nem érdemes spórolni vagy ár szerint keresni, mert az olcsó ritkán jó. Picit gyakoribb a közepesen jó szerelő átlagos árért és rengeteg a hozzá nem értő, de nagy pofájú szerelő. Ez márkafüggetlen dolog, de az Alfa esetén többszörösen érvényes. A százezer kilométer alatt rengeteget megtanultam - szerintem a legnagyobb gond, hogy a piac pénzérzékeny. Mindenki olcsónak akar mutatkozni, ezért 150 ezres kiadás mellett már nem meri megmondani, hogy még 15 ezerért cserélni kellene ezt/azt. Ez abban mutatkozik meg, hogy pár hónap múlva ez a 15 ezres dolog 80-90-re dagad. És ha a szerelőnek szerencséje van, ismét hozzá látogat a tulaj, így még keres is a dolgon. Ez sajnálatos hozzáállás, vagy simán a szakmai tudás hiánya. Summa summárum, érdemes olyan embert találni, akinek a lelkiismerete egálban van a szakmai tudással. És mindkettő egálban van a marketingjével. Főleg Alfás körökben hatalmas divat az autó és a szerelő ok nélküli fényezése, akárcsak a nagyotmondás; az értelmetlen önigazolás a feledés homályába tolja a sok káromkodást, kiadást - pénzben és időben egyaránt.

Az időm erősen korlátozva van, de ha lenne, akkor se az autó szervizelésére szeretném költeni. Ez volt az egyik oka annak, hogy eldöntöttem, 10000 km-es szervizperiódust választok. Ez a fele a gyárilag előírtnak, de egyrészt hiszek a gyakoribb olajcsere jótékony hatásának, másrészt szeretem átnézetni az autót minden tizes után, így tervezve be a szervizlátogatást és próbálva nullázni a meglepetéseket.

A százezer km alatt tehát 10 olajcsere várt. Reméltem, hogy ezen kívül messze elkerülöm majd a szervizeket. Nem sikerült. Mindössze 4 alkalommal bírtam ki a tízezres periódust, 5 alkalommal viszont kénytelen voltam újabb megállót betervezni. Viszont - mint a görbéből is látni lehet - a kezdeti nagy befektetés meghálálta magát, hiszen az egyes 10ezres periódusok (ami átlagban 11200 km) konstans kiadást hoztak valahol 15 cent / km környékén. Egy nagy bucka látható csak, ami az utolagos xenonosítás nem kis költsége volt. A lényeg azonban, hogy időben csökkenik az egy kilométer ára, tehát az öregedő autó nem kér egyre nagyobb befektetéseket, jelenleg 18 cent / km körül működünk, ami egy egész szép összeg. Főleg annak tükrében, hogy az auto-motor-sport az 1.6 KIA ceed-et 16 centre hozta ki az első 60000 km alatt. Jelenleg nincs semmi, amit ez az autó ne tudna megadni, mp3, usb meg hasonló marhaságok nem érdekelnek, a többiben meg az új modellek sem nyújtanak többet. Végeredményben tehát a három éves autó kb. harmad áron (a vételár + rendbehozatal) funkcionálisan ugyanazt tudja, mint az új. Mert az újszag, első puppantás érzése, 0 km látványa, karcmentesség ritkán ér meg több, mint 20 ezrest. Euróban.

Mennyibe is került a 100.000 km? Csak a tényeket nézve 17.989 euróba. Hatalmas összeg, jóval több, mint az autó vételára volt. De mi is kerül ennyibe?

Természetesen az autós legnagyobb ellenfele az állam, illetve az állam a benzinkutakon keresztül. 6918 €-t töltöttem át a pisztolyon keresztül a 63 literes tankba, miközben egy literért 80 cent és 1,40 € között fizettem. A biztosítás csak a kötelezőből áll, 1075€. E két kategória a kiadások 45%-át jelentette.

Hatalmas összeg el tud gurulni a kerekek irányába. Ami vigasz, hogy ez új autónál is játszik, persze a gyári garnitúrát kivéve. Én 1934€-t adtam a 8 felni + 12 gumiért, ami még nagyon jó árnak is mondható, hiszen a téli 16-os Bridgestone és a nyári 17-es Pirelli nem éppen az ócska kategória.

Ami igazán fáj, az a futómű. Erre mondja az Alfa fanatikus, hogy ez az ára a remek, sportos futóműnek. Marhaság. Ez egy elcseszett konstrukció és a körülötte kialakult legendák szülte szívatás keveréke. A lengőkarok és a stabrúd viszont bizonyítottan megcsinálhatóak úgy, hogy 30000 km-t simán kibírjanak, így ennek az összegnek illene 1500 € körül megállni. Nálam 2464€ lett, tehát egy ezres a szívásra ment. Ehhez még jön 404 € kerékcsapágyakra, de ez jobb családokban is előfordul.

Marhaságokra (váltógomb, xenon, fólia, hangszóró...) szintén elment egy ezres, de az vesse rám az első sziklát, aki nem szereti csinosítgatni az autóját. A xenon fölösleges volt, a fólia viszont remek.

Az isten nem ver bottal kategóriában volt 2 törött ködlámpa, egy új szélvédő, egy relé, motorháztartó teleszkópok, termosztat, 3 turbócső, halott hátsó ablaktörlő motor, szakadt gumilista. Együtt 915 €, ami egyben az autó hibalistája is a százezer kilométer alatt.

Az isten szerelővel ver kategóriában a már említett ezres mellett volt még 190 euró a két szabadonfutóért, amit már lopás szinten emlegetnék, hiszen a végső károm 1200€ volt az olasz kényszerhétvégével együtt. Mivel a bíróságig nem jutottunk el az ügyvédem tanácsára, ezt a kiadást átírtam a remek kirándulások részbe. A 190 €-t viszont azóta is siratom, mivel az autóban pár km-t teljesítettek csak és a végső cserét az olasz 550€-ért csinálta meg, ez a összeg a vezérlések, szíjak kategóriában virít 1200 €-ra duzzasztva azt.

Nem véletlenül hagytam a végére az olajcseréket és ami vele együtt jár. Bár feleztem a csereperiódust, 547 €-ba kerültek az olajak, szűrők. Vagyis jó 200€-t tudnék 100000 km-en spórolni és annyit megér az érzés, hogy friss olajat kap hűséges társam.

Drága? Olcsó? Nem vitatéma, hiszen kevesen tudnak érdemileg hozzászólni saját (őszinte) statisztikák hiányában.

 
>> Tuning és extraAlfaBoy // Alfa 156 SW // 2011-03-26

A gyári hifi hangja nem a legjobb, ez gondolom egyértelmű...
Így hát kénytelen voltam rögtön az elején bekábelezni a kicsikét és kiegészítésként egy JBL erőlködő és egy Crunch láda segítségét kértem :-)

 
>> SzervizAlfaBoy // Alfa 156 SW // 2011-03-24

Amint hozzám került, szerelőhöz vezetett az első út.
Szokásos dolgok: komplett vezérlés csere, vízpumpával mindenfélével.
Olajcsere (megkapta a szokásos Selénia WR-t) és természetesen összes szűrő is le lett cserélve. A vicces az volt, hogy 137.000 km van az autóban és a pollen szűrő még SOHA sem volt cserélve!!! Ilyen feketét még életemben nem láttam... Állatok! :-)

 
>> SzervizCgo // Alfa 156 SW JTD 16V // 2011-03-28

194.204 km, 2011. március 26.

- 5 liter friss Selenia WR 5-40
- gyári gázolajszűrő
- valamilyen olasz olajszűrő (Erhard)
- valamilyen olasz levegőszűrő (Erhard)
- valamilyen olasz pollenszűrő (Erhard)
- Ruville ékszíjfeszítő (a régi még egész jó volt ránézésre, de október óta nyikorgott)
- Ruville görgő (nagyon beteg volt)

Anyagár 36000,- Ft, munkadíj nem publikus.
Ezek kívül volt egy alapos átnézés a következő eredménnyel:

1. A futómű 27.689 km óta szolgál és egyelőre úgy néz ki nincsen semmi baja. Semmi nem lóg, semmi nem nyiszog, semmi nem kopog. Remélem még egyszer ennyit kibír és akkor elégedett leszek.

2. Lyukas a motor :) Vagyik mindkét oldalon köpi az olajat. Bal oldalon olyan sár van, hogy nem is látni, honnan és hogyan. Vagy a nívópálcánál-nívópálcától, vagy a szervoszivattyú szimeringje, de az is lehet, hogy a főtengely szimering alól. Kapott egy alapos mosást alulról, megpróbálom megfigyelni, honnan. Akárcsak a másik oldalon, ahol szinte biztosan a főtengely szimeringje a bűnös és már nagyon élete vége felé jár, ami azt jelenti, hogy legkésőbb a következő olajcserénél csinálunk egy váltó le-kuplung ki-váltó fel nyolc órásat. Már alig várom.

3. Mindkét oldalsó gumibak tönkre van

4. A kormánymű fogasléce laza, mindkét oldalon kopog, de még használható. Jó lenne egy felújítás, még jobb egy új kormánymű :)

Ha már így nekifogtam a dolgoknak, jó fél év után lemostam az autót. Már nem is emlékeztem rá, milyen színű volt. A csomagteret is kitakarítottam, megtaláltam a 3 hónapja elveszett bőrkesztyűim. Mivel a takarítás eredménye egy tele szemétláda lett, a hátsó ülés takarítását későbbre halasztottam, ahogy a Matyit ismerem, biztos lesz két talicska száraz kifli hátul. Ezért jó a fóliázás, senki nem látja a koszt és a szemetet. A szag szerint még egerek nincsenek és hangyákat se láttam. A hangyász meg úgyse fér be.

Átdobtam a nyári kerekeket is. A centrírozásnál 2 felnihez hozzá se nyúltak, remélem azért, mert rendben vannak. Mit vár az ember 8 euróért manapság... Lecipeltem a 21 kilós 17-es felniket a padlásról, amivel a heti fitness adagom is megvan, így egy hétig várnom kell, hogy a 16-os téliket felcipeljem. Mivel a nyárikon 5 centi koszréteg volt, a téliket magasnyomásúval megtisztítottam. Remélem így nem kell darut hozatni a cipeléshez és elbírom egyedül is.

Vettem az Erhardtól klímatisztító habot is. Telenyomtam vele az autót, mert büdöszokni szag volt a múltkor, mikor megpróbáltam, működik-e a tél után. Remélem nem parasztvakítás. Ha meg igen, akkor valamit kitalálok.

A héten nekifogok a porszívózásnak, aztán minden készen áll a nyári szezonra és a kétszázezer kilométeres celebrációra. Az intézkedések alatt 461 km-t autóztam.

 
>> EseményEdyboy // Alfa 155 1.7TS 8V // 2011-03-28

S lőn szép tavasznak kezdete
Vérünket pezsdíté a nap melege
Tizedmagammal útra keltünk
Mindig a nappal szemben mentünk

Három Alfa ment az úton
Jönnek mezők,völgyek,dombok
Irány kelet,Nógrád,Heves
Tempónk most nem túl sebes

A szépséges tájat nézegetjük
Miközben a kátyúkat kerülgetjük
Ment a 155-ös,mind a három
Máris túl voltunk hét határon

S végül a Mátra alján
Várt minket a vendéglátás
A szép Alfák leparkoltak
Csillapítunk éhet,szomjat