Blog

Visszavittem a termosztátot és elkezdtük keresni a megfelelőt. Némi katalógusböngészés után meg is találtuk. A gond csak az volt, hogy a talált katalógusszám volt az általam visszavitt dobozon is. A tartalmat jobban megvizsgálva világosság gyúlt: A dobozban nem az volt, mint aminek lennie kellett volna!!!

Gyors telefon és ki lett cserélve egy olyanra, amiben az is van.

 

Már régóta izgat, hogy a kartervédő olajos. A földre nem cseppenik, de olajos. Mivel már volt egy váltófolyásom, kicsit utána néztem a dolognak.
Egyértelmű, hogy két szivárgással van dolgom. A motor felőli és a váltó felőli olajos rész nem ér össze. Szóval a blokk eleje majdnem mindenhol olajos. A kipufogók mögött, alatt, felett, a blokk alul és a lendkerék felőli rész is. Már csak arra kellene rájönni, hogy honnan származik. Ki nem fúj a kipufogó, onnan nem. Lehet, hogy a szelepfedél tömítés, különben mitől lenne olajos a kipufogócsonk feletti rész? (A gyertyák felé ereszt, van is már cseredarabom.)
A váltó oldalt is megvizsgáltam. Nagyon úgy néz ki, hogy itt sincs nagy baj (már bontott váltó vételén is gondolkodtam).
A folyási irányokból arra következtetek, hogy a csavar mellett szivárog, nem az illesztések mellett.
Szereznem kell valami tömítő anyagot a csavarhoz, utána meglátjuk.
Más:
Miután beindítottam a motort, elkeseredett nyekergéssel tudatta, hogy most nincs kedve hozzá. Néha régebben is csinálta, de csak pár másodpercig, most viszont nem hagyta abba.
A motortérben körülnézve szinte egyértelmű, hogy a generátorcsapágy nyekereg. Lehet, hogy csere lesz, szereznem kellene egyet. Type A127IR 100A - 63321349

 
>> Tuning és extrakrisz.v // Alfa 156 2.5 V6 24v // 2012-02-25

A bal oldali fényszórón valami lakkréteg szerű elkezdett felhámlani és egyébként is elég matt volt már a búra, így gondoltam felpolírozom. Vizes csiszolópapírokkal csiszoltam 400-2000 finomságúakkal végül plexire való polírpasztával políroztam, egész jó lett az eredmény. De ha már kivettem a lámpákat, kitaláltam, hogy "GTA-sítani" is jó lenne, ezért levettem a búrát és feketére festettem a belső műanyagot. Közben észrevettem, hogy az egyik tompított foncsora néhol megmattult és szivárványszínű, ha már lent van a búra valamit kezdeni kéne ezzel is.... Új fényszórót nem akartam venni ezért úgy döntöttem projektort építek a tompítottak helyére. Végül egy 2008-as Fiat Bravo projektorait sikerült beszereznem. A beépítés nagyobb munka volt mint azt először gondoltam, de végül sikerült. A végeredmény jóval nagyobb fényerő és jobb vetítési kép az eredetihez képest, ráadásul jobban is néz ki!

>> Tuning és extraHardy // Alfa 156 1.9 JTD 16V M-Jet // 2012-11-18

Végre rászántam magam, és felraktam a küszöböt amit András bácsitól vásároltam. Előtte még egy kicsit kezelésbe vette a műanyagos, aztán le lett fényezve. Azt hittem egyszerűbb lesz feltenni, mivel gyári. Hát nem volt az. A másikon a Novitec sokkal könnyebb volt. Ráadásul az végigérte a küszöböt. Ez miért nem nem tudom, de kíváncsi lennék a tervezőjének a gondolatmenetére. Mielőtt a helyére került volna ki lett fújva üregvédővel a belseje. Mármint nem a műanyag, hanem a fém belseje :-)

 
>> Szervizpanza // Alfa 159 1.9 jtdm 8 v // 2012-11-14

Már a vásárláskor egyértelmű volt, hogy az első féktárcsákat és betéteket cserélni kell. Nos ez a mai napon megtörtént. Az alkatrészekért külön köszönet illeti Erhard 242 cartársat! A cucc most is pontosan és hiánytalanul került megküldésre.
A vas most már teljesen rendben van.

 
>> SzervizPunisher // Alfa 159 1.9 JTDM // 2012-11-14

Mivel a korábban kicserélt két hátsó motortartó csere sem oldotta meg a motor remegését, a többit is cseréltük. Most új az összes. Érdekesség, hogy amelyikből volt utángyártott, azoknak a csomagolása is gyári alkatrészt rejtett. Tehát az összes bak gyárira lett cserélve.

A bal hátsó kézifék kötél nem engedett ki rendesen, ezért éppenhogy csak, de fogott egy pict, és elkopott a betét. Új kötelek és új betétek mentek hátra. Most minden tökéletes.
Megjegyzem iszonyat szívás a kézifékkötél csere.

 
>> EgyébTuningman // Alfa 145 1.4 TS // 2012-11-14

Az autóm olajfogyasztásával nem igazán voltam megelégedve, ezért próbáltam megoldást keresni a problémára. Sok Alfa tulaj szembesül az olajfogyasztás gondjával ami sokak szerint normális jelenség. Szerintem meg nem az.
Szerencsére sikerült megoldást találni:))
Nehezen és kételkedve szántam rá magam a Xado kipróbálására ezért nem a saját autóm volt az alany hanem egy vállalkozószellemű ismerősöm szánta rá magát és az Ő 1.8TS motorjába került bele. Csattogás, zörgés és minden más problémás hang ami előjöhet egy több mint 200ezer km-t. futott motornál, az teljesen megszűnt
már az első pár km. megtétele után.
Így már bátran raktam a saját 1.4TS motoromba a revitalizálót. Azóta megszűnt az olajfogyasztás:)))

A XADO egy teljesen új termék Magyarországon, ami legalább 5-7% üzemanyag megtakarítást biztosít, a motor járását simábbá és halkabbá teszi, csökkenti a káros anyag kibocsátást és növeli a motor élettartamát, körülbelül egy tank üzemanyag áráért. XADO a motor hőjét és az olajban levő mikroszkopikus fém részecskéket kihasználva egy fém - kerámia felületet hoz létre, ami sokkal simább és keményebb mint az eredeti fém alkatrész. A kezelt alkatrész jobb állapotú lesz, mint az új korában, és jelentősen lassul az elhasználódás folyamata a jövőben. A XADO-val kezelt motor ezáltal kisebb belső súrlódású és gazdaságosabb lesz.

Mi is a XADO?
NEM egy olajadalék!! A XADO Nem befolyásolja az olaj karakterisztikáját vagy viszkozitását, habár az olajat használjuk, hogy a XADO eljusson a motor mozgó alkatrészeihez. Ott a motor mozgó alkatrészei által generált hő és súrlódás elindít egy folyamatot, amely ötvözi az olajban lévő mikroszkopikus fém részecskéket és a XADO hatóanyagát.
A XADO és a fém részecskék fém-kerámia, azaz CERMET (ceramic / metal) réteget hoznak létre, ami beleötvöződik a motor alkatrészeinek fém felületébe. Ez az új fémkerámia felület sokkal keményebb (XADO CERMET felület Rockwell értéke 320 (fém = 90; gyémánt = 420)) és simább mint az eredeti fém alkatrész, és megmarad minimum 100,000 - 150,000 kilométeren keresztül.
Ezen fémkerámia felület hatására a motorban a súrlódás kisebb lesz, ezáltal a motor kisebb hőmérsékleten, és gazdaságosabban tud üzemelni. A XADO egy tökéletesen sima felületet hoz létre azáltal, hogy feltölti a fém alkatrészek mikro-sérüléseit, amiket a használat során a kopás okoz. Ezáltal a XADO növeli a kompressziót, csökkenti a fogyasztást, a zajt, a rezonanciát, és a káros anyag kibocsátást, valamint növeli a motor élettartalmát és tartósságát.
A XADO ott fejti ki hatását, ahol nagyobb a súrlódás. Amikor az új felület létrejön, és a súrlódás csökken, akkor a folyamat is megáll. Ez egy önhatároló folyamat, az új réteg növekedése csak addig tud folytatódni, amíg annak vastagsága pont ideális lesz és ezáltal a súrlódás a legkisebb. A XADO-nak nincs befolyása sem az üzemanyagra sem az olajra, azokkal nem lép reakcióba és nem módosítja azok tulajdonságait. A XADO egy fémkerámia bevonatot létrehozó anyag és nem kenőanyag.

Nálam nagyon bevált és ma már kizárólag Xado kenőanyagokat használok az autóimban.

 
>> SzervizSzabeee // Alfa 156 2.0 Twin Spark Blackline // 2012-11-13

Végre eljött a várva-várt nap. Mivel elég sokat költöttem az alkatrészekre, költséghatékony volt egy ismerős műhelyébe elvinni a vasat. Minden szükséges alkatrészt bepakoltam, a szerszámokkal együtt. A művelet 4 órát vett igénybe, különösebb fennakadás nem volt. Amikor megérkeztünk, egy másik 156 látványa fogadott, így ez a szerelés is jól indult. Amit megcsináltunk: olajcsere, vezérlésmódosító csere, vezérlés csere, vízpumpa csere, balansz szíj csere, ékszíj csere, vezető és feszítő görgők cseréje. A következmény az volt, hogy gyönyörűen muzsikál a Twin Spark. Számomra furcsa, szokatlan, de valószínűleg nem lesz nehéz hozzászokni :) km állás: 160 025.

Videó is készült a dologról :)

A vezérlés csere menete:
 - Jobb első kereket le kell venni
-  Belső sárvédőt ki kell csavarozni és kivenni.
 - A generátor meglazítása után az ékszíjat le kell venni,
 - A motor oldalán és tetején lévő műanyag burkolatot le kell csavarozni.
 - Balansz szíjat le kell venni.
 - A szelepfedelet el kell távolítani.
 - A vezérműtengely rögzítő szerszámot fel kell helyezni a szívó oldalon a 2., a kipufogó oldalon a 3. hengerhez, ahogy a második és harmadik képen látható.
 - A feszítő görgő meglazítása/levétele után eltávolítható a vezérműszíj.
 - Vezérlésmódosító cserénél (mint esetemben) ekkor kell kicsavarni a vezérműtengelyből.
-  Az összerakása ugyan ez, fordított sorrendben :)

 
>> SzervizPepe147 // Alfa 147 1.9 JTD // 2012-11-13

Ma végre eljutottam Schulek mesterhez lecserélte a vezérlést.

 
>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2014-07-06

Bevezető
Nézzétek el nekem, hogy a maximalizmus a hóbortom. (Enyhén szólva.) Ez az alkatrészeknél abban nyílvánul meg, hogy ha valamiről tudni lehet, hogy viszonylag (!!) nem annyira tartós, megpróbálok keresni egy jobb alternatívát. Egyébként nektek van igazatok, ha pl. 4 év múlva úgysem lesz nálatok az autó. Ezt a faktort én sokszor elfelejtem. (No meg nálam amúgy sem játszik, mert az első dolog "elnyomja". :)


Az elmúlt időszakban elég sok alkatrészt vettem, elvégre jubilált az autó (200k). Most költök is rá egy keveset. Szokásomhoz híven nagyrészt preventív jelleggel. Az 1000km-es pályázások és a külföldezés miatt ezt tartom a helyes útnak.

- gyári ("pajzsos")
Én nem vagyok egy nagy gyári fetisiszta, ezt sosem titkoltam. Bizonyos alkatrészeknél szerintem létezik jobb ár-érték arányú, illetve gyárival megegyező ("gyári beszállítói") alternatíva, olcsóbban. (Pl. TRW, Dayco). Van amit nem vennék gyáriban, mert nem tartós: pl. (Behr) termosztátot.
Egy biztos, aki ilyet vesz kb. +20-100%-os áron, az nem nagyon tud melléfogni.
(Aki tudja, hogy az Alfa miért azzal a kettéosztott pajzzsal jelöli a gyári alkatrészeket, legyen szíves ossza meg velem!)
Update: Kezdek bizonyos szempontból gyári-fan lenni. Az első futóműben cseréltünk lengőkarokat, így volt alkalmam összehasonlítani a régi gyári felső lengőkarokat az új TRW-kkel. Bizony, hiába gyártja a TRW a gyárikat, azok enyhén máshogy néznek ki. A hátoldalon úgy tűnik, hogy a gyárik gömbfeje nagyobb. Márpedig ismerve a felső lengőkarok terhelését (az aszimmetrikus elhelyezés miatt), ez bizony hatással lehet a tartósságra. Persze az sem kizárható, hogy egy friss gyártású "gyári" is ugyanúgy néz ki, mint az új TRW-k. Az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy a felsőket aztán mégsem cseréltük, mert semmi kopogást v. szilentjátékot nem tapasztaltunk. Vagyis tényleg megfontolandó a "gyári", ha futóműalkatrészekről van szó.
Update vége.

Egy párbeszéd a 159 topicból:
- Ha a gyári is BEHR, akkor vajon miért kerül a gyári több mint 2x annyiba? (droberto)
- A csomagolást meg kell fizetni. (Erhard)
- A gyári alkatrészek haszonkulcsa tetszőleges lehet. Ha valakinek azt kell beépíttetnie (pl. garis autóba), akkor bármit kifizet.
Meg a szállítói láncba is bekapcsolódik még jó néhány láncszem, akiknek szintén meg kell élniük. (A 156 kuplungszett is pont a duplája volt a szakszervizben, mint amúgy.)
Nem beszélve a gyárhoz tartozó beszállítókiválasztó/fejlesztő/engedélyező/auditáló/látogató/racionalizáló csapatok eltartásáról.
(Piritu)

Szóval mérlegeljetek. Ha sokkal drágább a gyári, akkor megéri kideríteni ki gyártja és olyat venni. Esetleg egy harmadik (3rd party) gyártó termékét megvenni. Persze olyat, ami valószínűsíthetőleg minőségi. Ehhez próbálok egy kis adalékot adni a továbbiakban.

Konkrét példának megemlítenék egy gyári olajszűrőt... Kisebb méretű és kisebb kapacitású, mint az utángyártottak. Világos, bizonyára éppen megfelel a követelményeknek, ám jó példa arra, hogy egy utángyártott lehet jobb is. (Egy olajszűrő esetén többek között a szűrőpapír minősége és főleg felülete számít.)


- Triscan
Dán csomagolócég, nagy választékkal (pl. lengőkarok). Az internetes információk (pl. alfisti.net) alapján jók a tapasztalatok velük. Kifejezetten kedvező áruak a termékeik. A hátső keresztlengőkarok nem galvanizáltak, a szilentek valamivel puhábbak, mint az eredeti gyáriak. Az általuk csomagolt termosztátokat a MotoRad gyártja Németo-ban. Valószínüleg tartósak. (A Fiatomhoz ilyet vettem, nagyon kultúrált kidolgozásnak tűnik.)
Update: Nagyon úgy tűnik, hogy amióta bekerültek a Triscan keresztlengőkarok hátra, azóta instabil az autó. Már beszereléskor feltűnt, hogy sokkal puhábbak a szilentek, mint a gyári lengőkarokban voltak. Sajnos nincs más lehetőség, muszáj lesz lecserélnem ezeket. Vagyis aktuális lesz a mondás: "Kétszer vesz, aki olcsón vesz."
(Árkülönbség: 20 euró/db vs. 50 euró/db, vagyis jelentős. De ha az olcsó egyszerűen nem jó, akkor muszáj megvenni azt, ami viszont megfelelő.)

- Ruville
A Schäffler-csoport "csomagolócége". Annyiban speciális helyzetben vannak, hogy az alkatrészek nagyrészét házon belülről (az INA-tól, FAG-tól) kapják. A nagyon speciális alkatrészeket - mint pl. JTD hosszbordásszíj-feszítő - nem maguk gyártják, hanem pl. a Dayco-tól veszik. Velük csak jó tapasztalataim vannak. Úgy néz ki, nagyon odafigyelnek a minőségre. Jó választás. (Sajnos a hátsó keresztlengőkarok náluk is simán festettek és nem galvanizáltak.)

- TRW
A 156 első lengőkarjait ők szállították anno. Jó minőség, még akkor is, ha hidegben v. melegben nyikoroghatnak a szilentek. Figyelnek a minőségre, nemrég a felhasznált gömbcsuklóikat megvizsgáltatták egy német egyetemi laborban. Kiválóan vizsgáztak. Mindenképpen ajánlott márka.

- Lemförder
Német gyártó, a BMW, stb. gyári beszállítója. Első lengőkarokat és kutyacsontokat 156-hoz is gyártanak. Ugyan nem olcsóak, de könnyen lehet, hogy ezek a legjobb minőségűek, amit a piacon találni!

- febi
mreni és a szerelő barátom is dícséri a termékeiket. Nekem nincs velük tapasztalatom. Részben gyártanak, részben csomagolnak.

- Boge
Ők gyártották a gyári hátsó hosszlengőkarokat. 200k-nál teljesen készek voltak a szilentek... Lehet, hogy a lengéscsillapítók is tőlük származnak, amik szintén kivoltak. Nem egy rosszul csengő márka, de szerintem közepes minőség csak.

- Dayco
Az Alfa gyári beszállítója. Van amiket csak ők gyártanak, pl. a hosszbordás feszítőjét. Nekem az az érzésem, hogy a szíjtárcsáknál alábbadtak a minőségből, mert a 159-eknél garantáltan cserélni kell. A 156-ok jó része ellenben még most is gyári tárcsákkal fut.

- Akron
Olasz gumialkatrész gyártó. "Ha nincs más, jó ez is". Szíjtárcsát is gyártanak, amit érdemes nagy ívben elkerülni...

- Meyle
Szintén kerülendőek, hiába teszik a "HD" feliratot a termékeikre. Az internetes fórumok hemzsegnek a termékeik erős kritikáitól...

- Bendix
Mindenki ismeri ezt a márkát. Konkrétan lengőkarok tekintetében úgy néz ki, hogy próbálják megvetni a lábukat. A kevés gyártó egyike, amely külön kiemeli, hogy hogyan konzerválják a lengőkarjaikat, hogy ne rozsdásodjanak. Ez manapság nagy ritkaság, mert szinte mindegyik gyártó ezen spórol. A gömbcsuklók felépítését is részletesen leírják. Mindenképpen jó benyomást tettek rám ezekkel az információkkal. Árban a felsőbb kategóriát képviselik. Kár, hogy még az interneten sem nagyon lehet kapni a lengőkarjaikat.

- Bilstein
A legfontosabb szériáik a B4 (gyárinak megfelelő gázos gátlók), B6 sportgátlók enyhe ültetéshez, B8 rövidített sportgátlók erős ültetéshez. Az olcsóbb B4 szériánál valószínüleg ők is spórolnak a festésen, ettől még lehetnek nagyon tartósak (a felületi rozsdától eltekintve...). Pár éve a Bárdinál is kapható a teljes palettájuk.

- Kayaba (KYB)
Az autóhoz való lengéscsillapítóik kifejezetten kedvező áruak. Nem csoda, mivel Spanyolországban és Thaiföldön is gyártatnak. A korrózióvédelmen ők is spórolnak. (Emiatt a Fiatomhoz vett lcs-ket beszerelés előtt spec. festékkel festettem le.)

- Lesjöfors
Svéd rugógyártó cég. Nagy tradíciójuk van e téren. Valószínüleg a minőség is kitűnő. Gondolom kicsit megviselte őket a svéd autógyártás "elmúlása". Mindenesetre én megtámogattam őket, mert az autómban új hátsó rugók tőlük származnak.

- LIP
A tőlük vett ajtóteleszkópok alapján igazi nagy tűréssel dolgozó low-cost márka. A magam részéről kerülni fogom a termékeiket.

- Monroe
Nagy név és mégis: Nagyon sok negatív tapasztalatot olvasni az interneten. A 155 topicban valakinél pl. 2 hónapot bírtak ki a Monroe lcs.-k. Szerintem kerülendő márka.

- Bosch
Sokan szidják őket, nekem sosem volt még rossz tapasztalatom velük. Nem olcsóak, de véleményem szerint minőségi termékeket gyártanak. Az általuk (Dél-Afrikában gyártott) szűrőket véleményem szerint nem nagyon kell erőltetni. YT videó, mi van belül: klikk.
Ne feledjétek: Légtömegmérőből csakis Bosch-t vegyetek, a többivel nagyon rosszak a tapasztalatok. Lambdaszondából is ezek a legjobbak. (Talán az NGK/NTK van velük egy szinten.)

- Bosal
Ha már LMM... Vegyen Bosal-t mindenki, aki hamar szeretné újra gyakorolni a csere menetét! Olcsó márka, ennek megfelelő a minőség is.

- Mann
A kedvenc szűrőmárkám. Ismerőstől tudom, hogy rendkívül ügyelnek a minőségre. Kiemelném a 156-hoz kapható légszűrőiket, melyben egyedülálló módon kívül-belül vastag merevítőrács van, ezáltal merevebb a szűrő és biztosabban tömít a két végén a gumiperem, mint a gyári esetén. (Update: Közben találtam egy másik fajta szűrőt, a lengyel "AB Filters" termékét, ami szintén kívül-belül merevített. Sőt ez egyik oldalon még zárt is, ami egy "hibalehetőséggel" kevesebbet jelent. Egyből vettem is belőle párat.)
A Mann-katalógusában az is egyedülálló, hogy műszaki paraméterek alapján lehet benne keresni. Így az Uno-hoz találtam az ajánlottal kompatibilis szűrőt, ami nem 2, hanem háromszelepes. (Két visszafolyásgátló van benne.)
Update: Erhard cartárs megkért, hogy keressek inkább kóboráramot, mert a Filtron, Fiaam, Meca, Meyle, Valeo szűrőknél is dupla rács van. (Ezek közül csak a két F-betűsnél látok a MANN-éhoz hasonló rácsot, a többin vékonyabb. Na de ez tényleg szőrszálhasogatás. Már az is nagy szó, hogy a tecnocar és tsai-val szemben ezeken is normálisabb a merevítés.) (A 159 topic 29695. hozzászólásától kezdődik egy szűrőkkel foglalkozó flame.)

- Mahle-Knecht
Megtekintve a YouTube-os videójukat sokat nőttek a szememben. Minőséginek tűnik az olajszűrőjük, ilyet nyugodt szívvel használnék. YT video: Mahle vs. FRAM vs. harmadik

- FRAM
Gyakori szereplő a YouTube-os videókban... Nagyon nem tettek jó benyomást senkire. Ritkás a szűrőpapír (kicsi a felület), egyszerű a bypass szelep. Ilyen olajszűrőt nem használnék. Mindamellett könnyen lehet, hogy az Európában árult termékek nagyban különböznek ezektől.

- Hengst
Nagy német szűrőgyártó, a BMW, VW, stb. beszállítója. Biztos jó a minősége a termékeiknek. Közelebbről nem ismerem, sosem használtam ilyet. Teszteket, videókat sem nagyon találni ezekről.

- Wix
Ismert szűrőgyártó. Aktívszenes-belsőtérszűrőből általában ilyet használok. Jó az ár/érték arányuk.

- Purflux
Francia szűrőgyártó. Védjegyüknek számít a hajtogatott szűrőbetét. Valószínűleg minőségi termékeket gyártanak. Egyes források szerint a Ferrari gyári beszállítója. Legutóbb ilyen dieselszűrőt tettem be az autómba.

- ATP
Német kereskedőcég. Valószínüleg Kínából importálják a lengőkarokat, amiket aztán kedvező árú szettben árulnak. Egyes cartársak szerint (nekik) jobban megéri évente cserélni és ilyeneket betenni, mint márkásakat venni dupla áron (mert azok is tönkremennek). Eszembe nem jutna ATP-féle lengőkarokat venni...

- OCAP
Olasz gyártó. Nem túl jók a tapsztalatok a termékeikkel. Pl. 156-ba nem szabad ilyen fajta felső lengőkarokat tenni, mert rövid idő múlva lehet újra cserélni. Az alsók viszonylag jól bírják, azokon kisebb a terhelés. Mindenesetre ha már cserére kerül sor, érdemes a jobb gyártók termékeit preferálni.
Update: Cserélve lettek az alsó OCAP lengőkarjaim. Érdekes módon az egyik oldali minden tekintetben megviseltebb volt, mint a másik. Sokkal jobban lógott benne az egyik szilent és a felülete is sokkal megviseltebb volt. (Pedig lefestettem ezt is beépítés előtt, ahogy szoktam.) A magam részéről nem fogok többször ilyen márkájú alkatrészt venni.

- Starline
Kínai cucc. Olcsó és ...
"Egy év és 60.000 km után több, mint kukaérett cucc (első-alsó, első-felső)."
Részemről eszembe nem jutna ilyet venni.

- Flennor
Egy viszonylag új német márka a palettán, vagy legalábbis Mo-n. Hogy minden terméküket maguk gyártják-e nem igazán lehet tudni. Mindenesetre náluk dolgozó elbeszéléséből tudom, hogy nagyon ügyelnek a beszállítóktól vett áru minőségére, ami jó jel.

- Behr (termosztát)
Én nem ajánlom a Behr-t, pedig gyárilag az van az autóinkban. Menetrendszerűen megy tönkre. Kb. 4-5év és 150-200ekm elteltével. Egyszerűen az a tézisem, hogy ennél lehet jobbat találni. Valóban az a kérdés, hogy kell-e. Számomra igen (lásd bevezető). Erhard rávilágított arra, hogy a többi jóval drágább. Én egy német árösszehasonlító oldalon néztem, ez valamennyire ott is látszott. De azért vannak enyhén drágább alternatívák (Motorad alias Triscan - Made in Germany), amik - számomra - érdekesnek tűnnek. Mondjuk az én EPS/Facet thermo-m ami a Behr után bekerült 7 éve tökéletes. (Ez a dobozból ítélve sokkal inkább EPS, mint Facet.)

- Alco
Ezzel a márkával nincs túl sok tapasztalatom. Amiért mégis ideírom, az a 159 légszűrője. Erről a jelenségről írtam a Mann márkánál bővebben. Megfelelő merevítés hiányában nedvesen összerogyik a szűrő és a szélein nem garantálta a tömítés. Ezen nem szabad spórolni!

Kipufogók

- Asso
Az olcsóbbik olasz kipufogómárka, ha hagyományos (nem rozsdamentes) dobokról beszélünk. Állítólag az árát megéri.

- Bosal
Olcsók és ennek megfelelő a minőségük.

- Eberspächer
Német cég, az állófűtéseken kívül kipufogókat is gyárt. A minőség kifejezetten jó a fórumokban olvasható vélemények alapján. Sajnos a árban csak a gyári drágább nála.

- IMASAF
Közepes árkategória, de sok jót olvastam róla. Az egyedüli az olcsóbbak közül, amelynél 2mm-es palástlemezt használnak. Ennek megfelelően tartósabbak lehetnek, mint a többi olcsóbb típus. Valószínűleg egyszer valamelyik autómra ilyet fogok venni. (Mivel az Uno a soros, így arra.)

- MTS
Gyári beszállító, volt már rá példa, hogy a felhegesztett adattábla alatt ott figyelt az Alfa-logó. Nagyon úgy tűnik, hogy komolyan veszik a minőséget és lévén "A" gyárnak is szállítanak, minden eszközük is meg van hozzá. Jellemzők Kb. 40eFt kedvezménnyel ilyenből egy JTD hátsódob. Ha 200ekm-et és 10évet kibír, akkor megéri. (Ilyen lesz a 156-om új dobja, már meg is vettem.) Érdekesség, hogy gyárilag van rajta krómozott ovál vég. (Nem azt mondom, hogy a világ legszebb vége, mert nincs pl. peremezve, de nem is kerül semmibe, így rendben van.)
Update: A kipufogós posztot updateltem, mert vannak új tapasztalatok. Sajnos nem 100%-ig pozitívok. A méretpontosságra ellenben egy szót nem lehet szólni, mert az tökéletes.

- Taigo
Régen az OBI-ban is lehet ilyen végeket kapni. Tényleg korrekt minőség, nem gagyi kínai. Esztétikus és tartós.

- Walker
Sajnos a minőség, vagyis a tartósság ezeknek sem az erősségük. (Régen emlékeim szerint jobbak voltak.)

- Supersprint
Ha már kipufogók... Szerintem olasz autók esetén ez a legjobb gyártó. Ők nagyban nyomják és róluk el is hiszem, hogy valóban hangolják a dobokat. A hangjuk pedig egyszerűen lenyűgöző. Egyszer hallottam egy 1000-es régi (!!) Pandát, már az is gyönyörűen muzsikált. A termékeik sajnos nem olcsóak.

- Ragazzon
Korrekt cég, elérhető árú rozsdamentes dobokat gyárt. (Emiatt nyugaton valószínűleg piacvezetők is, ami az olasz autók utólagos dobjait illeti.) A cég főnökével egy kiállításon beszéltem is, egy rendkívül szimpatikus 40es úr. Mellesleg Giuliettája van, ami szintén jópont.

- Remus
Az osztrák alternatíva. Nagy névnek számít, nem véletlenül. Árban a Ragazzon és a Supersprint között vannak.

- Proex és társai
A jó kipufogó előállításához nem feltétlenül kell eszeveszett géppark. (De nem árt...) Ezért Mo-n is van néhány cég, akik elismert gyártónak számítanak. Amit viszont kétlek, hogy "e-jelesek" a termékeik. Emiatt sajnos pl. a GTV-m esetében nem játszanak, mert ez problémákat jelenhet a műszaki vizsgán.


Bowdenek

- Technoflex
Voltak bent ilyenek, berohadtak pedig igyekeztem megolajozni őket beszerelés előtt. Sebaj, legalább nem voltak drágák.

- Cofle
Most ilyen kézifékköteleim vannak, ezek teszik a dolgukat. Igaz, itt még jobban figyeltem rá, hogy rendesen meg legyenek kenve. A gumiharangjaikat jól telenyomtam láncspray-vel, ezen nagyon sok múlik. Lévén nem zárnak olyan tökéletesen, mint a gyárik gumiharangjai. Elképzelhető, hogy ezeknek a bowdeneknek a háza is jobb anyagból van, így kevésbé rozsdásodik belül. Maga a kötél műanyagbevonatos, ez alap.


Fékek

- Jurid
Kedvenc fékbetétgyártóm. Az Alfában eddig csak ilyeneket használtam. Nem csikorognak, csak ha valami baj van, pl. szorul egy kézifékkötél és felüvegesedik a felület. (Ez a 156-nál egy néha előforduló hiba. A kézifékköteleket nem szabad alapos olajozás-zsírozás nélkül beszerelni, ez a titka.)

- Simer
Olcsó és jó. Röviden így lehet összefoglalni. Nem csikorgós betétek, még a nem-olasz-rajongó autószerelő barátom is szereti. Igaz a "puhaságnak" ára van, viszonylag sok fékport termel. Valamit valamiért.

(folyamatosan bővítem)

Linkek:
Olajszűrőkkel foglalkozó tanulmány
Olajszűrőkkel foglalkozó topic
Gyári szűrő vs. Purolator (Nissan esetén. Utóbbi messze jobb minőségű.)


És végül egy kijelentés egy autós fórumból, amivel maximálisan egyetértek.
"What is recommended in the manual is generally NOT what is best for your motor... simply a methodology for lowering the cost of ownership statistics published in Consumer Reports. But that is a completely different battle..."